• PierceTheVeil

Desperat behov av hjälp!!

Hej,

Jag är en kille på 19 år fyllda som har haft ett förhållande med en underbar tjej i snart 2 och ett halvt år. Fin flickvän som är otroligt snäll och tar ofta hand om mig MEN jag har gått runt och tänkt på detta ett bra tag så nu vill jag höra vad någon annan anser och tycker att jag bör göra!

Min flickvän började för ungefär ett år sedan prata om framtiden, så som att hon gärna vill ha barn när vi är i 24 - 25 årsåldern men att hon först ska vara klar med sin utbildning (hon har i dagsläget ingen aning om vad hon vill göra). Giftermål är även någonting som är aktuellt för hennes del men inte riktigt än då hon vill vara helt säker på att jag är den rätta. Hon vill jättegärna flytta ihop nu och det vill faktikt jag med men sen kommer det som inte riktigt klaffar i vårt förhållande enligt mig. Jag tycker att hon är tråkig, både sexuellt och socialt då vi inte delar särskilt många intressen och har inte riktigt samma humor. Jag gillar fart och fläkt hela tiden, alltså när det händer saker men hon är mer den typen som sitter hemma och spelar ett spel, tittar på en bra film och bara myser vilket jag också tyker om så klart men inte alls så ofta.. 

Hon kan vara gnällig, tråkig, vara mer mammig än som en flickvän, ha svårt att komma med förslag på vad man kan hitta på, hon är arbetslös men gör inte särskilt mycket åt saken, inbjuder sällan in till sexuella aktiviteter, rädd för att pröva nya saker verkar det som osv osv. Jag tror att ni förstår ungefär vad hon är för typ av flickvän. Hon gör inte detta medvetet tror jag men jag hr nämnt allt detta för henne och hon blir ibland sur och ibland tar hon åt sig men det har aldrig skett någon förändring.

Mitt problem är att jag hela tiden tänker på om jag skulle kunna ha det mycket bättre med någon annan . . Min flickvän är väldigt vacker i mina ögon men då jag tydligen ser ganska bra ut själv också så har många andra tjejer ofta försökt ragga upp mig ute på klubben, krogen, på jobb osv och då har jag ibland tyckt att vissa verkar vara mycket mer intressanta, roligare, matchar min personlighet bättre och de har faktiskt till och med varit vackrare vissa gånger.
    Det plågar mig att jag inte kan fatta ett beslut om jag ska stanna hos min flickvän eller inte. Jag hade inte klarat av att se henne med någon annan (som det är nu), jag vet into om jag kommer att ångra mig att jag lämnade henne i slutänden och jag inte vet om jag kommer att träffa någon som också kommer att vara mig trogen, vara roligare än min flickvän, mer intressant och dela samma intressen som jag..

Hur ska jag tänka? Hur ska jag göra för att komma fram till rätt beslut? Hur kan jag få mina känslor att svalna för min flickvän så att det inte blir lika jobbigt att ta farväl, om detta nu skulle behövas?

/ En oroad och vilsen ung man

Tack!

• Svar på tråden Desperat behov av hjälp!!
  • Chicita

Rätt enkelt sett så är det så att om hennes personlighet inte matchar din så får du antingen lära dig att leva med det för att du älskar hennes andra sidor så mycket att det väger upp det.
    Eller så gör du slut om du inte står ut.
    För du kan inte ändra henne till att bli mer som du vill ha en flickvän.. Den enda person du kan ändra är dig själv.

Det är inte shysst mot varken dig eller henne att bara låta tiden gå. Så du har väl några alternativ.
    - Parterapi. Erkänn att ni har ett problem i ert förhållande och sök hjälp om det är värt att satsa på.
    - Stanna kvar och acceptera att hon är sådan.
    - Gör slut. 

Att göra slut är jobbigt. Det är sällan som man är så trött på någon att man kan göra slut utan att det gör ont.
    Man har ju ändå en relation och många minnen ihop, så det kommer att göra ont.
    Men om du känner att det lutar ditåt så är det bättre att göra det snabbt, som med ett plåster. Det gör ont när man drar bort det. Men sen kan man gå vidare med livet. Ok skorpan kanske kliar ett tag och det kan lämna ett ärr. Men man kan inte gå igenom livet helt oberörd och oskadd...

• Anonym (Honeysuckle)

Du ar alldeles for ung for att stanna hos nagon som du inte passar ihop med. Du ar ocksa tillrackligt ung for att du ska hinna hitta nagon som det klaffar med. Allt du beskriver tyder pa att du verkligen borde lamna henne. Du gor henne en tjanst ocksa, for da kan hon fa en partner som uppskattar henne som hon ar och inte tycker att hon borde vara roligare, mer energisk och mer sexuellt aventyrlig. Jag tror inte det gar att andra pa en annan manniska sa jattemycket, inte om det handlar om grundlaggande personlighetsdrag. Och det borde man inte heller forsoka eftersom det ju faktiskt inte ar nagot fel pa henne, det ar bara att hon inte passar ihop med dig! Du kan absolut hitta nagon som gor det, det ar taskigt att halla pa och kritisera din nuvarande tjej och standing ga och undra om graset ar gronare. Hon mar antagligen daligt av att inte duga och det hjalper nog knappast henne att bli mer utatriktad. Nar jag var i 19-ars aldern hade jag en kille som bara ville att jag skulle vara nagot helt annat. Istallet for att gora slut och traffa nagon som passade honom battre sa kritiserade han mig jamt och standigt och fick mig att kanna mig otillracklig. Det slutade med att jag lamnade honom och hittade nagon som gillade mig som jag ar istallet.

