HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!
Ert bröllop och er beslut MEN jag har personligen väldigt svårt för upplägget och tycker att det känns fel av två anledningar. Dels för att ni så tydligt dela upp gästerna. A - gästerna som får middag men B - gästerna som får klara sig själva... Och sen konceptet med att ha väntetid på några timmar som gästerna helt enkelt får klara sig själva och fixa sin egen mat. Skulle kännas väldigt fel att först gå på vigsel och sen bli stående ensamma, gå och äta på lokala pizzerian och sen bara stå och trampa medan man väntar in festen
Jag tycker det finns flera andra lösningar som är bättre. Exempelvis kan ni ha en släktmiddag kvällen innan och sen dagen efter ha sen vigsel i kyrkan med efterföljande fest med tårta, dricka osv. Eler varför inte ha en lunch med närmsta familjen före vigseln och sedan låta alla vara med på vigsel och efterföljande fest. Eller kanske en stor brunch tillsammans med familjen dagen efter. Eller göra det riktigt enkelt för er kapa gästlistan och inte bjuda fler än ni har råd med? Finns väl säkert billigare alternativ än att bjuda släkten/familjen på restaurang? En billig och enkel buffe för 90 pers behöver inte vara svindyr.. Sen kan ni ju alltid önska er ett bidrag till festen i bröllopspressent. Eller göra som många andra gör och ta en kuvertavgift, vilket jag egentligen inte gillar men helt klart föredrar framför att dela upp gästerna i en A och B grupp.