• maxmamma

Gästernas (svärmors)klädsel

hejsan!!

jag och min sambo ska gifta oss 12/1-2013. Vi kommer att ha ett väldigt litet bröllop.

Även om det inte är så stort bröllop så vill jag ju att gästerna ska klä sig fint iaf.
    Min mor kommer att ha aftonklänning och min far kommer att ha kostym.

problemet är mina svärföräldrar, svärmor klär sig i svarta långbyxor med vit blus och svart/vitt halsband när hon klär upp sig, svärfar drar på sig nån form av "fin"byxa och skjorta.

Går man på en vanlig lite finare tillställning som typ någons födelsedag då kan svärföräldrarnas klädsel kanske vara okej.

Men jag vill ha klädkoden aftonklänning för damer (lång finkjol) om man ej har aftonklänning
    och kostym för herrar (kavaj) om man ej har kostym.

Jag vet av erfarenhet att mina svärföräldrar inte kommer att klä sig som jag önskar.
    de kommer med 99,99% klä sig som jag nämnt högre upp i inlägget.

De är såna där vuxna som ska vara så trotsig: att jag gör väl som jag vill o vill inte jag ha ovannämnda kläder så tar jag på mig vad jag behagar typ.

Vet också av erfarenhet att jag kommer bli besviken på dem över deras arrogans o ovilja att göra som jag o sambon önskar.

Snälla ge mig tips o råd om hur jag ska göra med mina vrånga trångsynta trotsiga svärföräldrar när jag presenterar klädkoden som kommer att finnas i inbjudan till vårat bröllop när jag vet att de hela tiden ska vara motvärns.

• Svar på tråden Gästernas (svärmors)klädsel
  • Aniara4
    Januaripar skrev 2012-09-17 21:06:26 följande:
     Det är mitt bröllop, de är där för min skull och då ska de klä sig som jag vill! 
    Ska du gifta dig med någon eller är det en enmansföreställning?
  • TheD
    Chicita skrev 2012-09-17 20:55:56 följande:
    Glöm inte snorkel och cyklop bara ifall du drunknar i den Flört
    Modevisning på Onsdag kl 17 och 18 och rabatter och erbjudanden (om du är hemma Flört)
    Haha :p.. Nej du, då kommer jag ligga på sängen helt slutkörd efter dagens muntliga och skriftliga tentamen.
  • TheD

!!!

Aniara4 skrev 2012-09-17 22:00:14 följande:
    Ska du gifta dig med någon eller är det en enmansföreställning?
  • yavanna81

Vill bara tillägga till TS att bröllop med högtidsdräkt som klädkod är väldigt ovanliga (i min värld åtminstone och jag har intryck att det är generellt). Jag har säkert varit på 20 bröllop utan att något av dem varit i högtidsdräkt. Den enda gången jag haft högtidsdräkt var på en universitetbal.

Det betyder inte att man inte kan ha fina kläder. Till vårt bröllop gjorde vi precis som flera i tråden föreslagit, mörk kostym som klädkod och en uppmaning till kvinnorna att de gärna fick ha långklänning om de ville trots att det "egentligen inte" är en del av kläskoden. (Exakt hur det är med den saken beror lite på vem man frågar men oftast anses inte långklänning tillhöra mörk kostym). På det sättet lade vi oss i den finare delen av klädkoden.

• maxmamma

chicitas formulering var klockren, den norpar jag

Nu lämnar jag denna tråd, har fått de svar o den hjälp jag behövde, tackar alla för tips o råd. har nu fått lite mer kläm på vad man kan skriva för klädönskemål o det är jag  bara glad för nu när jag tänker efter.

tack alla ni som hjälpt mig på olika sätt, men som sagt chicita din formulering var helt outstanding tack för dina råd o hjälp Skrattande{#emotions_dlg.flower}Hjärta värmde bra i hjärtat när man lugnat ner sig, tack än en gång

• passionsblomman
    maxmamma skrev 2012-09-17 18:21:37 följande:

passionsblomma:

hade jag inte vetat bättre hade jag antagit att du är en av de där människorna som sitter på sajten hästnet. du har verkligen samma svar o språk här som en av personerna där.

vadå utbrott?! tål du inte att läsa om folk som känner sig besviken o uttrycker det??!!

om jag låter ynklig så finns det väl en orsak till det, inte alla svar är av godo eller av hjälp, alla uppfattar saker olika o jag uppfattar på mitt sätt.

om du ogillar att jag gör mig till "offer" så låt bli o läs mina saker här då, ingen tvingar dig att läsa,

så var snäll o låt bli o svara o skriv i mina trådar så ska jag göra allt för att inte svara o skriva i dina trådar...

Att du sitter o läxar upp mig för att du finner mitt sätt vara störande är det av välvilja det eller vad då??

