• eml33h

HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!

Jag behöver nån annans syn på en sak..

Upplägget är detta:

Vi har gjort två typer av inbjudningar:

En som går till närmaste familjen som inkluderar vigsel, middag och fest.

En annan som går till släkt, vänner som inkluderar vigsel och fest.

Vi ska alltså bara bjuda familjen på middag på restaurang och festen kommer sedan att vara i lokal på ett annat ställe och då får även de övriga komma.

Min m2b tycker att det känns dumt att dela upp på det viset, och att det blir så mycket fram och tillbaka, samt att de övriga gästerna måste vänta flera timmar mellan vigsel och fest.

Vi vill inte ha kuvertavgift och det finns ingen möjlighet att bjuda alla 90 pers på middag.

Är mitt upplägg helt åt skogen eller?!
    Ska jag försöka övertala min m2b att detta är helt ok, eller måste jag vika mig?

• Svar på tråden HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!
  • eml33h

Alla är bjudna på vigsel och fest.

Men bara familjen är bjuden på middag.

• eml33h

Vi hade tänkt oss vigsel kl 15. Middag kl 18. Fest kl 20.. Tiderna är dock inte spikade ännu, vi gifter oss inte förrän 3 mars.

Flera av gästerna bor ej i samma stad, men kommer mest troligt att bo över i stuga eller på hotell..om dom nu ens kommer dvs..
    Dessutom kommer vi ha vårt hus till förfogande, då vi kommer att sova borta.

• eml33h

Va skönt att jag inte är helt ute och cyklar : )

Vi har skrivit i inbjudan att vigseln är kl 15 och att vi kommer att fira kärleken med en fest med start kl 20. Borde inte kunna misstolkas va?

Enbart våra familjer blir 35 pers, så tanken var att vi skulle ha en "lugn stund" tillsammans med dem först. Till saken hör att våra familjer knappt har träffats så vi tänkte att det kunde vara ett ypperligt tillfälle för dem att lära känna varandra lite bättre, innan festen startar och ingen hinner prata i lugn och ro utan att bli störda.

• eml33h

Tycker att folk borde förstå att man inte kan bjuda alla på middag, det är helt enkelt inte ekonomiskt hållbart.
    Visst, det finns ju möjlighet att dom får komma till restaurangen och äta, problemet är dock att den resturangen endast har beställning som måste göras senast en vecka i förväg, och vi har ett "vip" rum som endast rymmer 40 gäster, med våra familjer så är den kvoten nästan fylld.

Hm.. tur det är ett bra tag kvar innan inbjudningarna ska skickas, känns som att det här kommer ta evigheter att få till på rätt sätt!

Det man dock ska ha i åtanke, som många har påpekat i andra inlägg, detta är VÅR dag! Man har tillåtelse att vara lite självisk faktiskt. Det är omöjligt att tillgodose allas behov..

• eml33h

Givetvis vill vi att alla ska vara nöjda, i den mån det går!
    Ska bolla vidare med min m2b, tillslut kommer vi nog fram till något bra.
    Tusen tack allihop för era kloka råd!

• eml33h

Det kommer handla om MAX 3 timmar väntetid.
    Vi kommer äta varmrätt med familjen på restaurangen, sen är tanken att tårtan skall förtäras på festen tillsammans med övriga gäster.
    Så en idé är vigsel kl 15-16. Middag kl 17-18.30. Fest kl 19.
    Är jag en tidsoptimist eller?
    Å en fråga till: när har man tid med fotografen? Före eller efter kyrkan?!

• eml33h

Så man skulle alltså, te.x,  kunna skriva:

Dinera tillsammans med oss på Restaurangen kl 17, detta bekostar ni själva.
    Meddela vilken rätt ni önskar, se bif. meny.
    Vill ni äta någon annanstans går det givetvis också bra.
    Närliggande alternativ är restaurang 1, pizzeria 2, hamburgerhak 3 osv..

Kl. 19 ses vi på Lokalen där tårtan skall förtäras och sedan festar vi loss ´til the break of dawn.

