HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!
Nu måste jag kanske anmäla en något avvikande åsikt.. Vi var på ett liknande bröllop för ett par år sedan där vi åkte ganska långt för att vara med på min makes kusins bröllop. Vi var bjudna på vigseln och mingel, sedan var det middag för närmaste familjen. Det blev lite småstyltigt, att åka fyra-fem timmar för att vara med på en vigsel innebär att man inte riktigt har möjlighet att åka hem efteråt, det var väldigt lite att få ett kycklingspett och två små snittar under minglet så de flesta (vänner, släkt) var rätt hålögda när det var dags för gruppfotografering efter minglet. Och sedan fick vi sköta oss själva, alltså hitta någonstans att äta, få i oss mat och sedan däcka på hotellet där vi enligt brudparet skulle bo (svindyrt).
Så: jag har inga personliga goda erfarenheter av det här upplägget. Det är inget jag rekommenderar, men är ni så många som 90 personer kan det kanske vara svårt att bjuda alla på "traditionell" fest med middag och hela köret. Jag hade, som vän, känt mig lite sårad över att få vara med på vigsel och fest men inte vara bjuden på middag, och en middag med familjen kanske tar längre tid än en middag som vännerna får ordna med själva, så det kanske blir glapp i tidschemat när festen ska börja.
Utifrån mina erfarenheter skulle jag rekommendera er att tänka ett varv till, eventuellt göra som någon ovan sa och låta gäster betala själva om de vill vara med på middagen så att de som verkligen vill har möjlighet. Eller så kan det här konceptet fungera skitbra för er och det blir världens bästa fest, det är ju också en möjlighet!