• PiaB

Gästernas (svärmors)klädsel

Oj vad svårt! Jag förstår inte heller varför ni ska ha olika klädkod för kvinnor och män, det underlättar nog om det är samma. Och jag skulle ha svårt att tvinga folk att köpa kläder de inte trivs i. För antingen har man en aftonklänning som man kan ha, eller så har man det inte och måste köpa. Och riskerar att ha en klänning hängande i garderobe sedan, aldrig mer använd.

Jag säger som ovan. Kan ni inte glädjas åt att de vill vara med och fira er? Trist om de alltid är vrånga och trotsiga, men ni kanske kan vara bättre än dem och sätta er över det?

Jag är inte säker, har faktiskt ingen aning om, om våra gäster kommer följa klädkoden. Men jag tar för givet att de klär sig lite finare än till vardags och om de är bekväma med det är jag glad. Och som sagt, en klädkod är inte tvingande. Det är en hjälp för gästerna att veta hur de flesta kommer att klä sig.

• PiaB

Ja jag förstod att det låg annat groll bakom ditt inlägg. Ofta är det mer än en sak man retar sig på och det stämmer säkert som du skriver att de inte ens kommer försöka. Men låt dem göra bort sig då. Om ni tror att alla andra kommer i aftonklänning och hon i svarta byxor, som förövrigt passar bättre på en begravning ja, så är det ju hon som ser dum ut. Om någon bryr sig.

Men för att underlätta för de som bryr sig kanske ni ska enas om en klädkod. Koden sätts ju efter mannens kläder. Och Högtidsdräkt betyder, som du säkert vet, frack eller jacett för män. Och mörk kostym betyder just det. Så om ni ska ha båda koderna betyder det att kvinnorna kan ha allt från under knät till hellångt, fint och glittrigt till inte så fint material. Då borde ju din svärmor kunna hitta en klänning som passar. För mörk kostym betyder inte aftonklänning.

Däremot kan nog männen känna sig obekväma av att inte veta hur många som kommer i frack.

När de får veta klädkoden, dina svärföräldrar, så tala om att ni verkligen skulle uppskatta om de ansträngde sig. Då ser de ännu dummare ut om de inte respekterar er.

• PiaB

Och nu sitter jag och gråter! Maxmamma, det är inte ett dugg patetiskt att du är tagen. Tvärtom. Du har kommit till insikt och det är oerhört stort och så häftigt för mig som utomstående att få vara med om. Att någon vill hjälpa och mottagaren tillslut tar det till sig är fantastiskt.

Tack till dig för att jag fick uppleva det här. Och jag önskar dig all lycka i livet och det kommande bröllopet. Berätta gärna hur det gick med svärföräldrarnas kläder sedan

Stor varm kram!

Svar på tråden Gästernas (svärmors)klädsel