• maxmamma

Gästernas (svärmors)klädsel

hejsan!!

jag och min sambo ska gifta oss 12/1-2013. Vi kommer att ha ett väldigt litet bröllop.

Även om det inte är så stort bröllop så vill jag ju att gästerna ska klä sig fint iaf.
    Min mor kommer att ha aftonklänning och min far kommer att ha kostym.

problemet är mina svärföräldrar, svärmor klär sig i svarta långbyxor med vit blus och svart/vitt halsband när hon klär upp sig, svärfar drar på sig nån form av "fin"byxa och skjorta.

Går man på en vanlig lite finare tillställning som typ någons födelsedag då kan svärföräldrarnas klädsel kanske vara okej.

Men jag vill ha klädkoden aftonklänning för damer (lång finkjol) om man ej har aftonklänning
    och kostym för herrar (kavaj) om man ej har kostym.

Jag vet av erfarenhet att mina svärföräldrar inte kommer att klä sig som jag önskar.
    de kommer med 99,99% klä sig som jag nämnt högre upp i inlägget.

De är såna där vuxna som ska vara så trotsig: att jag gör väl som jag vill o vill inte jag ha ovannämnda kläder så tar jag på mig vad jag behagar typ.

Vet också av erfarenhet att jag kommer bli besviken på dem över deras arrogans o ovilja att göra som jag o sambon önskar.

Snälla ge mig tips o råd om hur jag ska göra med mina vrånga trångsynta trotsiga svärföräldrar när jag presenterar klädkoden som kommer att finnas i inbjudan till vårat bröllop när jag vet att de hela tiden ska vara motvärns.

• Svar på tråden Gästernas (svärmors)klädsel
  • maxmamma

ja det är väl klädkoden högtidsdräkt o mörk kostym som vi tänkt oss.
    Nä klädkoden är inget måste, men som jag skrev de kommer inte ens försöka att klä sig lite finare än vanligt  heller.

Nä de är inte våra statister, men vill man inte som gäst försöka klä sig efter koden så mycket det går?

Svarta byxor o svartvitt för övrigt känns mer som begravning än bröllop iaf.

om jag blir bjuden på bröllop o klädkoden är högtidsdräkt så skulle jag förmodligen försöka göra allt för att leva upp till den.

tja varför ens starta en tråd här, ungefär den samma nivån som på hästnet om man är dum nog att fråga där oxå.

Svaret blir: ingen är era statister, var glad för fan att de kommer ens,

svaret på hästnet: är du  så dum så du frågar om nått får du skylla dig själv om du blir kallad dum i huvudet och okunning.

visst nu blandade jag in nått som inte hörde till denna tråd igentligen, det var mest för att dra en parallel, vet inte om så många här inne i är i hästbranchen...

• maxmamma

nej jag tänker inte tvinga nån att köpa nya kläder, men det vore roligt om de försökte anstränga sig lite för våran skull.

och som sagt vi är inte världsbundis med dem trots att vi bor på samma gård. Kanske därför vi inte är så bundis då?!

Jo visst kan vi vara bättre än dem men det är så tråkigt o jobbigt när de hela tiden ska vara vrånga barnsliga.

Som exempel kan jag ju dra att svärfar ville klippa av manen o svansarna på mina häster, för att sambons moster ville ha hästtagel till en leksakshäst. Mostern är vuxen.

Jag sa att här klipps ingen man o svans på mina hästar de ska ha taglet kvar, då sa svärfar ja då går jag ut o klipper dem i kväll när du inte är nere i stallet.

Har varit dum nog att be svärfar släppa in hästarna nån kväll när jag o sambon var borta, på morgonen när jag kom ut i stallet o skulle släppa ut hästarna så fick jag för mig att klappa o gosa med åringens ansikte då helt plötsligt när jag tar handen vid mulen så hoppar hon högt i taket o jag tänkte va hände nu då?

frågar svärfar om han sett om hon varit skadad igår vid mulen, nä jag fick till svar att hon buffade o tog med läpparna på hans jacka så han slog henne över mulen med knytnäven ngra gånger för att fostra henne.

och ända har jag sagt att man får inte slå djuren så där, det finns så många exempel på hur svärfar trotsar mig o sambon så jag orkar inte rabla upp med här... 

