Sminka själv?
Nu kanske detta är en dum fråga men ändå.. Om man väljer att sminka själv och få håret uppsatt av frisören, när ska man då sminka sig? Före eller efter tiden hos frissan?
Nu kanske detta är en dum fråga men ändå.. Om man väljer att sminka själv och få håret uppsatt av frisören, när ska man då sminka sig? Före eller efter tiden hos frissan?
Jag skulle sminka efteråt.
Då behöver inte frisören vara rädd för att förstöra sminket när denne håller på med frisyren
Men då är kruxet att man nästan måste ha en frisyr som håller allt hår borta från ansiktet så att man inte förstör frisyren när man håller undan håret för att sminka... Det verkar vara antingen eller... Hur gör frisörerna själva när de sminkar också? Någon som vet?
Om du har en frisyr med lite lockar som ska falla runt ansiktet så blir den ju inte förstörd bara för att du tar ett hårspänne på varje sida och försiktigt håller bort håret.
Men om det är en kort frisyr där håret ska dras fram och fixeras runt ansiktet så är det ju lite annat.
Den som har bästa svaret på frågan är du själv.
Du vet vilken frisyr du ska ha, och du vet vilket smink du ska använda och hur du behöver göra med håret för att kunna komma åt och sminka.
Lyssna till magkänslan.
Du kan ju exempelvis lägga basen innan frisyren fixas och sen bara "laga" om något blivit tillrört och sen fixa ögon och mun när frisyren är på plats
Jag sminkade mig innan frisören, det funkade jättebra!
åÅÅÅÅ VILKEN BRA TRÅD!
Shit jag är så galet kluven till att sminka mig själv.. Eller asså ja jag är inte så kräsen så sätt, men det är ju så satans dyrt att göra allt hos frisören. Är det någon som har tips på en bra sminkning? Funderar på att gå å få en konsulation och sedan göra det själv. Hmmm svårt
Jag gick till Mist of Stockholm och fick makeup-rådgivning, där man får produkter för priset man betalar. Jag bad om brudmakeup.
Det funkade jättebra att sminka sig själv! Så jag rekomenderar det.
Jag sminkade mig själv hos frisören. La basen medan jag satt med håret i spolar, sen gjorde hon frisyren färdig och jag la på resten av sminket och sist när jag var färdig så satte hon i hårsmycket och birdcagen. Inga problem. Prata med din frisör bara, så kan ni komma överens om hur det är bäst att göra med tanke på vilken frisyr du har valt, slöja mm.
Jag (min mamma) gjorde det efter frisören, fast jag hade en frisyr som var i ansiktet - med lugg och lockar på sidorna. Anledningen var att när jag var på konsultation så sa de att många hårprodukter förstör hållbarheten på sminket. Det gick jätte bra ändå, vi satte inte upp håret allt, utan man arbetade försiktigt "under" håret. Sen lyfte jag på luggen lite snabbt och försiktigt för att kontrollera att det blev jämnt.
Kan rekommendera att man sminkar sig själv - man blir mer nöjd enligt mig! Var på konsultation hos en make-up artist hos frisören, men blev inte riktigt nöjd. Så jag och mamma gick på en till konsultation på kicks - blev så av en slump, vi gick egentligen dit för att köpa smink men han som hjälpte oss med att välja var så duktig och kom med så bra tips att jag tog en konsultation hos han och mamma tittade på medans han sminkade mig. (i slutändan, med alla frågor och allt så satt vi där i nästan 3 timmar, och han tog inte ens betalt! Fast iof köpte min mamma och jag tillsammans smink och olika produkter för ca 2000)
Att sminka sig hos en frisör blir sällan jättebra, om man inte har standard "färger" - för man kan ju ha hur stor sortiment som helst när man är en "privat" make-up artist. De som jobbar i själva butiken, t.ex. kicks eller make-up store eller något annat har ju varenda produkt i butiken till sin använding. Basen i make-upen är jätte viktigt, särskilt i brud make-up och ibland för att hitta perfekt concealer och perfekt foundation, puder, rouge så måste man testa flera olika märken och våga blanda olika märken.
Använder alla "bas" produkter idag - trodde aldrig att man kunde ha så perfekt hy och ändå se osminkad ut!
Det jag menade med (min mamma) i parentes, det var att det var min mamma som sminkade mig, men hon känner mig så väl, så det kändes som att jag sminkade mig själv.
Hon provsminkade mig 3 gånger innan också, så vi var 100% överens om allt och jag var 300% nöjd!