• maxmamma

Gästernas (svärmors)klädsel

hejsan!!

jag och min sambo ska gifta oss 12/1-2013. Vi kommer att ha ett väldigt litet bröllop.

Även om det inte är så stort bröllop så vill jag ju att gästerna ska klä sig fint iaf.
    Min mor kommer att ha aftonklänning och min far kommer att ha kostym.

problemet är mina svärföräldrar, svärmor klär sig i svarta långbyxor med vit blus och svart/vitt halsband när hon klär upp sig, svärfar drar på sig nån form av "fin"byxa och skjorta.

Går man på en vanlig lite finare tillställning som typ någons födelsedag då kan svärföräldrarnas klädsel kanske vara okej.

Men jag vill ha klädkoden aftonklänning för damer (lång finkjol) om man ej har aftonklänning
    och kostym för herrar (kavaj) om man ej har kostym.

Jag vet av erfarenhet att mina svärföräldrar inte kommer att klä sig som jag önskar.
    de kommer med 99,99% klä sig som jag nämnt högre upp i inlägget.

De är såna där vuxna som ska vara så trotsig: att jag gör väl som jag vill o vill inte jag ha ovannämnda kläder så tar jag på mig vad jag behagar typ.

Vet också av erfarenhet att jag kommer bli besviken på dem över deras arrogans o ovilja att göra som jag o sambon önskar.

Snälla ge mig tips o råd om hur jag ska göra med mina vrånga trångsynta trotsiga svärföräldrar när jag presenterar klädkoden som kommer att finnas i inbjudan till vårat bröllop när jag vet att de hela tiden ska vara motvärns.

• Svar på tråden Gästernas (svärmors)klädsel
  • Anneli256

Mitt tips är att du ska fundera över hur viktigt detta är för dig/er. Jag uppfattar det som att din blivande man håller med dig, men hur viktigt är det egentligen för er?

Varför jag frågar är att jag förstår att det finns många problem mellan er, och dom redan har uppfattningen att du tagit sonen ifrån dom och kommenderar honom. Om du skulle ta diskussionen med dom angående detta så har dom ännu en orsak att klaga på dig.

För att ni ska få lite lugn och ro tills dom flyttar till det andra huset eller om ni väljer att flytta så tror jag du /ni behöver välja vilka strider ni vill ta. Vissa människor går helt enkelt inte att tala "till rätta" utan man får tyvärr välja strategier för att undvika deras beteende och sätt.

Lycka till

• msE

maxmamma: ja du kanske spårade ur tråden en aning, men det kanske egentligen bara var ventilera lite som du behövde. Jag är glad att se att du faktiskt avslutade det sista inlägget med en smiley.
    Läser man tråden är det svårt att förstå hur vuxna människor kan bete sig så illa. 
    Hoppas på allt gott till dig och familjen och som chicita sa det är erat bröllop glöm inte det, låt inte någon eller något sänka den glädje som det faktiskt ska vara kring just denna händelse.
    {#emotions_dlg.flower}

• maxmamma

ja jag kommer att göra som så att det får stå mörk kostym o högtidsdräkt på inbjudan.

och väljer de att komma i de vanliga kläderna de brukar ha till begravning,  dop o födelsedagar, o även till vardags mer eller mindre och ser att alla andra är uppklädd så får väl dom stå med skammen genom att inte ha förstått vad vi menade med klädkoden.

nej vi ska se  till att bröllopet blir så bra som vi tänkt oss från början.

och som sagt känner sig svärpäronen sig pinsamma så får det stå för dem, jag tänker inte skämmas över att de inte fattar bättre än så där. 

• javas

Vi kör på valfri klädsel.
    Jag väljer den klänning jag känner mig bekväm och fin i.
    Jag vill även att mina gäster ska känna sig bekväma, fina och som sig själva!

• msE
    maxmamma skrev 2012-09-15 20:13:03 följande:
    ja jag kommer att göra som så att det får stå mörk kostym o högtidsdräkt på inbjudan.

och väljer de att komma i de vanliga kläderna de brukar ha till begravning,  dop o födelsedagar, o även till vardags mer eller mindre och ser att alla andra är uppklädd så får väl dom stå med skammen genom att inte ha förstått vad vi menade med klädkoden.

och som sagt känner sig svärpäronen sig pinsamma så får det stå för dem, jag tänker inte skämmas över att de inte fattar bättre än så där. 
    U go girl Cool
  • maxmamma

Tack msE

känns lite bättre nu när man fått lite distans till det hela o lite råd o tips

sambon sa oxå att om de inte begriper bättre än så så är det ju de som får stå o känna sig pinsamma.

och att vi ska inte ta ansvar för dem o deras sätt o vara, det får de sköta själva o vi sköter vårat  och ser till att det blir en toppen dag.

tror sambon har helt rätt där Skrattande 

• knyttan
    maxmamma skrev 2012-09-15 20:13:03 följande:

Jag tycker inte att det är någon bra lösning. Högtidsdräkt betyder frack och riktigt fin blåsa, det man har på sig på Nobelmiddagen. Är det verkligen det ni har tänkt för erat bröllop, som du i början beskriver som "inte så stort"? Om ni väljer detta och inte är beredda att backa upp det med motsvarande fest är det nog tyvärr ni själva som får stå med skammen. Om ni själva väljer en otydlig/ dubbel klädkod så kan inte gästerna skyllas för att inte ha förstått den.
    Att komma på ett mindre bröllop i de kläder man har på "begravning, dop och födelsedagar" är väl inget fel?

