• maxmamma

Gästernas (svärmors)klädsel

hejsan!!

jag och min sambo ska gifta oss 12/1-2013. Vi kommer att ha ett väldigt litet bröllop.

Även om det inte är så stort bröllop så vill jag ju att gästerna ska klä sig fint iaf.
    Min mor kommer att ha aftonklänning och min far kommer att ha kostym.

problemet är mina svärföräldrar, svärmor klär sig i svarta långbyxor med vit blus och svart/vitt halsband när hon klär upp sig, svärfar drar på sig nån form av "fin"byxa och skjorta.

Går man på en vanlig lite finare tillställning som typ någons födelsedag då kan svärföräldrarnas klädsel kanske vara okej.

Men jag vill ha klädkoden aftonklänning för damer (lång finkjol) om man ej har aftonklänning
    och kostym för herrar (kavaj) om man ej har kostym.

Jag vet av erfarenhet att mina svärföräldrar inte kommer att klä sig som jag önskar.
    de kommer med 99,99% klä sig som jag nämnt högre upp i inlägget.

De är såna där vuxna som ska vara så trotsig: att jag gör väl som jag vill o vill inte jag ha ovannämnda kläder så tar jag på mig vad jag behagar typ.

Vet också av erfarenhet att jag kommer bli besviken på dem över deras arrogans o ovilja att göra som jag o sambon önskar.

Snälla ge mig tips o råd om hur jag ska göra med mina vrånga trångsynta trotsiga svärföräldrar när jag presenterar klädkoden som kommer att finnas i inbjudan till vårat bröllop när jag vet att de hela tiden ska vara motvärns.

• Svar på tråden Gästernas (svärmors)klädsel
  • passionsblomman
    maxmamma skrev 2012-09-15 20:13:03 följande:
    ja jag kommer att göra som så att det får stå mörk kostym o högtidsdräkt på inbjudan.
    Med risk för att verka väldigt tjatig apropå att alla andra redan påpekat saken upprepade gånger...

...men du verkar inte uppmärksamma det här med att du vill välja att blanda klädkoder och välja två stycken?
    Jag tror att du tror att "mörk kostym" gäller herrarna och att "högtidsdräkt" benämner motsvarande för kvinnor? Så är det inte! Alla klädkoder utgår från männens klädsel och i det ingår sedan hur kvinnor ska välja nivå. Du ska välja antingen mörk kostym eller högtidsdräkt! annars vet ingen vad de egentligen ska ha på sig!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • TheD
    passionsblomman skrev 2012-09-16 15:21:47 följande:
    Med risk för att verka väldigt tjatig apropå att alla andra redan påpekat saken upprepade gånger...

...men du verkar inte uppmärksamma det här med att du vill välja att blanda klädkoder och välja två stycken?
    Jag tror att du tror att "mörk kostym" gäller herrarna och att "högtidsdräkt" benämner motsvarande för kvinnor? Så är det inte! Alla klädkoder utgår från männens klädsel och i det ingår sedan hur kvinnor ska välja nivå. Du ska välja antingen mörk kostym eller högtidsdräkt! annars vet ingen vad de egentligen ska ha på sig!
  • maxmamma

ja dum o värdelös som man är så trodde jag att det gick att skriva mörk kostym för  herrar o högtidsdräkt för kvinnorna.

Men jag får väl vara dum o stå med skammen för att man önskar ett väl uppklätt bröllop med fest därefter som inte blir så simpelt bara för att man är "få" gäster.

ja ja det var helt klart dumt att starta en tråd här, det misstaget gör jag inte igen.

och jag vet att övriga gäster kommer att satsa på kostym o aftonklänning, bara svärföräldrarna som kommer att vara "käringa mot strömmen"

• erikojohanna

Det mesta är ju sagt om klädkoden. Dock(!) så tycker jag inte alls att det är något fel att vilja ha det så uppklätt vid mindre än 20 gäster, inte ens om man har buffémiddag i en bygdegård. Hej och hå vad trångsynta vi ska vara :P Det är väl Inget fel med att känna sig fin? Och kanske har ni inte varit på så många bröllop att ni vet att buffén kan vara utsökt nog att äta i en aftonklänning? :) Lycka till maxmamma med både bröllop och svärföräldrar! Jag tycker att ni gör bäst i att skriva, som många sagt, mörkostym med tillägg och sedan prata med svärföräldrarna och förtydliga klädkoden. Sedan kan ni inte göra mer än att le på den stora dagen. Du väljer ju din man och då kommet tyvärr ibland obstinata svärföräldrar på köpet! Lycka till igen.

• daniiel

Det är väl självklart att man kan ha aftonklänning i en bygdegård. Du kan ha aftonklänning och äta en korv med bröd på Ica Maxi. Det handlar mer om att det ska vara enhetligt, att festen i sig ska matcha vad gästerna klär sig i. Personligen äger jag ingen aftonklänning, så jag hade fått köpa en vid klädkoden Högtidsdräkt, och många gånger kostar såna klänningar en hel del. Hade det då sedan visat sig att festen var en buffé i en hembygdsgård och liknande.. ja, då hade jag känt mig väldigt överklädd, en smula butter över att jag spenderat så mkt pengar på klädseln och förmodligen ganska obekväm i situationen. Jag hade faktiskt känt mig lite som en statist till brudparet, för att de skulle få sin perfekta syn av gäster.