Tja, vart jag läser och skriver kan du ju omöjligt veta. Men vad hästplejset beträffar så behöver du inte oroa dig.
    Här däremot, skriver jag vad och var jag vill. Precis som du.

Det jag tycker du ska sluta med är ynkliga formuleringar som "ja dum och värdelös som jag är",eftersom det låter påskina att andra på något sätt gör ner dig. Ingen har kallat dig något alls och därför är det helt onödigt av dig att själv göra det. Det tillför ingenting bra i samtalet, och därför är mitt råd att du lägger av med det.
    Fråga dig själv varför du säger så om dig själv! På allvar-varför skrver du sådana där saker? Nedlåtande ord om din intelligens? När ingen annan gör det? Varifrån har du fått det? Hur tar det dig framåt i livet?

Gör du så i verkliga livet också så skapar du antagligen en massa onödigt jobbiga situationer. Det verkar kanske som en baggis och inte det tråden skulle handla om, men om du själv gör dig till offer (genom att svara som om vi kallar dig dum och värdelös tex) i en helt faktabaserad diskussion om något så konkret som klädkoder, så är jag rädd att du lätt hamnar i konflikter vad du än pratar med någon om.

Det är också orättvist mot människor du pratar med, eftersom det där sättet gör att du sätter dig i någon slags underläge där alla andra blir dumma elaka bovar som vill åt dig. Hur omöjligt det än kan låta, så är det där en form av maktutövande-du tar ifrån andra möjligheten att kommunicera rakt med dig, eftersom du lägger ord i munnen på dem (som om alla kallat dig dum tex)
    Att jag påpekar något jag reflekterar över då jag läser hur du uttrycker dig, kan faktiskt bero på att jag vill dig väl, även om det jag säger inte är bekvämt för dig just nu. Det skulle också kunna bero på att jag är ond eller bara en gemen person som njuter av att läxa upp okända människor på internet. OskyldigDemon

Det jag säger är helt enkelt-ingen på forumet har hoppat på dig, bete dig då inte som om du vore under attack! Tro mig livet innehåller tillräckligt med tilfällen då strid är nödvändig. Du verkar ha mer än fullt upp hemma där du bor tex. Därför tror jag att det vore bäst om du helt kunde släppa vad svärmor tänker ha på sig så du orkar hantera den jobbiga situationen med hur ni annars har det. 

Lättast i den här tråden hade varit att helt skita i allt du säger vid sidan av just kläderna, men dels har du fått fullt tillräcklig hjälp med just den biten, och dels tycker jag på riktigt att du kan ha stor nytta av att även reflektera över det jag har att säga. Om du skulle vara beredd att titta lite närmre på hur du egentligen formulerar dig och fundera lite över dig själv. Jag tror inte sannolikheten är så stor att du tar chansen, men det är en chans-och kanske är det ett tecken på att man bryr sig att man ens skriver något till dig?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Åh, hoppsan! Synd att jag inte bara struntade i att svara dig på ditt arga inlägg till mig, för nu förstörde jag nog ditt goda humör igen. Det var u inte meningen. Nåja, jag menar vad jag säger och det kan också vara värt att ta med sig.

• maxmamma

passionsblomma: hur jag mår o hur min självbild av mig själv är speglar sig väl i hur jag ser på mig själv.

sa inte att nån annan kallade mig dum, det var jag själv som gjorde det.

om du inte mår dåligt psykiskt o har en diagnos får du väl skatta dig lycklig över.

jag har en diagnos som har med psyket att göra o nä jag kan inte rå för att jag fick den, men den finns där o den går inte att medicinera bort.

har man ständigt fått höra hur ful o dum man är blivit misshandlad förr tillbaks (dock ej av mina föräldrar)
    men fått höra nedsättande om sig av sina föräldrar då blir man nog som jag.

du får skatta dig glad som inte har levt det liv jag har. visst att jag gör mig till offer men prova då att leva mitt liv som jag har gjort fram tills jag blev tillsammans med mannen som jag ska gifta mig med (snällare man finns inte) så får se hur du  blivit som person av allt du fått uppleva.

tänk på att det kan ligga väldigt djupa saker  bakom en människas personlighet.
    men visst får du döma mig som omogen eller vad du nu tyckte.

mitt goda humör har inte funnits sen barnsben, nu är det mesta nattsvart med väldigt få ljusglimtar.så om  du tror du pajjar mitt goda humör behöver du inte oroa dig det är borta sen flera år tillbaks..... 

• maxmamma

ja jag ska göra det, skrev i ett tidigare inlägg att jag fått de svar jag ville o inte skulle kolla denna tråd nå mer.

så nu gör jag det, oavsett vad folk här uppfattar mig.

tänker önska mig själv o min älskling ett stort lycka till o grattis till att vi ska gifta oss. 

