• maxmamma

Gästernas (svärmors)klädsel

hejsan!!

jag och min sambo ska gifta oss 12/1-2013. Vi kommer att ha ett väldigt litet bröllop.

Även om det inte är så stort bröllop så vill jag ju att gästerna ska klä sig fint iaf.
    Min mor kommer att ha aftonklänning och min far kommer att ha kostym.

problemet är mina svärföräldrar, svärmor klär sig i svarta långbyxor med vit blus och svart/vitt halsband när hon klär upp sig, svärfar drar på sig nån form av "fin"byxa och skjorta.

Går man på en vanlig lite finare tillställning som typ någons födelsedag då kan svärföräldrarnas klädsel kanske vara okej.

Men jag vill ha klädkoden aftonklänning för damer (lång finkjol) om man ej har aftonklänning
    och kostym för herrar (kavaj) om man ej har kostym.

Jag vet av erfarenhet att mina svärföräldrar inte kommer att klä sig som jag önskar.
    de kommer med 99,99% klä sig som jag nämnt högre upp i inlägget.

De är såna där vuxna som ska vara så trotsig: att jag gör väl som jag vill o vill inte jag ha ovannämnda kläder så tar jag på mig vad jag behagar typ.

Vet också av erfarenhet att jag kommer bli besviken på dem över deras arrogans o ovilja att göra som jag o sambon önskar.

Snälla ge mig tips o råd om hur jag ska göra med mina vrånga trångsynta trotsiga svärföräldrar när jag presenterar klädkoden som kommer att finnas i inbjudan till vårat bröllop när jag vet att de hela tiden ska vara motvärns.

• Svar på tråden Gästernas (svärmors)klädsel
  • daniiel

Jag förstår inte riktigt vilken klädkod ni tänkt ha? Det låter som att ni vill att kvinnorna ska klä sig efter klädkoden "Högtidsdräkt", medan männen ska klä sig efter klädkoden "Mörk kostym". Det skulle nog vara bra om ni kunde komma fram till en enhetlig klädkod som gäller för både damer och herrar så att säga, annars kan det nog uppstå lite förvirring.

Sedan måste ni komma ihåg att klädkoden är inget måste för gästerna. Ni sätter tonen på er fest med en klädkod, så att gästerna vet vad de kan förvänta sig. Det är en rekommendation till gästerna, så de inte ska behöva känna sig varken över- eller underklädda. Dock är det helt och hållet upp till gästen ändå vad den väljer att ta på sig.

Kan ni inte försöka vara glada över att dom där där?, oavsett vad dom väljer att klä sig i. Som påpekat många gånger, gästerna är inte era statister som är där för att få er dag att se perfekt ut. Dom är där för att fira er. Om dom nu skulle klä sig under nivån på klädkoden, så är det ju faktiskt helt och hållet upp till dom som sagt.

• daniiel

Och som ett litet ps! Om man bara skriver "Klädkod kostym", så innebär det egentligen maskeradklädsel. Man använder antingen "Kavaj" eller "Mörk kostym". Kan vara bra att tänka på :)

• PiaB

Oj vad svårt! Jag förstår inte heller varför ni ska ha olika klädkod för kvinnor och män, det underlättar nog om det är samma. Och jag skulle ha svårt att tvinga folk att köpa kläder de inte trivs i. För antingen har man en aftonklänning som man kan ha, eller så har man det inte och måste köpa. Och riskerar att ha en klänning hängande i garderobe sedan, aldrig mer använd.

Jag säger som ovan. Kan ni inte glädjas åt att de vill vara med och fira er? Trist om de alltid är vrånga och trotsiga, men ni kanske kan vara bättre än dem och sätta er över det?

Jag är inte säker, har faktiskt ingen aning om, om våra gäster kommer följa klädkoden. Men jag tar för givet att de klär sig lite finare än till vardags och om de är bekväma med det är jag glad. Och som sagt, en klädkod är inte tvingande. Det är en hjälp för gästerna att veta hur de flesta kommer att klä sig.

• maxmamma

ja det är väl klädkoden högtidsdräkt o mörk kostym som vi tänkt oss.
    Nä klädkoden är inget måste, men som jag skrev de kommer inte ens försöka att klä sig lite finare än vanligt  heller.

Nä de är inte våra statister, men vill man inte som gäst försöka klä sig efter koden så mycket det går?

Svarta byxor o svartvitt för övrigt känns mer som begravning än bröllop iaf.

om jag blir bjuden på bröllop o klädkoden är högtidsdräkt så skulle jag förmodligen försöka göra allt för att leva upp till den.

tja varför ens starta en tråd här, ungefär den samma nivån som på hästnet om man är dum nog att fråga där oxå.

Svaret blir: ingen är era statister, var glad för fan att de kommer ens,

svaret på hästnet: är du  så dum så du frågar om nått får du skylla dig själv om du blir kallad dum i huvudet och okunning.

visst nu blandade jag in nått som inte hörde till denna tråd igentligen, det var mest för att dra en parallel, vet inte om så många här inne i är i hästbranchen...

• maxmamma

nej jag tänker inte tvinga nån att köpa nya kläder, men det vore roligt om de försökte anstränga sig lite för våran skull.

och som sagt vi är inte världsbundis med dem trots att vi bor på samma gård. Kanske därför vi inte är så bundis då?!

Jo visst kan vi vara bättre än dem men det är så tråkigt o jobbigt när de hela tiden ska vara vrånga barnsliga.

Som exempel kan jag ju dra att svärfar ville klippa av manen o svansarna på mina häster, för att sambons moster ville ha hästtagel till en leksakshäst. Mostern är vuxen.

Jag sa att här klipps ingen man o svans på mina hästar de ska ha taglet kvar, då sa svärfar ja då går jag ut o klipper dem i kväll när du inte är nere i stallet.