• maxmamma

tja jag trodde nog att kostym o aftonklänning var i en o samma kategori som ritklinje.

men som någon sade, det finns mer än bara det där med hästarna  som ligger och gror.

jag tänker inte tvinga dem att köpa nya kläder, men det vore trevligt om de försökte klä upp sig lite iaf.

ja nog kan jag prata med dem om mina önske mål.

grejen är delvis att de är vrånga mot mig för de anser att jag har tagit i från dem deras fina son som var helt oförstörd enda tills jag kom in i bilden med två ungar i släptåg o "tvingar" deras son att agera styvpappa åt barn som inte ens är hans, så är deras uppfattning om mig.

vi har ett gemensamt barn,

jag o andra sidan har försökt förklara för dem varför inte de kan träffa sin riktiga pappa.

och som styvfar sa till min dotter nu hade han tagit över hennes katter o sett till  så de flyttade hem till honom o älskar honom mer för han matar dem med korv o kött så de ska vara där han är.

gissa om min 10åriga dotter blev ledsen när han så hånfullt sa så åt henne.

till och med min sambo dvs deras son tycker att de beter sig plumt o tanklöst åt.

detta hade inte med kläderna o göra. ska försöka få dem att förstå att vi gärna ser dem lite mer välklädd än vardagligt klädd.....

• maxmamma

det ska stå som svärfar sa: nu hade han tagit över hennes katter o sett till  så de flyttade hem till honom o älskar honom mer för han matar dem med korv o kött så de ska vara där han är.

gissa om min 10åriga dotter blev ledsen när han så hånfullt sa så åt henne och skrattade o gick därifrån.

jaja ingen ide o älta detta "problem" här längre

ska hädan efter akta mig för o skriva sånt som andra kan anse att man sätter taggarna utåt.... 

• maxmamma

tack chicita för ditt svar, det var det bästa råder hittills. 

svärföräldrarna gör en hel del för att pajja mellan oss.

och jag har försökt med båda metoderna, min sambo är platschef på 3 kalkverk där vi bor så han har ofta långa dagar med möten osv.

jag ber väldigt sällan sambon att tex hämta våran gemensamma nämnare från dagmamman just pga har långa o ganska tröttsamma dagar.

men de få gånger jag har bett honom o hans föräldrar har fått reda på det då har dom blivit jätte sur o tyckt att jag är lat o tycker att jag är en kommandora bara för att jag bett om en så enkel sak nån enstaka gång då o då.

detta var oxå ett exempel av allt som de gör.

Om vi tex åker på semester så går svärföräldrarna in i vårat hus o rota igenom lådor o skåp, det har både jag o sambon märkt.

om de passar våran gemensamma son och han vill ha hamburgare, då går de in i vårat frysskåp o tar mat därifrån både till sig själva o barnet.

har minstingen fått en liten godispåse då går hans farfar o tigger godis o säger: får farfar smaka får farfar smaka o till slut har han ätit upp barnets godis.

har jag köpt glass till barnen då går farfar in o tar glass åt sig o minstingen o så var glasspaketet visst slut på en gång.

detta är tyvärr sant o inget jag sitter o hittar på om,mina föräldrar tigger aldrig godis av nått av mina barn. de bjuder snarare barnen på lördagsgodis.

mina föräldrar går inte in i mitt frysskåp o hämtar mat åt sig o barnen, är de barnvakt så ger dom barnen av sin mat de har hemma.

Mina föräldrar snokar inte i våra lådor o skåp.

vet att det är svårt o förstå mitt dilemma men så här ser vår vardag ut tyvärr o sambon är inte glad på sina föräldrar heller o han har försökt sagt till om att de ska låta bli o snoka i våra skåp osv men som sagt hans föräldrar är arroganta, trotsiga som småbarn.

de kanske tror att om de beter sig uselt åt så kanske jag ledsnar o bryter upp från deras son så han slipper en sån usel människa som mig.

jaja detta vart oxå långt skrivet o tja jag får väl försöka undvika dem så gott det går o det gör jag redan, är inte ute på gården mer än nödvändigt så jag slipper dem.

• maxmamma

ja jag är bra sugen på att  byta lås på dörren men då blir de väl vansinniga för de har tyvärr ett par kassaskåp stående inne hos oss som de behöver komma åt ibland.

vi väntar på att de ska flytta från gården för de äger ett annat hus i grannbyn som de har funderat på att flytta till så småningom när de blir äldre, de är i början av 70år åldern idag.

ja vi har haft diskussioner jag o sambon hur vi ska lösa detta med gemensamma boendet, att de ska sluta gräva o snoka i vårt hus osv.

jag är väl den som mår mest illa av denna situation, sambon är så van att de bevakar som en hök o beter sig uselt åt, de var inte så snälla mot hans fd sambo heller.

jag är inte van att mina föräldrar o andra vuxna ska bevaka mig o sambon då vi själv är vuxna, han 40 o jag 36.

att de snokar o bevakar kanske man kan lära sig o stå ut med men att de så öppet visar avighet mot mina andra barn tycker jag är fel, de måste inte älska mina barn som jag har med en annan man,  men de får lov att acceptera att dom finns o bete sig vuxet åt mot henne utan att hånskratta gör henne medvetet ledsen. det är inte bra.

nu spårade tråden ur från ämnet i början, ska försöka hålla mig bättre till ämnet än så här.