• Sofiiiz

När du satte dig ner och skrev detta inlägg så hade du redan bestämt dig för att du inte vill vara kvar i förhållandet.
    Så om du inte förstår det själv, så kan jag säga det rakt ut.
    Gör slut!

Varför skulle man annars skriva:
    Hur kan jag få mina känslor att svalna för min flickvän så att det inte blir lika jobbigt att ta farväl, om detta nu skulle behövas?

Du har ju spaltat upp dubbelt så många negativa saker än postiva för din flickvän. DU har också skrivit att du finner andra kvinnor mer intressanta och attraktivare.
    Så gör dig själv en tjänst och gör slut så fort du kan! För det är inte okej mot henne att du stannar kvar när du inte vill det.

• NeutronStar

Som tidigare talare skrivit, du är bara 19 år, det finns GOTT om tid kvar i livet, och du är alldeles för ung för att stanna kvar i något som du inte är helt nöjd och tillfreds med. Det kommer vara jobbigt i början, och det kommer vara mycket som du saknar med det ni hade, men tänk när du väl hittar någon du klaffar med! Det kommer vara en helt annan sak, och då kommer du vara glad att du var schysst mot både dig och din flickvän och gjorde slut i tid medan ni fortfarande var unga. =)

• Anonym

Gör slut! Som sagt - du är bara 19 år! Min erfarenhet är att man växer och utvecklas väldigt mycket (eller "hittar sig själv" som man brukar säga) under åren mellan 20 och 30. Jag är snart 30 och ka konstatera att den person jag var tillsammans med för 10 år sedan inte alls är den jag skulle vilja spendera resten av mitt liv med. Jag är i efterhand så otroligt glad att jag vågade göra slut (när vi var 24 - hade då varit tillsammans i nästan 5 år) så att jag istället till slut kunde träffa min blivande man - som verkligen är allt jag letat efter utan att jag visste det själv innan. Visst - det är otroligt jobbigt att gå igenom en separation men om man känner som jag uppfattar att du gör så är det verkligen värt det. Du kommer att träffa någon som du passar mycket bättre ihop med även om det kanske känns omöjigt att tänka sig nu. Lycka till!!

• Anonym

Även om Chicitas svar är mer "korrekt", så måste jag säga - Gör slut!
    Visst, man kan alltid tvivla på förhållandet och ibland tycka att man inte passar med sin partner
    När man vet vem man själv är så kan man ändå lära sig antingen leva med det eller ta sig an problemet på ett konstruktivt sätt. Men problemet är att du inte riktigt vet vad du själv vill, och det är svårt att upptäcka när man är i ett förhållande.

Och om du nu gör slut så fall inte tillbaka! Det värsta du kan göra är att göra slut "försiktigt"  - säga att du behöver tänka, och kanske t.o.m. "råka" ha sex med henne efter att du gjort slut. Lämna inte kvar hopp om att det kan bli ni igen. Gör en "clean break". Allt annat är bara elakt. Om det nu blir ni ändå senare, så borde det bli det efter att ni verkligen kunnat släppa varandra och sen hittat varandra - inte på grund av att du aldrig låter henne gå eller hon aldrig låter dig gå. Först då kan ni båda vara säkra på att det är verkligen någon ni båda vill.

• Anonym (nytt perspektiv)

Jag är ganska lik din flickvän enligt en del saker, och min tanke är om det bara är en period som det är såhär. Har det alltid varit såhär eller bara ett tag? Bara tänker på mig själv som exempel, jag har en dålig period pga olika saker och det påverkar hela mitt förhållande med min pojkvän. Jag är likt som din flickvän arbetslös och detta kan göra att man blir något deppig och tappar suget lite grann, och därför blir lite "seg och tråkig". Så det jag vill få fram är att om du känner att du verkligen älskar henne och vill att det ska vara ni, så kanske du ska ta dig en extra titt och kanske prata om det för att se så det inte bara är en period. 
    Ville bara ge dig en tankeställare. 

Lycka till med vad du än väljer att göra!

:) 

• LyckligaBruden

Du måste nog fråga dig själv om det här med att se din tjej med nån annan handlar om att du älskar henne så mycket som din flickvän att det känns helt otänkbart eller om det handlar om den där känslan av att hon är din fastän du egentligen inte vill vara tillsammans med henne. Eller om det är en trygghetskänsla.

Den biten kan vara svår, stannar man kvar för att det känns tryggt och för att det skulle bli ensamt utan den personen eller stannar man kvar för att man trots allt älskar personen och vill bygga på förhållandet.

Det låter på dig som att ni inte passar ihop alls och jag undrar VAD det är du ser hos henne som gör att du tvekar? För om hon alltid varit så här så är det ju sån hon är och du kan inte ändra på hennes personlighet helt enkelt.

Så du behöver nog fundera på vad som är vad om du förstår vad jag menar.

Du är så ung också och ni har varit tillsammans sedan du var knappt 17, det är en period i livet då man utvecklas mycket och upptäcker att man kanske vill ha mer än det som för tillfället finns att erbjuda, man inser att man går åt ett annat håll, kanske tar till sig andra värderingar och perspektiv på livet osv. Så även om ni haft det jättebra och du inte alls känt så här tidigare så är det inte konstigt ifall ni utvecklas åt två olika håll.

Du skriver själv att det finns andra som verkar matcha din personlighet bättre och då har du ändå bara träffat dessa tjejer flytktigt på krogen som exempel.

För att vara lite hård så låter det som att du egentligen vet vad du vill men inte vågar för att det helt enkelt är jobbigt och svårt att göra slut och att det då bara är taskigt att stanna kvar och vara missnöjd då det inte gynnar nån av er.

Svar på tråden Desperat behov av hjälp!!