Anonym skrev 2012-09-29 01:08:27 följande:
Om man nu har barnen i åtanke så är väl inte att anmäla till polisen det bästa alternativet. Ta upp det med mannen eller hans fru och gör vad du kan för att mannen ska söka hjälp.
Att han får böter eller rent av fängelse är inget som gynnar barnen, snarare tvärtom. Den enda vettiga lösningen för barnen är om han söker hjälp och slutar.
Jag tvivlar på att det gynnar barnen att ha en förälder som använder droger, och att få någon som håller på med det att sluta.. ja, lycka till. Det är betydligt enklare sagt än gjort. Med tanke på att han säljer också, så tippar jag på att han är rätt insyltad i det hela. Jag tror inte det gynnar barnen på något sätt att vara mitt uppe i den karusellen heller faktiskt.
Jag tvivlar också på att mannen i fråga skulle säga "Nämen oj, ja, vad är det jag håller på med? Självklart ska jag sluta!" bara för att någon påpekar det för honom. Han är nog mkt väl medveten om vad han sysslar med.
Att prata med frun tycker jag visst att man kan göra, men det gäller att göra det på rätt sätt och det kan man få hjälp med. Det kanske är fler vänner/bekanta som också är medvetna om saken och kan ställa upp. Det är nog viktigt att hon känner sig trygg och får ett bra kontaktnät runt sig.
Och när det gäller att anmäla.. ptja, om det var frågan om att någon hade stulit en bil, så tvivlar jag på att man skulle tänka "Näe, men den personen har det förmodligen väldigt jobbigt och mår dåligt, så jag anmäler inte min/rekommenderar inte min vän att anmäla bilen stulen. Det är bättre att bara låta det vara eller söka upp personen i fråga och be den sluta stjäla bilar.".