• daniiel

HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!

Jag tycker det är ett bra upplägg. Ni ger alla chansen att vara med på vigsel samt fest. Det borde väl inte vara något större bekymmer för gästerna att fixa sig egen middag, hemma eller på restaurang, mellan vigseln och festen. Det kan ju vara så att de vill hinna byta om eller liknande före festen också. Kanske lämna barnen hos barnvakt.

Kör på det, låter jättebra tycker jag! :)

• daniiel

Återigen, jag tycker det är ett bra upplägg. Det är vuxna människor ni bjuder in (med vissa barn kanske, de bör dock ha föräldrar med sig) och jag tycker att man inte ska behöva "underhålla" folk oavbrutet för att de inte ska få långtråkigt eller sitta och glo i väggen. De har ju själva ett ansvar och all möjlighet att hitta på något.

Jag förstår inte vad det är med bröllop som gör att folk känner att de måste "dadda" med sina gäster eller bli "daddade" med av brudparet.

Och vad gör det om de råkar få en stunds dötid? De kan passa på att läsa en tidning, kika på tv en stund, ta en drink eller annat. De som inte bor i samma stad kan ta en promenad och kika runt lite. Ja, förutom att hinna äta middag såklart.

Med det upplägget ni har, så bör ni boka tid med fotograf före vigseln. Annars kommer ni nog inte hinna med att fotas, inte utan att det blir väldigt stressigt och det är ju lite trist och onödigt.

Jag tycker det låter bra att ni bjuder på tårtan tillsammans med alla på festen, då får alla vara med på även det. Nu är det ju inte så att majoriteten av gästerna ska äta tillsammans med er, utan bara en 1/3 och det är er närmsta familj. Därför tror jag inte att det kommer bli så att de resterande ca 60 personerna kommer känna sig utanför på festen, att de inte fick vara med på middagen. Se bara till, som någon skrev ovan, att det finns någon på plats att hälsa gästerna välkomna till festlokalen lite före utsatt tid och att ni och ert sällskap inte blir sena från restaurangen.

Och det skulle ju vara jättesnällt och trevligt av er att göra som någon skrev, tipsa om lite olika restauranger i olika prisklasser, trevliga ställen att ta en drink på och liknande åt era gäster som inte är från samma stad. Då visar ni att ni bryr er om gästerna, trots att de inte är inbjudna till middagen.

• daniiel
    Strawberry skrev 2012-08-29 17:28:00 följande:
    Ert bröllop och er beslut MEN jag har personligen väldigt svårt för upplägget och tycker att det känns fel av två anledningar. Dels för att ni så tydligt dela upp gästerna. A - gästerna som får middag men B - gästerna som får klara sig själva... Och sen konceptet med att ha väntetid på några timmar som gästerna helt enkelt får klara sig själva och fixa sin egen mat. Skulle kännas väldigt fel att först gå på vigsel och sen bli stående ensamma, gå och äta på lokala pizzerian och sen bara stå och trampa medan man väntar in festen

Jag tycker det finns flera andra lösningar som är bättre. Exempelvis kan ni ha en släktmiddag kvällen innan och  sen dagen efter ha sen vigsel i kyrkan med efterföljande fest med tårta, dricka osv. Eler varför inte ha en lunch med närmsta familjen före vigseln och sedan låta alla vara med på vigsel och efterföljande fest. Eller kanske en stor brunch tillsammans med familjen dagen efter. Eller göra det riktigt enkelt för er kapa gästlistan och inte bjuda fler än ni har råd med? Finns väl säkert billigare alternativ än att bjuda släkten/familjen på restaurang? En billig och enkel buffe för 90 pers behöver inte vara svindyr.. Sen kan ni ju alltid önska er ett bidrag till festen i bröllopspressent. Eller göra som många andra gör och ta en kuvertavgift, vilket jag egentligen inte gillar men helt klart föredrar framför att dela upp gästerna i en A och B grupp.  
    Jag måste bara få fråga vad det är för fel att dela upp gästerna, då de gäster som får middag är föräldrar, syskon med respektive, mor- och farföräldrar samt de närmsta gemensamma vännerna? Jag tycker och tror nog att de allra flesta skulle förstå den uppdelningen och inte ta det minsta illa upp. Man kan omöjligt tillhöra allas närmsta familj och vängrupp, utan att för den delen bli bitter och sur för att man inte gör det.

Jag håller dock med om att det finns gott om andra lösningar, men jag tycker verkligen inte att lösningen TS kommit på är sämre än någon annan lösning.
  • daniiel
    eml33h skrev 2012-08-30 07:43:53 följande:

Får väl göra en egen speciell inbjudan till övriga gäster.

"Vi har gift oss! Kom och festa med oss kl 19! Vigseln är ju ändå inte så viktig, men den börjar kl 15 för den som vill."

Jag tycker det är jättetråkigt att så många här verkar tycka att det är viktigare att bli inbjudna på en fest än att närvara vid själva vigseln. Om något, så bjud in till vigseln och nämn även att de som vill får vara med på en fest under kvällen. Personligen tycker jag att vigseln är mkt viktigare att närvara vid.

Alternativt, ha en kvällsvigsel. Fotas försr, ät sedan middag med familjen och ha vigseln efter det med fest direkt efter. Då blir det ingen väntan för gästerna mellan vigsel och fest och alla övriga gäster har ätit middag före vigseln, förhoppningsvis.
  • daniiel
    eml33h skrev 2012-08-30 09:38:42 följande:
    Vi kommer att köra på detta upplägg.
    Tummen upp, jag håller med dig! Det kommer nog bli jättebra, lycka till och hoppas att ni får en underbar bröllopsdag :)
Svar på tråden HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!