Gästernas (svärmors)klädsel
Efter att ha läst svaren som du fått tycker jag inte att det är så dåliga svar du fått.
Daniiel tror jag hänvisade till andra trådar där detta ämne har bearbetats många gånger och nog inte var tänkt som ett personligt påhopp.
Jag förstår ditt dilemma med klädkoden, men du måste även kunna ta emot disskussionen.
Angående klädkoden så har ni alltså klädkod högtidsdräkt för damer, där man enligt klädkod ska ha aftonklänning, och mörk kostym / kavaj för herrarna, vilket är snällt för frack eller smoking kanske inte varje herre har i garderoben.
Åter till din riktiga fråga så föreslår jag att du pratar med din svärmor och förklarar hur du tänker, kanske till och med bjuda ut henne på en shoppingrunda för att hitta en fin outfit.
Sedan så kanske du även ska fundera på hur mycket värt det är att bråka om saken, är dom nu vana med att klä upp sig så och har det som rutin så får man kanske respektera det också. Se det till helheten med hela bröllopet och stämningen runt det så kanske man får låta det bero. Även om det är svårt att släppa frågan.
Hoppas att detta långa svar kom dig till någon nytta.