• Anonym

Fått veta en sak, vad skulle du ha gjort?

Jag skulle luska i det hea ordentligt för at vara helt säker innan jag gjorde något alls men sen skulle jag tala med min vän och säga att du inte har berättat det för någon annan men anser att hon har rätt att veta för hennes och barnens säkerhet. Hade även gjort det klart för henne att jag finns där för henne och barnen oavsett hur hon väljer att gå vidare.

• Anonym

Det bästa vore väl ändå att prata med mannen i fråga, om man nu känner att det är viktigt att lägga sig i. Vad tror du själv? Mannen är ju uppenbarligen bekant till dig, tror du att detta stämmer om honom? Och hans fru, skulle hon helt missa en sådan sak?

Tänk iaf igenom situationen ordentligt och väg vad du vet om personerna mot trovärdigheten i ryktet, därefter kan du fundera på att para med mannen. Det är ju faktiskt honom ryktet gäller i första hand. 

• Anonym

Om man nu har barnen i åtanke så är väl inte att anmäla till polisen det bästa alternativet. Ta upp det med mannen eller hans fru och gör vad du kan för att mannen ska söka hjälp.

Att han får böter eller rent av fängelse är inget som gynnar barnen, snarare tvärtom. Den enda vettiga lösningen för barnen är om han söker hjälp och slutar.

• Anonym

Hur kan man VETA att någon tar droger eller säljer det?

Om man nu inte själv köpt av han....
    Jag menar - det är ingenting du kan råka se på avstånd och med 100% säkerhet säga - just, ja, det är droger han säljer/tar.
    Annars så har man ju bara HÖRT från någon att de köpt. Och då VET man ju inte egentligen.

• Anonym

Om du inte vill upprätta en formell polisanmälan, kan du ändå kontakta polisen och berätta om dina misstankar. Dom gör då en bedömning om dom ska gå vidare med ärendet. Annars kan du kontakta dom sociala myndigheterna eftersom det finns barn med i bilden som kan råka illa ut. Dom sociala myndigheterna gör då en utredning och polisanmäler fallet.

Jag skulle nog i första hand kontakta dom sociala myndigheterna om jag var i din sits. Dom kommer då utreda fallet och göra en polisanmälan! 

Svar på tråden Fått veta en sak, vad skulle du ha gjort?