maxmamma skrev 2012-09-17 18:21:37 följande:
passionsblomma:
hade jag inte vetat bättre hade jag antagit att du är en av de där människorna som sitter på sajten hästnet. du har verkligen samma svar o språk här som en av personerna där.
vadå utbrott?! tål du inte att läsa om folk som känner sig besviken o uttrycker det??!!
om jag låter ynklig så finns det väl en orsak till det, inte alla svar är av godo eller av hjälp, alla uppfattar saker olika o jag uppfattar på mitt sätt.
om du ogillar att jag gör mig till "offer" så låt bli o läs mina saker här då, ingen tvingar dig att läsa,
så var snäll o låt bli o svara o skriv i mina trådar så ska jag göra allt för att inte svara o skriva i dina trådar...
Att du sitter o läxar upp mig för att du finner mitt sätt vara störande är det av välvilja det eller vad då??
Tja, vart jag läser och skriver kan du ju omöjligt veta. Men vad hästplejset beträffar så behöver du inte oroa dig.
Här däremot, skriver jag vad och var jag vill. Precis som du.
Det jag tycker du ska sluta med är ynkliga formuleringar som
"ja dum och värdelös som jag är",eftersom det låter påskina att andra på något sätt gör ner dig. Ingen har kallat dig något alls och därför är det helt onödigt av dig att själv göra det. Det tillför ingenting bra i samtalet, och därför är mitt råd att du lägger av med det.
Fråga dig själv varför du säger så om dig själv! På allvar-varför skrver du sådana där saker? Nedlåtande ord om din intelligens? När ingen annan gör det? Varifrån har du fått det? Hur tar det dig framåt i livet?
Gör du så i verkliga livet också så skapar du antagligen en massa onödigt jobbiga situationer. Det verkar kanske som en baggis och inte det tråden skulle handla om, men om du själv gör dig till offer (genom att svara som om vi kallar dig dum och värdelös tex) i en helt faktabaserad diskussion om något så konkret som klädkoder, så är jag rädd att du lätt hamnar i konflikter vad du än pratar med någon om.
Det är också orättvist mot människor du pratar med, eftersom det där sättet gör att du sätter dig i någon slags underläge där alla andra blir dumma elaka bovar som vill åt dig. Hur omöjligt det än kan låta, så är det där en form av maktutövande-du tar ifrån andra möjligheten att kommunicera rakt med dig, eftersom du lägger ord i munnen på dem (som om alla kallat dig dum tex)
Att jag påpekar något jag reflekterar över då jag läser hur du uttrycker dig, kan faktiskt bero på att jag vill dig väl, även om det jag säger inte är bekvämt för dig just nu. Det skulle också kunna bero på att jag är ond eller bara en gemen person som njuter av att läxa upp okända människor på internet.
Det jag säger är helt enkelt-ingen på forumet har hoppat på dig, bete dig då inte som om du vore under attack! Tro mig livet innehåller tillräckligt med tilfällen då strid är nödvändig. Du verkar ha mer än fullt upp hemma där du bor tex. Därför tror jag att det vore bäst om du helt kunde släppa vad svärmor tänker ha på sig så du orkar hantera den jobbiga situationen med hur ni annars har det.
Lättast i den här tråden hade varit att helt skita i allt du säger vid sidan av just kläderna, men dels har du fått fullt tillräcklig hjälp med just den biten, och dels tycker jag på riktigt att du kan ha stor nytta av att även reflektera över det jag har att säga. Om du skulle vara beredd att titta lite närmre på hur du egentligen formulerar dig och fundera lite över dig själv. Jag tror inte sannolikheten är så stor att du tar chansen, men det är en chans-och kanske är det ett tecken på att man bryr sig att man ens skriver något till dig?