• eml33h

Va skönt med nån som sitter i samma sits :)

Om de långväga gästerna verkligen kommer, så blir det med säkerhet övernattning, varpå de har någonstans att ta vägen medans de väntar. De flesta långväga känner hur som helst var och varannan som är bjuden, så att hitta middagsällskap blir nog inga problem.
    Som sagt, ett uppehåll på 2½-3 timmar tycker inte jag är något att gnälla om.

Middagen är verkligen inget speciellt, vi ska bara äta varmrätt och kommer inte ha någon sorts spex eller tal eller dylikt, sånt får sparas till festen då alla är med.

Håller med, hade känts värre att inte bli bjuden alls än att bara bli bjuden på festen.

• eml33h

Så du menar att jag ska bjuda till festen men inte till vigseln?
    Det är väl ändå den som är det viktigaste?! Att man står inför familj och vänner och visar sin kärlek till varandra...

Nåja, folk kanske tycker mat är viktigare..

• eml33h

Vi har två par föräldrar, 7 syskon med respektive å 14 syskonbarn. Räkna på det om du kan!

• eml33h

Får väl göra en egen speciell inbjudan till övriga gäster.

"Vi har gift oss! Kom och festa med oss kl 19! Vigseln är ju ändå inte så viktig, men den börjar kl 15 för den som vill."

• eml33h

Vi kommer att köra på detta upplägg.

Kan släkt och vänner inte "offra" sig, och försöka sysselsätta sig själv ett par timmar och tackar nej av den anledningen, ja då är vi väl inte tillräckligt viktiga för dem helt enkelt.

Kommer att lägga krutet på att så många som möjligt kommer till vigseln, då det känns viktigast för oss, för det är då vi visar vår kärlek till varandra. Vad kan vara finare, personligare och mer rörande att bli inbjuden till, än det?!
    Säkerligen inte att bara få komma på fest, äta och dricka sig full (helt gratis!) Det kan man göra på nyårsafton!

• eml33h

Anledningen att jag skrev så (ironiskt) var att jag inte riktigt förstår varför festen skulle vara mycket viktigare än vigseln.

Vi tänker inte tvinga nån att gå på det ena eller det andra.
    Vi ger dem bara en möjlighet att komma, på vigseln, på festen, både och, eller helt enkelt stanna hemma.
    Oavsett vad de väljer så är det deras beslut och det tänker inte vi må dåligt över.

Förstår dessutom inte varför 7 timmars väntetid skulle vara bättre än 2½ timmars väntetid?
    Särkilt i en mindre stad där det inte finns så mycket att göra på lördagar.
    2½ timme är inget besvär, det är den tid det tar att ta sig från kyrkan, till ett matställe, äta, betala, ta på sig jackan, gå ut, sätta sig i bilen och ta sig till festlokalen.

• eml33h

Våra gäster är inte så himla "om sig och kring sig" så det ska nog gå alldeles utmärkt!

Dessutom känner ca 80 % varandra sedan tidigare så det ska nog inte bli några problem att hitta vare sig middagssällskap eller någon att prata med.

Men för att blidga alla "halvneggon" så kommer vi skriva en notis i inbjudan att det kommer att vara en fest som alla är välkomna på om intresse finns.
    Däremot tänker jag inte skriva att dom är bjudna till fest, men för de som är intresserade så viger vi oss kl 15..

Punkt.

• eml33h

Det har ingenting att göra med att "vinna".. jag är faktiskt tacksam över att folk har skrivit här, även om en del varit lite väl hårda i sina formuleringar. Så vi har vänt och vridit på upplägget tack vare alla "råd" här...

Och nu har jag och min m2b kommit överens om hur vi ska göra, och är övertygade om att det kommer att bli det allra bästa för både oss och gästerna.
    Det kommer att bli alldeles underbart och bra, och nu kan vi lägga den här diskussionen bakom oss och istället fokusera på andra saker, som att välja klänning, vilket jag ska göra inom kort : )

Svar på tråden HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!