• Bobby

Det här med att lägg pengar på underhållning efter maten...

Delar med mig av en lite förhoppningsvis tänkvärd video från ett amerikanskt bolag. Visst är den väl amerikaniserad men dryftar i alla fall kärnpunkten i det här med att tycka att man inte skall behöva lägga någon peng på underhållningen till efter maten.

Istället för att ställa fram en dator/ipod och spela musiken genom en stereo så rekommenderar jag faktiskt för brudparet att satsa på någon som håller i "sparkarna", spelar de där låtarna som gör att folk går upp och dansar (fast de innan dansen börjat deklarerat att de minsan inte dansar) - och dessutom spelar dem i "rätt" ordning, får stämning med stort ordentligt och bra ljud, får dansgolvet mysigt med discolampor och stämningsbelysning som värsta discotek, pratar igång folket mellan låtarna som ger en personlig touch på framträdandet.

Jag jobbar med bröllop mest hela helgerna och har min kalender redan fullspeckad så jag gör inte det här inlägget bara för att jag skulle känna mig hotad av att brudparen gör mer själva - jag gör det bara för att jag INTE vill att brudpar på sin stora dag skall känna sig besvikna, och som någon skrivit i ett inlägg tidigare här på bröllopstorget häromdagen att de är rädda för att festen "dör ut" efter maten om de skulle köra lite musik i högtalare. Det är ju efter maten festen börjar ordentligt! Det är nu man får möjlighet att mingla runt bland släkt och vänner, kanske besöka baren och helt enkelt släppa loss på dansgolvet till sina och andras önskelåtar spelade och blandade på sådant sätt att det aldrig blir tomt på dansgolvet fram till man slutar.

Det är en peng att reservera för underhållning, men de är väl värt investerade och kanske egentligen inte så stor i det stora hela när man lägger så många tusenlappar på så mycket annat.

" rel="nofollow nofollow" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=bVdHkcp7kDs

Kommentera friskt och gärna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 10:33
    Hmm...länken blev inte bra i bröllopstorgets editor:

• Svar på tråden Det här med att lägg pengar på underhållning efter maten...
  • daniiel

Jag hade personligen aldrig någonsin i hela mitt liv spenderat pengar på livemusik på bröllopet. Det är pengar jag mycket hellre lägger på annat. Vi hade spotify (precis som på majoriteten av alla andra större fester jag varit på) och det blev inga missöden alls. Det var full fart på dansgolvet hela kvällen och halva natten (vi fick bara ha lokalen till en viss tid).

Självklart säger jag inte att det alltid är rätt för alla, men att säga att en fest blir tråkig och dör ut pga att man inte har livemusik eller en DJ, det stämmer absolut inte.

Två av de absolut tråkigaste och stelaste festerna jag varit på (vara en av dom en bröllopsfest) var faktiskt en med livemusik och en med DJ. Ingen dansade och de flesta hade gått hem före midnatt.

Men jag menar inte heller att en fest blir sämre med livemusik/DJ, inte alls, men jag säger bara att det är inte en nödvändighet för att en fest ska bli trevlig och för att det ska bli "håll i gång". Jag tror att det är väldigt mycket mer än valet av hur man spelar upp sin musik som bidrar till stämningen på festen.

• daniiel

Haha men vad luddigt jag skrev. Det jag menade är ett det ena är inte bättre än det andra, bara olika. Oavsett vad man väljer så kan det bli topp eller flopp. Varken eller är någon garanti för en bra och rolig fest.

• iana

Efter att ha jobbat med otaliga bröllop håller jag med TS till fullo.
    Liveband eller DJ är en solklar stämningshöjare.
    Nu när det är min tur att gifta mig var det självklart att vi skulle ha liveband som är riktiga entertainers.
    Självklart kan det bli bra även med spotify och liknande, men jag har aldrig jobbat med ett bröllop eller varit på en fest där det blir lika bra.
    :) 

• Kotthare

Jag förstår inte hur man kan lägga dyra pengar på scrapbookade inbjudningskort, etc när man kan lägga pengar få att få bra drag på festen. Inbjudan slänger man, minnet av festen består.