• maxmamma

ja jag kommer att göra som så att det får stå mörk kostym o högtidsdräkt på inbjudan.

och väljer de att komma i de vanliga kläderna de brukar ha till begravning,  dop o födelsedagar, o även till vardags mer eller mindre och ser att alla andra är uppklädd så får väl dom stå med skammen genom att inte ha förstått vad vi menade med klädkoden.

nej vi ska se  till att bröllopet blir så bra som vi tänkt oss från början.

och som sagt känner sig svärpäronen sig pinsamma så får det stå för dem, jag tänker inte skämmas över att de inte fattar bättre än så där. 

• maxmamma

Tack msE

känns lite bättre nu när man fått lite distans till det hela o lite råd o tips

sambon sa oxå att om de inte begriper bättre än så så är det ju de som får stå o känna sig pinsamma.

och att vi ska inte ta ansvar för dem o deras sätt o vara, det får de sköta själva o vi sköter vårat  och ser till att det blir en toppen dag.

tror sambon har helt rätt där Skrattande 

• maxmamma

ja dum o värdelös som man är så trodde jag att det gick att skriva mörk kostym för  herrar o högtidsdräkt för kvinnorna.

Men jag får väl vara dum o stå med skammen för att man önskar ett väl uppklätt bröllop med fest därefter som inte blir så simpelt bara för att man är "få" gäster.

ja ja det var helt klart dumt att starta en tråd här, det misstaget gör jag inte igen.

och jag vet att övriga gäster kommer att satsa på kostym o aftonklänning, bara svärföräldrarna som kommer att vara "käringa mot strömmen"

• maxmamma

Tack erikojohanna.

vi hade en liten disskusion om kläderna igår jag o sambon, vi kom på att många i den äldre generationen ofta gillar att vara fin klädd i folkdräkt.

Här i dalarna så vill ju många ha maskläder o kullakläder när de ska klä upp sig o vara fin.i alla fall när det gäller den äldre generationen dvs folk som är typ 65+ har jag märkt

kommer att fråga den äldre generationen om de hellre föredrar folkdräkt än kostym o aftonklänningar.

annars får jag väl hoppas att de klär sig hyggligt fint iaf utan att ha tvingat på dem klädsel de inte känner sig bekväm med.

jaja det löser sig säkert den dagen det gäller. Skrattande

• maxmamma

Haha ja att stå o äta korv på ica maxi i afton klänning kanske inte är det allra mest upphetsande 

tja viktigast är väl att de kommer o firar oss o har förhoppningsvis kläder som både är hela rena o förhoppningsvis relativt fina, även om det inte blir kostym eller aftonklänning.

det tråkiga är ju att som sagt svärmor klär sig uteslutande i svarta dam finbyxor jämt oavsett vad det är för tillställning eller vardag.

svärfar har sina vanliga svarta jeans med blekta ringar på fickorna efter snusdoser o fettfläckar etfter alla stunder han står o servar maskiner.

Det är oftas de kläderna de har på sig oavsett tillställning eller vardag.

tyckte väl mest det kunde kännas trevligt om de valde något finare än urblekta jeans med snusmärken o fettfläckar o svarta finbyxor de går  o sliter i jämt o ständigt.

vill de ha finbyxa o jeans byxa visst varsågod men de kan väl iaf vara hela o rena o se fräscha ut iaf, det är väl inte för mycket begärt? 

• maxmamma

passionsblomma:

hade jag inte vetat bättre hade jag antagit att du är en av de där människorna som sitter på sajten hästnet. du har verkligen samma svar o språk här som en av personerna där.

vadå utbrott?! tål du inte att läsa om folk som känner sig besviken o uttrycker det??!!

om jag låter ynklig så finns det väl en orsak till det, inte alla svar är av godo eller av hjälp, alla uppfattar saker olika o jag uppfattar på mitt sätt.

om du ogillar att jag gör mig till "offer" så låt bli o läs mina saker här då, ingen tvingar dig att läsa,

så var snäll o låt bli o svara o skriv i mina trådar så ska jag göra allt för att inte svara o skriva i dina trådar...

Att du sitter o läxar upp mig för att du finner mitt sätt vara störande är det av välvilja det eller vad då??

• maxmamma

Knyttan:

Det var därför vi hade en tanke på om de äldre föredrog folkdräkt då de har sådana o vet oxå att de har fökärklek för just sina mas o kulla kläder här i dalarna o har haft såna på sig vid ett par andra bröllopst till fällen som var för ca 5år sedan till baks

kommer därför att fråga de äldre lite fint om de känner sig mer bekväm med folk kläder som de redan har o som de med större glädje tar på sig än kostym o frack osv

annars får jag väl fråga lite fint om de kan tänka sig att ta på sig nångon annan form av finkläder som inte har snusdose märken o oljefläckar o vanliga halvsolkiga urtvättade svarta dambyxor..

