Gästernas (svärmors)klädsel
maxmamma skrev 2012-09-15 20:13:03 följande:
ja jag kommer att göra som så att det får stå mörk kostym o högtidsdräkt på inbjudan.och väljer de att komma i de vanliga kläderna de brukar ha till begravning, dop o födelsedagar, o även till vardags mer eller mindre och ser att alla andra är uppklädd så får väl dom stå med skammen genom att inte ha förstått vad vi menade med klädkoden.
nej vi ska se till att bröllopet blir så bra som vi tänkt oss från början.
och som sagt känner sig svärpäronen sig pinsamma så får det stå för dem, jag tänker inte skämmas över att de inte fattar bättre än så där.
Att komma på ett mindre bröllop i de kläder man har på "begravning, dop och födelsedagar" är väl inget fel?
Det här är bara för att hjälpa dig så jag hoppas att du inte tar illa upp, men det finns bara fyra formella klädkoder, och eftersom du inte verkar ha riktigt koll på dem:
kavaj - hel kostym (som kan vara ljus) för herrarna, fluga eller slips, och klänning, kjol eller byxdress som är elegantare än vardagsklädsel för kvinnorna
mörk kostym - mörkblå eller mörkgrå kostym för herrarna, slips och vit skjorta, för kvinnorna klänning som är minst knälång, men ej golvlång och ej axelbar.
smoking - som det låter, smoking för herrar, smokingklänning för damerna, inga handskar. Militär kan använda liten mässdräkt.
högtidsdräkt - den allra finaste nivån, frack för herrar, balklänning/ aftonklänning för damerna, kan använda handskar, även hembygdsdräkt kan användas. Militär använder stor mässdräkt. Ordenstecken kan bäras av den som har det.
Att ha högtidsdräkt som klädkod på ett litet bröllop i en hembygdsgård (typ, vet inte om ni ska ha det så, men som ett exempel) kan lätt verka krystat. Lägg klädnivän på nivån med resten av festen så kommer alla känna sig bekväma och ha roligt istället.