• Willow

Vilken metall valde ni att ha i ringen/ringarna?

Min forlovningsring ar i platina - nar vi designade den valde vi platina for att jag trodde det var mest hallbart och for att jag alltid viljat ha min forlovningsring i vit metall da jag tycker det ar mer klassiskt och gor sig battre till stenen och det passade bast till min design. Fick senare veta att det inte ar stor skillnad langre mellan platina och vitguld nar det galler hallbarheten. Dem sa t.om att dem foredrar att anvanda vitt guld mot platina numer. Vara vigselringar ar i rosa guld, for att vi gillade dem och det kandes ratt och 'oss'. Min ar 2 mm polerad och makens 4mm borstad rosa guld.

Prismassigt ar det inte var sa stor skillnad langre mellan guld och platina, da guldet har ett valdigt hogt marknadsvarde just nu. (tror det skillde £50-100 nar vi kopte min forlovningsring) Viktmassigt kanner du ingen skillnad mellan platina och guld nar du har ringen pa dig , sa jag tror inte du behover oroa dig for det. Det basta ar nog att ga in till en butik och prova dig fram lite grann och se vad du kanner passar dig bast.

Om man tittar tillbaka i tiden pa antika forlovningsringar och vigselringar runt om i varlden sa finns det lika mycket vitt guld som gult och aven mycket platina. Kolla bara pa de stora anrika gamla smyckesdesignerna som Tiffany's, Cartier, Harry Winston, Bulgari osv. Vitt guld ar knappast en 'trend' nar det kommer till vigselringar.

Det finns inget 'ratt och fel' eller trend och otrendigt nar det kommer till att valja sin ring - kom ihag att det ar du som ska trivas med ringen och gilla den, men viktigast av allt ar att ringen ar en symbol for ert aktenskap och det ni lovat varandra. Glad 

• Willow
    L och J skrev 2012-09-18 16:35:48 följande:
    Underbart! Har kikat på den modellen (i  mitten) och älskar stilen! 
    Jaha, va olika det är! beror uppenbarligen på vem man frågar Menar du att platina och guld är likvärdigt?? jösses.. då får jag fundera lite till..
    Har fått pris på en ring, och den kostar 2.000 mer i platina än vitguld. Svårt detta.. Obestämd

Butiken i Hatton Gardens i London dar vi gjorde min forlovningsring (den i mitten) sa att hallbarheten i princip ar den samma nar det kommer till platina och vitt guld - men sen beror det ju pa hur och vad dem blandar sitt vita guld med. Dem sa att dem blandar det med platina istallet for palladium (som enligt dem inte alls var bra att anvanda). Sa jag tror det ar valdigt olika fran guldsmed till guldsmed vad dem foredrar att anvanda och vad dem tycker/sager ar battre. Sen ar det kanske ar lattare har i UK dar det finns sa mycket olika att valja pa och information att fa och just darfor mer konkurrens och ett battre pris. Det ar aven annorlunda nar man koper en diamant till sin ring har t.ex i alla fall i Hatton Gardens, oftast ar det 'stenen' du betalar for, sen spelar det ingen roll vad du valjer for slags ring, slat, med stenar, etc sa ar priset det samma och skillnaden var inte stor mella vitt guld och platina. Och om det skiljer 2000 kr sa kanske det ar vart att spendera det extra ifall du inte vill rhodinera om din vitgulds ring flera ganger - du kommer ju ha den ratt lange.

Gor mer research online, blanda annat finns en sida som ar bra om du ar intresserad av att lara dig mer om diamanter http://www.truthaboutdiamonds.com/. Sen kan du ju alltid kolla runt om det finns ringar du gillar billigare online, det finns manga palitliga online butiker for forlovningsringar och vigselringar. Bade i platina och vitt guld, som gult guld och rosa guld. Jag har markt att vigselringar och diamanter ar betydligt dyrare i Sverige an i UK och US t.ex.