Det här kommer att bli spännande hihi

• maxmamma

men va hände med inlägget?

vart ju ett enda jättelångt stycke utan mellan rum, fast jag gjorde olika stycken av det, mycket märkligt??!

• maxmamma

chicitas formulering var klockren, den norpar jag

Nu lämnar jag denna tråd, har fått de svar o den hjälp jag behövde, tackar alla för tips o råd. har nu fått lite mer kläm på vad man kan skriva för klädönskemål o det är jag  bara glad för nu när jag tänker efter.

tack alla ni som hjälpt mig på olika sätt, men som sagt chicita din formulering var helt outstanding tack för dina råd o hjälp Skrattande{#emotions_dlg.flower}Hjärta värmde bra i hjärtat när man lugnat ner sig, tack än en gång

• maxmamma

passionsblomma: hur jag mår o hur min självbild av mig själv är speglar sig väl i hur jag ser på mig själv.

sa inte att nån annan kallade mig dum, det var jag själv som gjorde det.

om du inte mår dåligt psykiskt o har en diagnos får du väl skatta dig lycklig över.

jag har en diagnos som har med psyket att göra o nä jag kan inte rå för att jag fick den, men den finns där o den går inte att medicinera bort.

har man ständigt fått höra hur ful o dum man är blivit misshandlad förr tillbaks (dock ej av mina föräldrar)
    men fått höra nedsättande om sig av sina föräldrar då blir man nog som jag.

du får skatta dig glad som inte har levt det liv jag har. visst att jag gör mig till offer men prova då att leva mitt liv som jag har gjort fram tills jag blev tillsammans med mannen som jag ska gifta mig med (snällare man finns inte) så får se hur du  blivit som person av allt du fått uppleva.

tänk på att det kan ligga väldigt djupa saker  bakom en människas personlighet.
    men visst får du döma mig som omogen eller vad du nu tyckte.

mitt goda humör har inte funnits sen barnsben, nu är det mesta nattsvart med väldigt få ljusglimtar.så om  du tror du pajjar mitt goda humör behöver du inte oroa dig det är borta sen flera år tillbaks..... 

• maxmamma

ja jag ska göra det, skrev i ett tidigare inlägg att jag fått de svar jag ville o inte skulle kolla denna tråd nå mer.

så nu gör jag det, oavsett vad folk här uppfattar mig.

tänker önska mig själv o min älskling ett stort lycka till o grattis till att vi ska gifta oss. 

• maxmamma

passionsblomma: jag säger inte negativa saker om mig själv för o skojja, det finns inget att skojja om.

det är knappast skoj när ens fd partner försöker köra över mig med sin bil?! det är väl så långt ifrån skoj man kan komma eller bli strypt till medvetslöshet, är knappast heller skojj..

Det finns inga fina saker o säga om mig, jag kan inte det...

varje dag tackar jag min lyckliga stjärna för att jag lever iom att jag levt 10år med en man som plågade mig fysiskt o psykiskt.

jag är så glad att  min sambo jag har nu älskar mig o tröstar o stöttar i mina djupa depressions stunder

jag är väldigt tacksam att min sambo har tagit till sig mina två  barn jag hade med mig in i vårat förhållande då deras riktiga pappa han som försökte köra över mig med bilen inte har nån vårdnad om barnen.

vet att det låter patetiskt men sitter här o gråter o är både rörd  o tagen av dig passionsblomma, du var inte så illa som jag trodde o tolkade som i början. förlåt mig o tack för att du försöker stötta fast du inte känner mig...

• maxmamma

passionsblomma o ni andra som hjälpt mig

jag går på terapi behandling för att klara av att leva utan att vilja ta livet av mig har gjort två riktiga försök o det slutade med intensiven på lasarettet.

min sambo är helt enorm som orkar med tmig o mitt usla mående, o  till trots så friade han o ville gifta sig med en sån som mig, vet ni heder åt honom som orkar o kämpar o vill med mig

tack än en gång o jag känner att dessa sista inlägg har gett mig mer mod o tillförsikt o även kanske ett liet uns av känsla att jag kanske är en människa med rätt att få bli lycklig jag oxå.

jag ska kämpa på med både planering o terapi o det kommer kosta tårar svett o blod men det ska gå.

tack än en gång tack för att det finns så fina människor som kan stötta o hjälpa en helt okänd människa,

önskar er oxå all lycka o välgång i livet med allt vad det innebärHjärta 

Svar på tråden Gästernas (svärmors)klädsel