• JennieG

Rankhyttan i Falun/Borlänge

Siri - härligt att ni också varit där och kikat och att de hade det mesta ni frågade efter. Bra att veta att de sakerna finns.

Hur funkade kylskåpet för vickning. Vart finns det? Alltså står det i köket eller ställer de ut det?

Jag har inte gjort så mycket bröllopsmässigt på sistone - har varit bortrest i jobbet ett tag men är nu hemma igen. Tänkte börja fnula lite på festprogrammet snart. Näbbklänningen kom med posten i helgen och den var verkligen jättefin. En vit tylldröm med rosa band i midjan och stor rosa rosett baktill. Köpte från e-bay och med frakt så gick den på under 200 kr, helt otroligt! Bonusdottern är i sjunde himlen över klänningen och skulle helst vilja ha den på sig varje dag.

Ska lägga in en påminnelse på telefonen att börja gå in skorna nu, de är väldigt hårda. Får ha dom på mig hemma på kvällarna så ska de nog snart bli mjuka

• JennieG

Gå in skor kan vara bland det värsta jag vet faktiskt, får skavsår superlätt. Hörde någonstans att man kan ställa in skor i ugnen på typ 70 grader en stund och sen sätta på sig dom. Så att de formar sig perfekt efter foten. Men jag törs inte göra det med dessa skor för det är tyg på utsidan...antar att det funkar bäst med skinnskor. Bäst att börja i tid och gå in dem korta stunder i taget...

Perfekt med kylskåp i annexet!

Baguetter låter toppen som vickning. Funderade på något liknande eller kanske pajer. Vet dock inte hur gott det är att äta matpajer kalla?

• JennieG

Jag fick intrycket av att de skulle hälla upp champagnen men vad jag grundar det på vet jag faktiskt inte..haha. Om inte de häller upp det så tror jag att vi ber våra toastmasters eller någon annan gäst ansvara för den biten. Vi tänkte också göra lite enkla snittar att servera till bubblet. Hoppas bara på fint väder så att man kan stå på gräsplätten utanför entrén vid den lilla dammen/blomsterrundeln och skåla. Eller på baksidan kanske vid den stora dammen - där är det ju otroligt vackert!

Vi har skrivit tydligt i inbjudan och på vår bröllopshemsida (gjorde en sån för all informations skull, vägbeskrivningar, boende etc) att vi förväntar oss dans natten lång så jag hoppas innerligt att det blir så

• JennieG

Någon av er som vet om de har servettringar och hur de i så fall ser ut?

• JennieG

Ang deras röda vin - har de fortfarande Il Conte? I så fall tycker jag att det funkar fint - det är ett av de godare "budgetvinen" tycker jag. Brukar köra det på mingel med jobbet och det har alltid funkat bra. Däremot är jag mer osäker på deras vita vin - minns inte vilken sort de sa att de hade. Har säkert det nedskrivet någonstans dock...

• JennieG

Hej!

Jag har haft en period då jag haft så mkt annat att göra (mest jobb) så jag har knappt hunnit fundera på bröllop alls. Ganska skönt att ta ett litet "break" i planeringen faktiskt

Jag har tillfrågat en gammal skolkompis till mig som numera är präst om inte hon kunde viga oss men i veckan fick jag tyvärr besked om att hon inte kunde. Så nu har vi blivit tilldelade en annan präst - känner inte till henne så väl men jag ska fråga runt lite vad andra tycker om henne. Vill helst inte ha en "gammal mossig präst" uatn gärna någon som är mer personlig och "modern".

Har försökt börja gå in skorna men de är galet hårda - förstår inte hur jag ska kunna få dem mjuka och sköna. Får nog börja kika efter ett par backup-skor att ha som reserv.

Vi tänkte precis som ni Maria att köra någon enkel mat på fredagen, typ hamburgare eller liknande.

Siri - vilka fina inspirationsbilder! Ser jättehärligt ut.

Jag måste ta tag i letandet efter kostym till sonen - har inte hunnit med det än.

Festprogrammet står också på listan att göra inom kort.

Vad har ni närmast på to-do-list?

• JennieG

Suck...hade skrivit ett långt inlägg och skulle precis posta när jag kom åt ngt snabbkommando som bytte sida och allt försvann.

Efternamn - ja det är verkligen inte lätt. Ingen av oss har något roligt efternamn och vi vill nog faktiskt inte ha något av namnen (jag heter Gustavsson och han Eriksson). Inte heller har vi något bra namn i släkten. Vet i tusan hur vi ska lösa namnfrågan faktiskt. Såg någonstans att man kan skicka in namnbyte i efterhand men samtidigt vill man ju att det ska vara klart till bröllopet.

Vi har bestämt sångerna som vi vill att solisten ska sjunga/spela i kyrkan men inte börjat fundera något kring psalmer.

Jag såg att Zara hade barnkostymer så jag tänkte försöka gå förbi där någon dag och kika. De var inte så dyra så jag hoppas att de är fina. Funderar även kring vart man kan hitta "finskor" till en 8-årig kille. Kan inte minnas att jag sett sådana i butikerna någonstans men det lär väl finnas?

Maria - nu är det inte så långt kvar till er stora dag! Hur känns det?

• JennieG

Jag gick in på Lindex när jag gick från jobbet och hittade faktiskt en fin barnkostym där - slog till direkt Tror kavajen kostade 349 och byxorna 299 kr så det var billigt och bra. Kollade inte om de hade små storlekar också men det kanske är värt att kolla där om ni också letar Maria. Hittade faktiskt finskor också men det slog mig att det kanske blir bättre med ett par fina tygskor (typ converse) eller liknande så att det blir lite tuffare på han.

