Bidrag till bröllop - vad är rättvist?
Som barn, och syster, hade jag enbart resonerat på ett sätt - lika ska vara lika. På samma sätt hade jag resonerat som förälder. Alltså, fick den ena systern ett bidrag på 2500kr till bröllopet, så är det vad den andra systern bör få och kan förvänta sig av föräldrarna.
Det kanske är för att jag är uppvuxen med nästintill millimeterrättvisa gällande pengar i min familj, just för att det har aldrig funnits gott om det som jag resonerar som jag gör.
Föräldrarna kanske inte har råd med mer än så. Anna kanske inte vill ha en resa eller något annat i mellanskillnad. Föräldrarna kanske inte har råd att betala någon mellanskillnad. Jag tycker absolut inte att Cecilia ska förvänta sig att föräldrarna ska betala hälften.
Det är ju dock extremt svårt att säga bara såhär på rak arm hur de bör göra. Vi vet ju ingeting om historian bakom allt och mer ingående saker. Självklart är kommunikation, en dialog med alla inblandade om saken, det enda rätta egentligen. Hur man sedan löser det, ja, det beror ju på hur alla inblandade ser på saken.