• passionsblomman

maxmamma, jag har inga som helst svårigheter att ana en hel massa bakom allt. Jag beklagar dina jobbiga upplevelser. Gör bara inte misstaget att tro att du vet något om andras för den skull.
    Jag såg ett negativt beteende i dina inlägg och jag talar om det för dig det kan du ha nytta av. Kanske inte minst för att jag-och andra du träffar på i forumet och övriga livet-har en hel del av egna erfarenheter i fråga om att ta sig någorlunda hel ur trauman, livskriser och annat som livet utsätter oss för.
    Kontentan här är: du behöver inte försvara dig-ingen vill dig något illa. Du ska heller inte göra ner din egen person-ingen annan gör det. Var rädd om dig själv och hur du pratar om dig istället ! Säg fina saker om dig själv och gör inte sakfrågor personliga. Det är inte lätt att bygga självkänsla-framfrallt inte om andra aktivt har förstört den. men bestäm dig för att inte säga dåliga saker om dig själv! Inte ens på skoj.

• maxmamma

passionsblomma: jag säger inte negativa saker om mig själv för o skojja, det finns inget att skojja om.

det är knappast skoj när ens fd partner försöker köra över mig med sin bil?! det är väl så långt ifrån skoj man kan komma eller bli strypt till medvetslöshet, är knappast heller skojj..

Det finns inga fina saker o säga om mig, jag kan inte det...

varje dag tackar jag min lyckliga stjärna för att jag lever iom att jag levt 10år med en man som plågade mig fysiskt o psykiskt.

jag är så glad att  min sambo jag har nu älskar mig o tröstar o stöttar i mina djupa depressions stunder

jag är väldigt tacksam att min sambo har tagit till sig mina två  barn jag hade med mig in i vårat förhållande då deras riktiga pappa han som försökte köra över mig med bilen inte har nån vårdnad om barnen.

vet att det låter patetiskt men sitter här o gråter o är både rörd  o tagen av dig passionsblomma, du var inte så illa som jag trodde o tolkade som i början. förlåt mig o tack för att du försöker stötta fast du inte känner mig...

• PiaB

Och nu sitter jag och gråter! Maxmamma, det är inte ett dugg patetiskt att du är tagen. Tvärtom. Du har kommit till insikt och det är oerhört stort och så häftigt för mig som utomstående att få vara med om. Att någon vill hjälpa och mottagaren tillslut tar det till sig är fantastiskt.

Tack till dig för att jag fick uppleva det här. Och jag önskar dig all lycka i livet och det kommande bröllopet. Berätta gärna hur det gick med svärföräldrarnas kläder sedan

Stor varm kram!

• passionsblomman
    maxmamma skrev 2012-09-18 15:15:15 följande:

Det finns inga fina saker o säga om mig, jag kan inte det...
    Det är klart att det finns! Det finns det! Du är satt på den här jorden med samma värde som alla andra. Du är unik och värdefull och värd kärlek och harmoni. Så är det. Det är ingen åsikt utan ett faktum.
    Jag förstår att du har svårt att säga de bra sakerna, men öva! och famförallt kan du börja med att låta bli att säga dåliga högt. Det är härmed förbjudet för dig att säga "jag är dum i huvudet och värdelös" och andra dumheter. Lova mig att börja där, så tar du små steg i taget sedan.

Jag vet att du tolkade helt annat förut, men det är starkt att se det och be om ursäkt-se där, redan en bra sak med dig! Oroa dig inte, jag är inte gjord av glas och går inte sönder av att någon blir upprörd ibland. Jag hoppades att jag kanske skulle nå fram småningom, och jag trodde tillräckligt på din förmåga för att försöka. (om någon verkligen är en idiot, är det ju lönlöst att ens försöka, eller hur?). Jag är glad att jag försökte och ännu gladare att vi nådde fram till varandra. Det är guldkorn i vardagen. Kram på dig!

Jag hoppas förresten verkligen att du får proffessionell hjälp med att rodda i allt du varit med om? Sådant där reder man inte ut på egen hand!
  • maxmamma

passionsblomma o ni andra som hjälpt mig

jag går på terapi behandling för att klara av att leva utan att vilja ta livet av mig har gjort två riktiga försök o det slutade med intensiven på lasarettet.

min sambo är helt enorm som orkar med tmig o mitt usla mående, o  till trots så friade han o ville gifta sig med en sån som mig, vet ni heder åt honom som orkar o kämpar o vill med mig

tack än en gång o jag känner att dessa sista inlägg har gett mig mer mod o tillförsikt o även kanske ett liet uns av känsla att jag kanske är en människa med rätt att få bli lycklig jag oxå.

jag ska kämpa på med både planering o terapi o det kommer kosta tårar svett o blod men det ska gå.

tack än en gång tack för att det finns så fina människor som kan stötta o hjälpa en helt okänd människa,

önskar er oxå all lycka o välgång i livet med allt vad det innebärHjärta 

Svar på tråden Gästernas (svärmors)klädsel