Det här är bara för att hjälpa dig så jag hoppas att du inte tar illa upp, men det finns bara fyra formella klädkoder, och eftersom du inte verkar ha riktigt koll på dem:
    kavaj - hel kostym (som kan vara ljus) för herrarna, fluga eller slips, och klänning, kjol eller byxdress som är elegantare än vardagsklädsel för kvinnorna
    mörk kostym - mörkblå eller mörkgrå kostym för herrarna, slips och vit skjorta, för kvinnorna klänning som är minst knälång, men ej golvlång och ej axelbar.
    smoking - som det låter, smoking för herrar, smokingklänning för damerna, inga handskar. Militär kan använda liten mässdräkt.
    högtidsdräkt - den allra finaste nivån, frack för herrar, balklänning/ aftonklänning för damerna, kan använda handskar, även hembygdsdräkt kan användas. Militär använder stor mässdräkt. Ordenstecken kan bäras av den som har det.

Att ha högtidsdräkt som klädkod på ett litet bröllop i en hembygdsgård (typ, vet inte om ni ska ha det så, men som ett exempel) kan lätt verka krystat. Lägg klädnivän på nivån med resten av festen så kommer alla känna sig bekväma och ha roligt istället.
  • Aniara4

Du har fått bra svar redan från Daniiel, Chicita och Knyttan.

Att du inte gillar dina svärföräldrar är en sak, det verkar fullt begripligt utifrån vad du har berättat. Vill du ha mer råd om hur du ska hantera dem kanske du rentav skulle starta en tråd om det, eller hoppa in i någon av svärmorstrådarna som finns.

Men om vi håller oss till klädkodsfrågan för tillfället så tycker jag inte heller det är en så bra idé att ha två olika klädkoder. Gästerna kommer att bli förvirrade och inte veta om de ska ha frack eller inte. Knyttan har förklarat klädkoderna bra ovan, det är bättre om ni väljer en av dem!

Mitt förslag är att ni skriver "mörk kostym" och sen lägger till en lättsam formulering om att ni tycker det skulle vara roligt om damerna väljer en längre och lite festligare klänning inom klädkoden.

Men sen kan ni som sagt aldrig tvinga gästerna att följa klädkoden. Om någon prompt vill dyka upp i jeans och t-shirt kan ni inte säga något om det utan att själva bryta mot etiketten. Man får helt enkelt tänka att var och en får skämmas för sig själv. Om svärföräldrarna dyker upp helt felklädda reflekterar det inte er, utan bara deras egen dåliga smak.

• Chicita

Jag säger det igen:
    Blanda inte klädkoder...
    Det blir bara rörigt och förvirrande för era gäster.
    Risken är att det slutar med att vissa kommer klädda för nobelfest och några kommer i betydligt enklare kläder.
    Och då kommer alla känna att dom klätt sig fel. Dom i de finaste kläderna kommer önska att dom klätt sig lite mindre fint och dom i enklare kläder kommer önska att dom också hade valt något festligare...

Jag säger som Aniara4. Välj klädkod Mörk kostym med tillägget att ni gärna ser hellånga klänningar på damerna.

Att göra sina gäster obekväma och försöka tvinga dom att klä sig mycket finare än dom gör till andra fester bäddar inte för en trevligt fest, utan snarare en stel tillställning där folk sitter och skruvar på sig och längtar hem.
    Om du vill ha högtidsdräkt/ aftonklänning som klädkod så måste du backa upp det med motsvarande fest.
    Annars är det inte gäster du får, utan statister. Folk som står och ser fina ut på bilderna men som annars inte passar in.

• daniiel

Jag kan ju inte annat än instämma med knyttan, Aniara4 och Chicita - blanda inte klädkoder!, som jag skrev i tidigare inlägg. Det blir enbart förvirrande för gästerna och hjälper knappast.

Jag håller med de övriga om att det kan vara en idé att sätta klädkoden "Mörk kostym", med tillägg om att damerna gärna får ha långklänning, för det är helt okej till den klädkoden att lägga till "aftonklänning", speciellt vid extra fina tillställningar tex bröllop med middag. Golvlång klänning kan faktiskt vara helt okej till den klädkoden, tex om man har eftermiddagsbröllop och/eller fler än 20 gäster. Ni kan iaf absolut göra tillägg om långklänning för damer även till den klädkoden om ni vill.

Och som de andra säger, tänk på vilken typ av fest ni kommer ha. Buffémiddag i en hembygdsgård, trädgårdsbröllop eller liknande kan bli lite väl "enkelt" för klädkoden "Högtidsdräkt" som sagt.

Svar på tråden Gästernas (svärmors)klädsel