Har varit dum nog att be svärfar släppa in hästarna nån kväll när jag o sambon var borta, på morgonen när jag kom ut i stallet o skulle släppa ut hästarna så fick jag för mig att klappa o gosa med åringens ansikte då helt plötsligt när jag tar handen vid mulen så hoppar hon högt i taket o jag tänkte va hände nu då?

frågar svärfar om han sett om hon varit skadad igår vid mulen, nä jag fick till svar att hon buffade o tog med läpparna på hans jacka så han slog henne över mulen med knytnäven ngra gånger för att fostra henne.

och ända har jag sagt att man får inte slå djuren så där, det finns så många exempel på hur svärfar trotsar mig o sambon så jag orkar inte rabla upp med här... 

• CJIGBG

Jag har väl inte heller så mycket tips på hur du ska hantera det, eftersom jag nog också är av samma uppfattning av dem du redan fått. Så mina tips är väl att försöka förklara för dem hur viktigt det är, och om detta är döfött, försöka intala dig att ändra fokus, trots allt blir ju inte saker viktigare än den energi du lägger på det. Till sist vill jag bara lägga till en anekdot från vårt bröllop, om att vissa saker inte alls blir lika viktiga när du väl står där på er stora dag. Du vet exempelvis detta med att helsvart är ett big no no på bröllop så döm av min förvåning när jag kollade på fotografier i efterhand och insåg att en av våra utländska gäster, som vi dessutom tog lite mer "poserande" bilder med hade helt svart klänning, någotsom jag inte ens noterat trots att hon poserat på 10 tal bilder bredvid mig :) Önskar er all lycka på ert bröllop och ert liv :)

• daniiel

Det är inte någon här som kallar dig dum. Vi försöker faktiskt bara hjälpa och det är inte så lätt om du direkt ska vända taggarna utåt. Jag själv har hängt här ganska länga och därav lärt mig att det faktiskt inte är alla som har koll på klädkoderna, att det inte är något tvång så att säga och det finns även de som många gånger ser sina gäster som statister till sin perfekta dag.

Det är jättebra om ni inte tycker så, men ändå är det ju i slutändan så att gästerna själva måste få bestämma vad de vill ha på sig. Det kan ni inte styra mer än att sätta en klädkod och kanske be din blivandes föräldrar att följa den. När ni gjort det, så ligger inte saken i era händer längre.

Och återigen, försök använda samma klädkod för alla. Välj alltså antingen högtidsdräkt eller mörk kostym, inte både och. Att sätta två klädkoden stjälper mer än vad det hjälper.

Många gånger brukar ju brudparet ha ett ganska bra hum om vilken typ av kläder gästerna brukar ta på sig vid finare tillställningar så som tex bröllop, vad det brukar vara för klädkoder i vänskapskretsen och vad gästerna kan tänkas vara bekväma i och sedan sätta nivån på klädkoden efter det.

• knackamackadam

Du gillar inte dina svärföräldrar och du vet att de inte kommer att klä sig enligt gällande klädkod. Lämna det så! Skapa inte mer konflikter än de ni redan har. Jag tycker att du låter ganska konfliktsugen själv nämligen och där har du ett val. Antingen trappa upp och skapa mer konflikter eller välja ett smidigare liv där du undviker att dras in i ytterligare osämja.

• msE

Efter att ha läst svaren som du fått tycker jag inte att det är så dåliga svar du fått.

Daniiel tror jag hänvisade till andra trådar där detta ämne har bearbetats många gånger och nog inte var tänkt som ett personligt påhopp.

Jag förstår ditt dilemma med klädkoden, men du måste även kunna ta emot disskussionen.

Angående klädkoden så har ni alltså klädkod högtidsdräkt för damer, där man enligt klädkod ska ha aftonklänning, och mörk kostym / kavaj för herrarna, vilket är snällt för frack eller smoking kanske inte varje herre har i garderoben.

Åter till din riktiga fråga så föreslår jag att du pratar med din svärmor och förklarar hur du tänker, kanske till och med bjuda ut henne på en shoppingrunda för att hitta en fin outfit.

Sedan så kanske du även ska fundera på hur mycket värt det är att bråka om saken, är dom  nu vana med att klä upp sig så och har det som rutin så får man kanske respektera det också. Se det till helheten med hela bröllopet och stämningen runt det så kanske man får låta det bero. Även om det är svårt att släppa frågan.

Hoppas att detta långa svar kom dig till någon nytta.

• PiaB

Ja jag förstod att det låg annat groll bakom ditt inlägg. Ofta är det mer än en sak man retar sig på och det stämmer säkert som du skriver att de inte ens kommer försöka. Men låt dem göra bort sig då. Om ni tror att alla andra kommer i aftonklänning och hon i svarta byxor, som förövrigt passar bättre på en begravning ja, så är det ju hon som ser dum ut. Om någon bryr sig.

Men för att underlätta för de som bryr sig kanske ni ska enas om en klädkod. Koden sätts ju efter mannens kläder. Och Högtidsdräkt betyder, som du säkert vet, frack eller jacett för män. Och mörk kostym betyder just det. Så om ni ska ha båda koderna betyder det att kvinnorna kan ha allt från under knät till hellångt, fint och glittrigt till inte så fint material. Då borde ju din svärmor kunna hitta en klänning som passar. För mörk kostym betyder inte aftonklänning.

Däremot kan nog männen känna sig obekväma av att inte veta hur många som kommer i frack.

När de får veta klädkoden, dina svärföräldrar, så tala om att ni verkligen skulle uppskatta om de ansträngde sig. Då ser de ännu dummare ut om de inte respekterar er.

Svar på tråden Gästernas (svärmors)klädsel