• Aniara4

Gästernas (svärmors)klädsel

Du har fått bra svar redan från Daniiel, Chicita och Knyttan.

Att du inte gillar dina svärföräldrar är en sak, det verkar fullt begripligt utifrån vad du har berättat. Vill du ha mer råd om hur du ska hantera dem kanske du rentav skulle starta en tråd om det, eller hoppa in i någon av svärmorstrådarna som finns.

Men om vi håller oss till klädkodsfrågan för tillfället så tycker jag inte heller det är en så bra idé att ha två olika klädkoder. Gästerna kommer att bli förvirrade och inte veta om de ska ha frack eller inte. Knyttan har förklarat klädkoderna bra ovan, det är bättre om ni väljer en av dem!

Mitt förslag är att ni skriver "mörk kostym" och sen lägger till en lättsam formulering om att ni tycker det skulle vara roligt om damerna väljer en längre och lite festligare klänning inom klädkoden.

Men sen kan ni som sagt aldrig tvinga gästerna att följa klädkoden. Om någon prompt vill dyka upp i jeans och t-shirt kan ni inte säga något om det utan att själva bryta mot etiketten. Man får helt enkelt tänka att var och en får skämmas för sig själv. Om svärföräldrarna dyker upp helt felklädda reflekterar det inte er, utan bara deras egen dåliga smak.

• Aniara4

Om du ofta upplever att folk på olika internetforum svarar på sätt som du inte gillar så KAN man ju börja misstänka att den gemensamma nämnaren är det du själv skriver? Alternativet är förstås att alla andra på alla olika ställen är dumma och elaka, och i så fall är det ju en tråkig värld vi lever i. Jag har dock inte upplevt den på det sättet själv, utan min erfarenhet är att de allra flesta är rätt hyggliga och försöker hjälpa andra så gott de kan och svara på frågor som andra har.

maxmamma skrev 2012-09-16 23:42:20 följande:
    ja dum o värdelös som man är så trodde jag att det gick att skriva mörk kostym för  herrar o högtidsdräkt för kvinnorna.
    Det var ju väldigt tråkigt att höra att du upplever dig själv som dum och värdelös, när du i själva verket bara inte är så insatt i klädkoder och hur de används (och hur många har stenkoll på sånt?) , men det omdömet får stå för dig, Ingen annan här har sagt något åt det hållet. Så jag föreslår att vi lämnar din självbild utanför det här och håller oss till ämnet, dvs gästernas klädsel!

Folkdräkt kan man ha till alla klädnivåer, är ni från Dalarna förstår jag att många kommer att vilja ha det, och det är ju fint.  Så mitt förslag är fortfarande att ni väljer klädkoden "mörk kostym" med tillägget att ni blir extra glada om damerna klär upp sig lite extra i långklänning, samt att folkdräkt är välkommet och uppskattat. Då vet gästerna hur de ska lägga sig i "finhetsnivå" och kommer förhoppningsvis att klä sig så som ni önskar. Och gör de inte det är det bara de själva som får skämmas, om de har vett att göra det.
  • Aniara4
    Januaripar skrev 2012-09-17 21:06:26 följande:
     Det är mitt bröllop, de är där för min skull och då ska de klä sig som jag vill! 
    Ska du gifta dig med någon eller är det en enmansföreställning?
Svar på tråden Gästernas (svärmors)klädsel