• Chicita

Jag håller med daniiel fullt ut.

Det behöver inte bli dött bara för att man inte har livemusik. Vissa personer eller sällskap dansar inte oavsett vart musiken kommer ifrån.
    Och andra bryr sig inte i vart musiken kommer ifrån, dom dansar ändå... Om det så är ringsignalen på mobilen *typ*

Det är nog viktigast att veta hur ens gäster är.
    Det är ingen idé att spendera stora summor på en DJ eller ett coverband om ens vänner och släktingar inte tycker om att dansa.

Vi valde spotify och en mycket blandad spellista eftersom musik inte är viktigt för oss och vi skulle ändå inte kunna ha dans särskilt länge då vi måste städa på natten inför dopfikat som lokalen var uthyrd till dagen efter.
    Vi la däremot en del pengar på annan underhållning (gycklare och eldshow) som var mycket uppskattat av gästerna.
    Och efter eldshowen så slog vi på spotify ifall att någon ville dansa.
    Jag har en väldigt trasig fot och var säker redan i förväg att den inte skulle hålla hela dagen, och det hade jag rätt i. Och maken har ingen taktkänsla alls och två vänsterfötter. Hans lillebror fick all musikalitet i den familjen Tungan ute Alltså ingen brudvals eller något annat i dansväg för oss 
    Så vi minglade helt enkelt runt och lät de som ville dansa, även om de flesta hellre stod och pratade med oss.
    Eller satt och pratade, för vi hamnade till slut i en större soffgrupp i entrén där gästerna avlöste varandra Glad

• Sebastiána

Det gör man ju som man vill. Musik är viktigt för oss så vi hyrde in en jättebra coverduo för 6000:-. De spelade under middagen och sedan i tre timmar efter middagen.

• Pyssligheter

Tänk vad olika det kan vara! För oss är livemusik topp tre viktigaste saker med hela bröllopet. Men så är min blivande man musiker och spelar själv i band, liksom ett flertal kompisar, familjemedlemmar och släktingar. Detta gör att vi inte behöver boka något band då vi har musiker så det räcker och blir över till säkert 10 liveband. Musiken, både på vigseln och under festen, är verkligen jätteviktig för oss och sätter för oss mycket av stämningen och tonen på festen och hela dagen. Så vi skulle aldrig någonsin kunna tänka oss en Spotifylista utan för oss blir det livemusik hela dagen och natten lång. Men alla prioriterar ju olika, jag förstår mig t ex inte på dem som köper tusen färgmatchande saker på e-bay, gör toakorgar och pyntar från golv till tak. Tur att man får göra som man vill! :)

• Chicita

Jag kan tillägga förresten att vi hade en medeltidsduo som spelade under gästabudet (middagen) och makens lillebror sjöng och spelade i kyrkan.
    Så vi hade ju livemusik på så sätt.
    Men inte för att dansa till... 

• TheD

Tycker det är intressant hur TS definierar "fest"... För mig är hela bröllopet en fest. Ingen behöver dansa för att det ska vara en fest eller att alkohol ska flöda (blä). Behöver imte ens finnas musik.

Jag håller med daniiel.

Det finns personer som gillar att sitta ner och prata med folk. Dansa..nej. Jag är den som skuttar runt men det finns ju anledning till det ;) Om man verkligen tror på att livemusik=det bästa för alla osv... då är det dags att röntga hjärnan.

• Sörön10

För oss var musik självklart! Vi är båda musiker och hade vänner som spelade. Hade dock aldrig valt dj. Gillar livemusik och musiker bättre. Jag gick upp och sjöng också! Var ju tvungen att riva av Du är min man!

Svar på tråden Det här med att lägg pengar på underhållning efter maten...