• Willow
    L och J skrev 2012-09-18 17:38:08 följande:
    Tack Willow!
    Har kontakt med 2 guldsmeder för tillfället och ska se vad den andra ger för pris.  
    Jasså, är det billigare i UK? och USA? ska genast söka på detta.  
    Ingen orsak, alltid roligt om man kan vara till hjalp
    Borja att kolla http://www.bluenile.com/uk/
    Dem har ett valdigt gott rykte - min vans make kopte hennes forlovningsring (en princess cut diamant med ett slatt band i platina) darifran och dem ar jattenojda och hade inga som helst problem. Tror t.om att dem bestallde sina vigselringar darifran. Och nar jag fragade en guldsmed jag kanner som jobbar i Hatton Gardens sa han att t.ex Bule Nile och James Allen inte ar daliga stallen och att butikerna i Hatton Gardens ogillar dem for att det ar konkurrens mot dem, vilket man kan forsta. Anledningen till att dem kan vara billigare ar inte for att kvaliten ar samre men att dem har en lagre hyra och att dem kanske inte erbjuder samma service nar det galler att designa egna ringar och detaljer osv.
    Denna online butik ska ocksa vara bra har jag hort, mycket val omtalad: http://www.jamesallen.com/
    Sen vet jag att manga har pa forumet har kopt ringar fran http://www.77diamonds.com/

Om du koper en diamant (vare sig online eller i butik) se till att den har ett GIA eller AGS certifikat sa att du inte blir lurad pa vad du koper, las mer har: http://www.truthaboutdiamonds.com/truth-about/diamond-certificates-gia-ags-igi-hrd-egl/

Och om du skulle ha en resa inplanerad till London kan det vara val vart att vanta med inkopet tills efter du vart dar och ga till Hatton Gardens som ar diamant distriktet i London, dar finns minst 100 butiker och du kan valja och vraka, allt fran moderna ringar, till klassiska, vintage och antik osv. i alla prisklasser dessutom!

Lycka till i jakten
  • Willow
    Tilda93 skrev 2012-09-20 23:31:43 följande:
    Om jag får ´´låna tråden´´ lite L och J, jag undrar om ni som har stenar i era ringar om ni har diamanter eller om ni har fejk stenar?
    Min ar akta och som L och J skrev tidigare var det ingen fraga om saken. 'each to their own' som man sager och det ar ju inget som ar ratt och fel. Men for mig kandes detta ratt och lika sa for min make.

Om det inte ar storre skillnad pa priset pa diamanter i din ring Tilda, sa tycker jag du kan satsa pa det om du kan stracka din budget det lilla extra. Du kanske kan spara in pa nanting annat, nat som inte betyder lika mycket, ringen ska du ju ha hela livet och jag tycker det ar vart att spendera mer pa den.
    L och J skrev 2012-09-20 22:07:17 följande:
    Tusen tack! 
     Ingen london resa i sikte, men har spanat in några alternativ på 77diamonds och jamesallen, och jämför priser som tusan. det finns verkligen pengar att spara! lovely!! Hjärta
    Kolla Blue Nile ocksa, dem har valdigt mycket fint ocksa. Har du nan bild pa vad du tankt dig som bade vigsel och 1 ars solitaren (fin ide med det forresten ) - nyfiken!

Ja det ar verkligen billigare an i Sverige verkar det som. Jag sag att en ring slat vitguldsring fran Schalins med  brilliant solitar pa 0.5ct, mindre an min sten och samre 'kvalite', var det dubbla priset av min forlovningsring! Sa jag vill verkligen informera alla jag kan att det finns battre och framfor allt mer alternativ utanfor Sveriges granser! Man vill ju att andra blivande brudar darute vet att dem kan fa mer for sina pengar, eller annu battre mer och betala mindre
Svar på tråden Vilken metall valde ni att ha i ringen/ringarna?