• daniiel

Gästernas (svärmors)klädsel

Jag förstår inte riktigt vilken klädkod ni tänkt ha? Det låter som att ni vill att kvinnorna ska klä sig efter klädkoden "Högtidsdräkt", medan männen ska klä sig efter klädkoden "Mörk kostym". Det skulle nog vara bra om ni kunde komma fram till en enhetlig klädkod som gäller för både damer och herrar så att säga, annars kan det nog uppstå lite förvirring.

Sedan måste ni komma ihåg att klädkoden är inget måste för gästerna. Ni sätter tonen på er fest med en klädkod, så att gästerna vet vad de kan förvänta sig. Det är en rekommendation till gästerna, så de inte ska behöva känna sig varken över- eller underklädda. Dock är det helt och hållet upp till gästen ändå vad den väljer att ta på sig.

Kan ni inte försöka vara glada över att dom där där?, oavsett vad dom väljer att klä sig i. Som påpekat många gånger, gästerna är inte era statister som är där för att få er dag att se perfekt ut. Dom är där för att fira er. Om dom nu skulle klä sig under nivån på klädkoden, så är det ju faktiskt helt och hållet upp till dom som sagt.

• daniiel

Och som ett litet ps! Om man bara skriver "Klädkod kostym", så innebär det egentligen maskeradklädsel. Man använder antingen "Kavaj" eller "Mörk kostym". Kan vara bra att tänka på :)

• daniiel

Det är inte någon här som kallar dig dum. Vi försöker faktiskt bara hjälpa och det är inte så lätt om du direkt ska vända taggarna utåt. Jag själv har hängt här ganska länga och därav lärt mig att det faktiskt inte är alla som har koll på klädkoderna, att det inte är något tvång så att säga och det finns även de som många gånger ser sina gäster som statister till sin perfekta dag.

Det är jättebra om ni inte tycker så, men ändå är det ju i slutändan så att gästerna själva måste få bestämma vad de vill ha på sig. Det kan ni inte styra mer än att sätta en klädkod och kanske be din blivandes föräldrar att följa den. När ni gjort det, så ligger inte saken i era händer längre.

Och återigen, försök använda samma klädkod för alla. Välj alltså antingen högtidsdräkt eller mörk kostym, inte både och. Att sätta två klädkoden stjälper mer än vad det hjälper.

Många gånger brukar ju brudparet ha ett ganska bra hum om vilken typ av kläder gästerna brukar ta på sig vid finare tillställningar så som tex bröllop, vad det brukar vara för klädkoder i vänskapskretsen och vad gästerna kan tänkas vara bekväma i och sedan sätta nivån på klädkoden efter det.

• daniiel

Jag kan ju inte annat än instämma med knyttan, Aniara4 och Chicita - blanda inte klädkoder!, som jag skrev i tidigare inlägg. Det blir enbart förvirrande för gästerna och hjälper knappast.

Jag håller med de övriga om att det kan vara en idé att sätta klädkoden "Mörk kostym", med tillägg om att damerna gärna får ha långklänning, för det är helt okej till den klädkoden att lägga till "aftonklänning", speciellt vid extra fina tillställningar tex bröllop med middag. Golvlång klänning kan faktiskt vara helt okej till den klädkoden, tex om man har eftermiddagsbröllop och/eller fler än 20 gäster. Ni kan iaf absolut göra tillägg om långklänning för damer även till den klädkoden om ni vill.

Och som de andra säger, tänk på vilken typ av fest ni kommer ha. Buffémiddag i en hembygdsgård, trädgårdsbröllop eller liknande kan bli lite väl "enkelt" för klädkoden "Högtidsdräkt" som sagt.

• daniiel

Det är väl självklart att man kan ha aftonklänning i en bygdegård. Du kan ha aftonklänning och äta en korv med bröd på Ica Maxi. Det handlar mer om att det ska vara enhetligt, att festen i sig ska matcha vad gästerna klär sig i. Personligen äger jag ingen aftonklänning, så jag hade fått köpa en vid klädkoden Högtidsdräkt, och många gånger kostar såna klänningar en hel del. Hade det då sedan visat sig att festen var en buffé i en hembygdsgård och liknande.. ja, då hade jag känt mig väldigt överklädd, en smula butter över att jag spenderat så mkt pengar på klädseln och förmodligen ganska obekväm i situationen. Jag hade faktiskt känt mig lite som en statist till brudparet, för att de skulle få sin perfekta syn av gäster.

Och till TS (maxmamma), återigen, det är absolut ingen som kallar dig dum. Alla som skriver, tro det eller ej, försöker faktiskt bara hjälpa dig. Många gånger är det så att man inte tänker på saker och ting själv, utan bara kör på, men om någon då talar om för en saker som kan vara bra att tänka på, så kanske man upptäcker att det kan vara något som är värt att ha i åtanke. Då är man åtminstone medveten om vad andra kan tycka och tänka kring det man sjäv funderar på och kan enklare ta ställning till om man vill köra på ändå (med två klädkoder i det här fallet), eller om man ska ändra sig.

• daniiel
    maxmamma - Det är klart att det löser sig och oavsett vilken klädkod ni väljer, så kommer nog majoriteten göra sitt bästa för att följa den och klä sig så fint som de kan och känner sig bekväma med :)
Svar på tråden Gästernas (svärmors)klädsel