• Darling Daisy

HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!

Jag förstår tanken med upplägget, men är inte helt hundra på att jag tycker det låter jättekul.
    Som tillrest gäst skulle jag nog känna mig vilsen och inte vara riktigt säker på vart jag skulle gå och äta, om jag skulle hinna till hotellet och tillbaka, finns det bussar/taxi, kan man gå på nåt musseum osv... Om jag bodde i staden, så är det ju lugnt - då kan jag gå hem emellan.
    Jag skulle säkert åka på bröllopet, men det skulle kännas lite bökigt.
    I mars kan det ju vara kallt och snöslask/snöstorm, då är det ju verkligen inte kul att strosa på stan heller

Har ni inte funderat på att vända på arrangemanget?

Först bjuda era familjer på lunch (som ni tex lämnar lite tidigare än resten av sällskapet), så åker ni och fotograferas medan era familjer får roa sig själva ett litet tag (kanske äter efterrätt på restaurangen). Kanske lite lära-känna-varandra-mingel skulle vara bra om de inte känner varandra sen innan.

Efter detta är det dags för vigsel (dit både familj och vänner är bjudna).

Därefter bjuder ni till fest i lokalen. För att då inte era vänner ska "svälta ihjäl" kan ni ju bjuda på något lättare (billigare) på kvällen, tex smörgåstårta, buffé eller matigare snittar. Om ni informerar ordentligt om att det inte är vanlig middag så kan ju också era vänner se till att de ätit ordentligt innan.

Då blir dagen sammanhängande för alla gäster, bara en ovanlig ordning på det hela.

• Darling Daisy

TS: 
    Jag hoppas att du inte blir ledsen/tar illa upp över att du får många svar som tycker "tvärt om" mot vad du tycker. 

Att några personer på ett internetforum inte gillar ditt förslag betyder ju inte att ert bröllop blir dåligt. Era gäster kanske tycker att det är ett jättebra upplägg! 

Det är bara ni som känner era vänner och släktingar och därmed vet vad de kommer att säga om ert föreslagna upplägg. Om du och din blivande är överens om att era gäster kommer att gilla upplägget, så ska ni självklart köra på detta. Är ni osäkra, så kolla runt lite m vänner och släktingar.

Om det är en ekonomisk fråga så är kanske kuvertavgift ett bra alternativ, även om ni inte gillar det. Om det i en inbjudan står tydligt något i stil med "för att vi ska kunna bjuda så många som vi vill, behöver vi ta ut en kuvertavgift... Vi skulle bli lyckliga om ni kunde komma, men måste pga kostnaderna be om en kuvertavgift... Vi vill inte ha några presenter, men ber er om en kuvertavgift..." så skulle jag personligen inte tycka att det var konstigt att betala lite för maten/festen.

Svar på tråden HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!