• knyttan

Gästernas (svärmors)klädsel

maxmamma skrev 2012-09-15 20:13:03 följande:
    ja jag kommer att göra som så att det får stå mörk kostym o högtidsdräkt på inbjudan.

och väljer de att komma i de vanliga kläderna de brukar ha till begravning,  dop o födelsedagar, o även till vardags mer eller mindre och ser att alla andra är uppklädd så får väl dom stå med skammen genom att inte ha förstått vad vi menade med klädkoden.

nej vi ska se  till att bröllopet blir så bra som vi tänkt oss från början.

och som sagt känner sig svärpäronen sig pinsamma så får det stå för dem, jag tänker inte skämmas över att de inte fattar bättre än så där. 
    Jag tycker inte att det är någon bra lösning. Högtidsdräkt betyder frack och riktigt fin blåsa, det man har på sig på Nobelmiddagen. Är det verkligen det ni har tänkt för erat bröllop, som du i början beskriver som "inte så stort"? Om ni väljer detta och inte är beredda att backa upp det med motsvarande fest är det nog tyvärr ni själva som får stå med skammen. Om ni själva väljer en otydlig/ dubbel klädkod så kan inte gästerna skyllas för att inte ha förstått den.
    Att komma på ett mindre bröllop i de kläder man har på "begravning, dop och födelsedagar" är väl inget fel?

Det här är bara för att hjälpa dig så jag hoppas att du inte tar illa upp, men det finns bara fyra formella klädkoder, och eftersom du inte verkar ha riktigt koll på dem:
    kavaj - hel kostym (som kan vara ljus) för herrarna, fluga eller slips, och klänning, kjol eller byxdress som är elegantare än vardagsklädsel för kvinnorna
    mörk kostym - mörkblå eller mörkgrå kostym för herrarna, slips och vit skjorta, för kvinnorna klänning som är minst knälång, men ej golvlång och ej axelbar.
    smoking - som det låter, smoking för herrar, smokingklänning för damerna, inga handskar. Militär kan använda liten mässdräkt.
    högtidsdräkt - den allra finaste nivån, frack för herrar, balklänning/ aftonklänning för damerna, kan använda handskar, även hembygdsdräkt kan användas. Militär använder stor mässdräkt. Ordenstecken kan bäras av den som har det.

Att ha högtidsdräkt som klädkod på ett litet bröllop i en hembygdsgård (typ, vet inte om ni ska ha det så, men som ett exempel) kan lätt verka krystat. Lägg klädnivän på nivån med resten av festen så kommer alla känna sig bekväma och ha roligt istället.
  • knyttan
    maxmamma skrev 2012-09-17 09:37:39 följande:
    Haha ja att stå o äta korv på ica maxi i afton klänning kanske inte är det allra mest upphetsande 

tja viktigast är väl att de kommer o firar oss o har förhoppningsvis kläder som både är hela rena o förhoppningsvis relativt fina, även om det inte blir kostym eller aftonklänning.

tyckte väl mest det kunde kännas trevligt om de valde något finare än urblekta jeans med snusmärken o fettfläckar o svarta finbyxor de går  o sliter i jämt o ständigt.

vill de ha finbyxa o jeans byxa visst varsågod men de kan väl iaf vara hela o rena o se fräscha ut iaf, det är väl inte för mycket begärt? 
    Hej igen, om du läser mitt inlägg ovan så ser du att det inte är samma sak att ha kostym som att ha aftonklänning. Till aftonklänning har herrarna frack. Om herrarna har kostym har damerna fin klänning eller kjol, men inte balklänning. Men man visst kan ha en "finklädd" klädkod utan att gå all-the-way-nobelmiddag-fint. Att det sen finns människor som inte gillar att klä upp sig, inte äger en kostym, och inte kommer skaffa sig en heller, det är liksom bara så livet är. Det är inte troligare att dina svärföräldrar kommer skaffa frack och långklänning bara för att ni väljer "högtidsdräkt" som klädkod, snarare tvärt om. Välj "mörk kostym" om ni vill ha det lite formellare, säg rakt ut till svärisarna att det kommer att vara uppklätt och erbjud er att hjälpa dem med kläder, men valet kommer liksom alltid vara deras.

F.ö har ingen sagt att du är dum, men det är långt i från alla som har koll på klädkoder och det är därför det blir sådana jättemissförstånd. Använder du någon av de fyra vedertagna klädkoderna så kan osäkra gäster åtminstone googla sig till vad som menas. Ingen kan googla fram vad "uppklätt med fluga" betyder, eller "stiligt", "sommarfint", "aftonklädsel" eller andra konstiga varianter som man ser ibland. Klädkoderna är en hjälp till gästerna, glöm inte det, inte en beställning från brudparet.
  • knyttan
    Januaripar skrev 2012-09-17 21:06:26 följande:
    Jag har all respekt för er som inte tycker att gästerna måste följa den klädkod ni tänkt er, men om någon av mina gäster skulle vägra att följa min klädkod skulle jag bli förbannad! Speciellt någon så nära som min blivande svärmor!
    Jag har dock turen att ha bra svärföräldrar som vet om detta. Det är mitt bröllop, de är där för min skull och då ska de klä sig som jag vill! 
    Nej det är de inte och nej det ska de inte. Du kan aldrig beordra folk att klä sig som du vill oavsett hur mycket du gifter dig.

F.ö shit villken trist inställning till sina gäster. Värsta inkallelseordern verkar det som.
Svar på tråden Gästernas (svärmors)klädsel