Vi har satt osa till 19 maj så vi har lång tid där mellan för att göra bordsplacering och så. Men man vill ju gärna veta på en gång så att man kan börja planera Har fått en hel del svar men inte från alla.

Vi har en solist/trubadur som ska sjunga två sånger i kyrkan, en låt av Lars Winnerbäck och en låt av Magnus Uggla. Vi har sett båda live flera gånger och är båda väldigt fästa vid de två låtarna så det passade oss rätt bra. Tycker även att Av längtan till dig är galet vacker men än så länge är den inte med i vårt program. Hade också velat ha All you need is love men en av mina bästa vänner hade den på sitt bröllop så vi vill inte "härma" dom.

Ska ni ha solist/sång förutom psalmer i kyrkan?

• JennieG

Träff låter toppen! Det vore superskoj att träffa alla man pratar med härinne i verkligheten.

Akjson - vi har valt För Dig med LW. Har tänkt på att jag vill ha den på mitt bröllop ända sen jag hörde den första gången.

Vi funderar på att skoja till det med en lite oväntad utgångslåt men har inte bestämt vilken det i så fall skulle vara än.

• JennieG

Idag är det precis 4 månader kvar till vår stora dag

• JennieG

Nu var det länge sen jag var in här.

Vi var på ett bröllop för ca 1 ½ vecka sen och det var bra att se hur de lagt upp det. De hade gjort mycket som var bra men tyvärr hade de missat att göra en ordentlig spellista på spotify vilket resulterade i att det ibland vart tyst och ibland sprang någon upp och bytte musik mitt i en låt. Det gjorde att det inte blev så mycket dansgolv som jag tror att de hade hoppats på. Vi ska ha liveband och det hoppas jag att fixar ett ordentligt drag på dansgolvet. Sen ska vi se till att ha en bra spellista redo när bandet slutar spela.

Ikväll åker jag och min sambo till Paris för en miniweekend och det ska bli sååå härligt. Vi har båda jobbat alldeles på tok för mkt på sistone och vi behöver en paus från vardagen.

När vi kommer hem har vi förhoppningsvis massa ny energi att lägga på planeringen av det sista.

Träff bokar jag gärna in - det vore jätteskoj! Jag vet att jag kommer att åka till Borlänge den 8-9 juni så om det är någon som vill/kan träffas då passar det fint för min del.

• JennieG

Hej tjejer!Har inte varit in här på flera veckor så jag har helt missat att svara om träffen. Vi får försöka ses en annan gång.Vi har mitt uppe i allt hittat ett hus som vi köpt och håller nu på som bäst med att sälja vår lägenhet. Helt galet vad mycket prylar man har upptäckte jag när vi började städa. Paris var jättehärligt men kallt som tusan. 9 grader ungefär...brr. Fick spontanköpa en jacka för jag frös så mycket.   Siri - wow vilken fin klänning! Otroligt fin med spetsen upptill. Påminner en hel del om prinsessans klänning som hon hade i lördags.Ja vi kommer att ha fri bar i annexet. Vi har handlat från tyskland så vi kom billigt undan.Maria - hur känns det nu när det är så nära? Känner du dig lugn eller är det panik? Något tips att dela med dig av så här nära inpå, något du inte hade tänkt på, något som vart stressigt eller som du tycker att ni gjort mycket bra?               

• JennieG

Massor med grattis Maria (och Daniel förstås)! Det låter som ni hade en underbar dag och jag ser verkligen fram emot att se bilderna.Tack för alla dina tips - de mottages tacksamt  

• JennieG

Absolut - jag lägger upp en bild sen utan gardiner Planen är fortfarande att de ska tas ned för att det ska bli lite ljusare och luftigare (och passa färgmässigt). Det är min syster som får fixa dukningen men hon var också inne på att de ska tas ned

• JennieG

Nu är vi äntligen gifta, har hunit med bröllopsresa, flytta till hus och börjat jobba. Har varit galet intensivt och är fortfarande Hinner inte berätta så mycket nu men jag ska försöka göra en längre redogörelse snart. Kan bara berätta att det var en magisk dag, helt perfekt! Det var den överlägset roligaste dagen i mitt liv och min man tycker likadant. Jättevarmt, årets varmaste dag lyckades vi pricka in, men det var mest härligt. Hellre det än regn Håruppsättning tog såklart längre tid än beräknat vilket betydde att porträttfotograferingen fick mindre tid med det gjorde inte så mycket eftersom fotografen var med oss hela dagen.Det funkade jättebra att vara på Rankhyttan, maten var supergod och väldigt uppskattad av gästerna. Vi hade kräft-toast skagen och sen struts till huvudrätt.Vi hade som sagt festen ute i annexet och det är jag väldigt glad för. Livebandet öste på för fullt och jag har aldrig sett ett så proppfullt dansgolv. ALLA dansade järnet fram till tre på natten och festen överträffade alla våra förväntningar. Jag vart så varm i klänningen att jag bytte om ganska tidigt på kvällen. Slängde på mig en vanlig vit sommarklänning istället. Då orkade jag dansa natten lång Mest glad är jag för att jag kunde njuta av dagen, varken jag eller min man var det minsta nervösa innan och vi överlämnade allt till våra toastmasters. Vi släppte taget och bara njöt under hela dagen. Siri - vi orkade aldrig ta ner gardinerna inne i kungssalen. Min syster dekorerade superfint med blommor, ljus, blomgirlanger och olika uppsättningar så jag störde mig inte på gardinerna.Vi vart totalt 52 st till slut och jag kan inte för mitt liv föreställa mig hur man ska kunna få in 70 personer i det rummet. Det var rejält trångt med 52 personer.Siri - hoppas att ni får en fantastisk dag på lördag och njut så mycket ni bara kan!               

Svar på tråden Rankhyttan i Falun/Borlänge