Inlägg från: Annamolly |Visa alla inlägg
  • Annamolly

Vilken metall valde ni att ha i ringen/ringarna?

Guld. Det ar sa vanligt med vitt guld nu att min fastman hade svarigheter att hitta en i 'gult'. Nastan alla jag kanner har vitt, men manga ar inte nojda eftersom ringen blir morkare nar rodineringen nots bort. Vitt guld ar ju inte vitt i sig sjalvt utan lite morkare, men 'gult' guld ar fint hela vagen igenom utan plattering. Sa resonerade jag. Min fastman kopte den pa Tiffany's for £2500 tror jag. Den har en diamant i en liten 'krona' av platina. (Det ar nog bra, eftersom platina ar mycket hardare och da ar det mindre risk att diamanten trillar av, aven om den risken nog ar ratt liten i allmanhet).

• Annamolly

Det finns en bild pa min sida om ni vill se.

• Annamolly
    L och J skrev 2012-09-15 20:40:01 följande:
    Härliga ringar chiquita! Men det som ger mig huvudbry är hurvida rött guld vs dom andra klarar livets gång? Mina föräldrars rödguldsringar har klarat sig fint i 30 år, lite små repor bara. En väninna med vitguldsring fick putsa och tom byta ringar.. vilket inte är ett alternativ för mig. Har du märkt nån påverkan på ringen? (För visst har du varit gift ett tag nu?)
    "Vitt" guld kan vara lite olika farger eftersom det ar en legering av guld och vitare metaller, som sedan ar platerat med en vit metall. Ibland ar det ganska gratt, ibland ar det ganska ljust. Man kan eg. inte veta hur det kommer se ut nar rodineringen nots bort om man inte ser ringen innan den blivit platerad. 
  • Annamolly
    L och J skrev 2012-09-15 21:30:11 följande:
    Annamolly jo, och jag har ju nickelallergi så man vet ju inte om det känns av. Men de e ju så snyggt med"vitt" guld. Men lutar åt platina pga tåligheten. men de e ju skillnad i pris och man vill ju höra folks erfarenhet
    Jag tror man anvander nickel i vitguld i USA men inte sa mkt i Europe, men jag ar inte saker. Vart att kolla upp! sedan ar det sant som Teddy sager att titan ar det allra basta for allergiker. Det anvands till och med till piercingsmycken for det ar sa "rent".
  • Annamolly
    Niini skrev 2012-09-16 13:02:49 följande:
    Förlovningsringarna - rosa guld. För att vi var 18/22 o inte speciellt rika eller kunniga.
    Vigselringarna  - jag tog vitguld för att jag är en "silvermänniska" o tycker överlag det är snyggare än gult guld. Maken tog vitguld/rosa guld för att han gillade ringen ;)

Rosa guld ar sa fint! Jag vill nastan ha det i min vigselring, men jag vet inte om det passar blandat med vanligt guld. 
Svar på tråden Vilken metall valde ni att ha i ringen/ringarna?