Och till TS (maxmamma), återigen, det är absolut ingen som kallar dig dum. Alla som skriver, tro det eller ej, försöker faktiskt bara hjälpa dig. Många gånger är det så att man inte tänker på saker och ting själv, utan bara kör på, men om någon då talar om för en saker som kan vara bra att tänka på, så kanske man upptäcker att det kan vara något som är värt att ha i åtanke. Då är man åtminstone medveten om vad andra kan tycka och tänka kring det man sjäv funderar på och kan enklare ta ställning till om man vill köra på ändå (med två klädkoder i det här fallet), eller om man ska ändra sig.

• maxmamma

Tack erikojohanna.

vi hade en liten disskusion om kläderna igår jag o sambon, vi kom på att många i den äldre generationen ofta gillar att vara fin klädd i folkdräkt.

Här i dalarna så vill ju många ha maskläder o kullakläder när de ska klä upp sig o vara fin.i alla fall när det gäller den äldre generationen dvs folk som är typ 65+ har jag märkt

kommer att fråga den äldre generationen om de hellre föredrar folkdräkt än kostym o aftonklänningar.

annars får jag väl hoppas att de klär sig hyggligt fint iaf utan att ha tvingat på dem klädsel de inte känner sig bekväm med.

jaja det löser sig säkert den dagen det gäller. Skrattande

• daniiel
    maxmamma - Det är klart att det löser sig och oavsett vilken klädkod ni väljer, så kommer nog majoriteten göra sitt bästa för att följa den och klä sig så fint som de kan och känner sig bekväma med :)
  • maxmamma

Haha ja att stå o äta korv på ica maxi i afton klänning kanske inte är det allra mest upphetsande 

tja viktigast är väl att de kommer o firar oss o har förhoppningsvis kläder som både är hela rena o förhoppningsvis relativt fina, även om det inte blir kostym eller aftonklänning.

det tråkiga är ju att som sagt svärmor klär sig uteslutande i svarta dam finbyxor jämt oavsett vad det är för tillställning eller vardag.

svärfar har sina vanliga svarta jeans med blekta ringar på fickorna efter snusdoser o fettfläckar etfter alla stunder han står o servar maskiner.

Det är oftas de kläderna de har på sig oavsett tillställning eller vardag.

tyckte väl mest det kunde kännas trevligt om de valde något finare än urblekta jeans med snusmärken o fettfläckar o svarta finbyxor de går  o sliter i jämt o ständigt.

vill de ha finbyxa o jeans byxa visst varsågod men de kan väl iaf vara hela o rena o se fräscha ut iaf, det är väl inte för mycket begärt? 

• TheD

Det finaste man kan ha på sig är folkdräkt :) Blir inte mer högtidligt än så. Och det är något som får ha på sig oavsett klädkod.

• passionsblomman
    maxmamma skrev 2012-09-16 23:42:20 följande:
    ja dum o värdelös som man är så trodde jag att det gick att skriva mörk kostym för  herrar o högtidsdräkt för kvinnorna.

Men jag får väl vara dum o stå med skammen för att man önskar ett väl uppklätt bröllop med fest därefter som inte blir så simpelt bara för att man är "få" gäster.

ja ja det var helt klart dumt att starta en tråd här, det misstaget gör jag inte igen.

och jag vet att övriga gäster kommer att satsa på kostym o aftonklänning, bara svärföräldrarna som kommer att vara "käringa mot strömmen"

Alldeles oavsett trådens ämne i övrigt, så kan man verkligen fråga sig-eller kanske du borde fråga dig-varför du får sådana här utbrott och häver ur dig en massa sådana här dumheter?
    Ingen här har på något sätt bemött dig otrevligt eller kallat dig vare sig det ena eller andra-du har ingen anledning över huvud taget att låta så ynklig. Sluta bete dig som om du vore offer för någons elakheter, när alla bara försöker hjälpa dig!

När det gäller hur ni har det på gården där du bor, såär det ett sätt att leva som jag inte skulle vilja försöka med själv-jag mår bäst av att ha en viss distans både till mina egna och till min sambos föräldrar. Men, när det handlar om konfliktlösning, så tycker jag allmänt sett at du verkar väldigt snartsucken och för att säga det rent ut så undrar jag lite hur du mår egentligen? Det tycks finnas en hel del under ytan och att läsa det du skriver ger intrycket av en person som är både splittrad och på god väg att gå i taket. Är säker på att du verkligen lägger kraften och energin på rätt ställe när du riktar den åt just klädsel? Jag får en stark känsla av att du har viktigare saker än så att ta itu med.
    Antagligen gördet här inlägget dig skitarg-men jag säger det faktiskt inteav illvilja.
Svar på tråden Gästernas (svärmors)klädsel