• Strawberry

Extremt billig lunch för 25 personer!?!

Känner mig lätt stressad och behöver hjälp och vet att ni här på bröllopstorget brukar ha mängder av grymma ideer!!

På lördag ska jag hålla i ett infomöte/föreningsträff och det kommer strax under 30 personer där. Hon som skulle fixa maten (hemlagad smörgåstårta) ligger nu hemma och är sjuk och vi står utan mat. Hon som skulle baka til kafet ligger även hon hemma sjuk och vi står alltså även utan fikabröd!

Hur ska jag lösa detta? Av oss fyra som är ansvariga inför träffen ligger alltså två hemma däckade, utöver mig själv är det en kille till och hans lösning var att bjuda på korv med bröd och sen köpa typ kex till kaffet.... Vår budget är minimal och både jag och han är rätt värdelösa i köket men den här träffen är viktig och alla förväntar sig "en lätt lunch och fika"!!

Tips och hjälp på nåt billigt och enkelt till mat och fika som i alla fall är bättre än korv med bröd och kex....

• Svar på tråden Extremt billig lunch för 25 personer!?!
  • Tokig

Soppa! Superenkelt att göra till många och jättebilligt. Och ni kan göra den innan och sedan bara värma på. Ett enkelt bröd till, smör och lite ost så har ni en toppenlunch. Framförallt nu på hösten.

Vilken soppa handlar ju om tycke och smak. Men vill man hålla ner kostnaderna ordentligt så är ju typ broccolisoppa jättegott, annars är det ju årstid för svampsoppa.

• Strawberry
    Tokig skrev 2012-09-18 12:50:03 följande:
    Soppa! Superenkelt att göra till många och jättebilligt. Och ni kan göra den innan och sedan bara värma på. Ett enkelt bröd till, smör och lite ost så har ni en toppenlunch. Framförallt nu på hösten.

Vilken soppa handlar ju om tycke och smak. Men vill man hålla ner kostnaderna ordentligt så är ju typ broccolisoppa jättegott, annars är det ju årstid för svampsoppa.
    Soppa och bröd skulle vara perfekt och är något jag helt klat tänkt på men lite orolig över att det i så fall kommer att ätas behöva äta det ur papptallrikar och kommer det så många som vi hoppas på kommer det inte finnas några bra platser vid borden och soppa är rätt svårt att ha i knät så att säga.. =)
  • Tokig
    Strawberry skrev 2012-09-18 12:54:49 följande:
    Soppa och bröd skulle vara perfekt och är något jag helt klat tänkt på men lite orolig över att det i så fall kommer att ätas behöva äta det ur papptallrikar och kommer det så många som vi hoppas på kommer det inte finnas några bra platser vid borden och soppa är rätt svårt att ha i knät så att säga.. =)
    Men strunt i papptallrikarna och kör stora mappmuggar istället så kan alla välja om de vill använda sked eller dricka soppan.
  • maxmamma

kanske någon form av mat paj med bröd o smör o ost till?

finns hur många olika goda matpajer som helst som är relativt lättlagat o hyffsat billigt, det är ju iaf ganska lätt  att äta en pajbit på pappfat.

• daniiel

Jag tänkte också på paj. Det kan varieras i det oändliga, är billigt och gott :) Plus att som maxmamma säger, så är det enkelt att äta även på papptallrikar eller i värsta fall i en servett som en pizzaslice. Skär man den i bitar i förväg, så kan man enklare kontrollera mängden dessutom.

• 101112

Finns färdiga pajer på både Ica och Coop stora som kan delas i många bitar

• Strawberry

Paj låter som det skulle funka, och sen bröd, pålägg och lite sallad till. Någon som har tips på ett enkelt och bra recept. Är verkligen rätt värdelös i köket... Och frågan är hur många som behövs och se har jag ju inte allt för många pajformer, kan man köpa engångs former och i så fall vart? Tanken är alltså att jag ska laga så det räcker till 30 personer.

• Strawberry
    101112 skrev 2012-09-18 13:11:17 följande:

Finns färdiga pajer på både Ica och Coop stora som kan delas i många bitar

Vad kostar det ungefär och har du någon aning om hur många man i så fall skulle behöva köpa?
  • sirifredde

Jag tror du kan gå in på lite sajter typ recepten.se=) där kan du ju hitta ett grundrecept på pajdeg=)

Strawberry skrev 2012-09-18 13:12:45 följande:
    Paj låter som det skulle funka, och sen bröd, pålägg och lite sallad till. Någon som har tips på ett enkelt och bra recept. Är verkligen rätt värdelös i köket... Och frågan är hur många som behövs och se har jag ju inte allt för många pajformer, kan man köpa engångs former och i så fall vart? Tanken är alltså att jag ska laga så det räcker till 30 personer.
  • CoolJen
    Strawberry skrev 2012-09-18 13:13:33 följande:
    Vad kostar det ungefär och har du någon aning om hur många man i så fall skulle behöva köpa?
    Pajerna där är svindyra...gör egna istället och kom mycket billigare undan.
  • maxmamma

men som sagt gör paj o lägg i såna där metallformar med papplock som går att köpa på vanliga ica o coop eller vilken affär som helst.

sen ställer du bara in dem i vanlig hushålls ugn på typ 100 grader så de blir ätvarma innan de ska serveras.

enkelt billigt gott o matigt och i en  ugn kan du ju sätta in minst två såna formar kanske tre oxå om du har en vanlig normal stor ugn.

så har jag gjort när jag av nån anledning haft knytkalas för några år sedan 

• anne på grönkulla

Matig sallad, med t ex kidneybönor eller linser eller quinoa kanske som komplement? Isbergsallad, tomater, gurka, kanske fetaost skuren i tärningar?

• Lusk

Kladdkaka/brownie med frysta hallon i smeten, lätt och liye roligare än vanlig kladdkaka.

• Alyllyra

Man kan göra paj i en stor långpanna också. Då räcker det till många!

Grundrecept på pajdeg som jag brukar använda är

200 g smör/margarin
    4 dl mjöl
    lite vatten

"Nyp ihop" smör och mjöl så att det blir smuligt. Ta lite vatten (max en matsked), häll på och krama ihop till en deg. Tryck ut i pajformen. Det här räcker till en stor pajform. Till en långpanna behövs nog 2-3 ggr så mycket.

Innehållet i pajen behöver inte vara så märkvärdigt heller. Köp lite broccoli och fetaost, eller nått annat billigt, typ spenat, kyckling, lök, eller nått annat gott. Min mor hade alltid ett paket med sån där majs-paprika-ärt-blandning. Häll i formen. Vispa till en äggstanning (ägg, mjölk, salt, peppar), häll över, in i ugnen.

Lycka till med matlagandet, det går säkert jättebra! 

• Strawberry

Tack för alla tips. Har nu pratat med killen som ska arangera det hela med mig och vi har kommit fram till att vi kommer servera korv med bröd (hade tydligen massa kvar från ett läger förra helgen),  en matig tomat/chili soppa, en enkel sallad och bröd med olika pålägg.  Då finns det något som alla i alla fall kan ät och vi behöver inte få panik när vi ska ska tillaga det hela. Kommer till kaffet baka brownies i långpanna.

Svar på tråden Extremt billig lunch för 25 personer!?!