Inlägg från: Anonym (Civilkurage!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Civilkurage!)

Fått veta en sak, vad skulle du ha gjort?

Jag skulle anmäla det till Polisen faktiskt. (Du kan ju vara anonym.) Att ta droger själv gör att man kan bli farlig för andra visserligen (och sig själv), men att SÄLJA droger dessutom - ja, då utsätter man andra för droger (kanske unga personer som inte kommit i kontakt med narkotika tidigare) och utsätter dessutom sig själv och sin familj för faror (det känns ju ganska farligt att ha att göra med olika narkotikahandlare...).

Jag vet av egen erfarenhet att alkoholister kan ha väldigt svårt att inse att de skadar sin hälsa och försummar sin familj när de dricker. Tyvärr är "kärleken" till spriten starkare... Kan tänka mig att det är likadant för de som tar droger. Det räcker ofta inte att prata med alkoholisten, för de tycker inte alls att de har några problem ...

Överhuvudtaget tycker jag att vi måste reagera mer när människor i vår närhet far illa. Så många som blivit mobbade, utsatta för övergrepp, misshandlade etc och MASSOR med människor som sett och förstått men inte vågat anmäla.

• Anonym (Civilkurage!)
    Anneli256 skrev 2012-09-28 20:53:15 följande:
    Det är svårt att vara en "golare" men jag tror att det är viktigt iaf för barnets skull. Det finns en lag socialtjänstlagen, där alla som misstänker att ett barn far illa bör anmäla detta. Det är kanske den sista utvägen, men att inte göra något och bara luta sig tillbaka och tycka att man inte har med saken att göra tycker jag iaf är fel. Det är inte din skyldighet att "utreda" om det är någon sanning bakom misstanken det är socialen som gör en sådan utredning I ett sådant fall blir mamman och pappan kallade till socialtjänsten, dom kommer att få ta del av anmälan som görs varpå dom tar ställning till om en utredning ska ske.

Enlig min åsikt så hade samhället sett helt annorlunda ut om fler personer hade aggerat och brytt sig. Om du väljer att göra något så gör du ju det av välvilja inte för att sätta dit någon ..Dock om han så är det ett brott. Samma sak där, du har en misstanke om pågående brott, det är inte din uppgift att utreda om så är fallet..

Precis! Tänk om alla bara kunde sluta "tassa på tå", "inte lägga sig i" och så vidare. Jag tycker att vi, och särskilt i storstäderna, lägger oss i alldeles för lite!

Bra tips om Socialen. Dit kan man ringa och anonymt anmäla att man MISSTÄNKER att ett barn far illa av någon anledning. Det är inte din uppgift TS att utreda, det gör Socialen! Skol- och förskolepersonal (och andra som jobbar med barn) är skyldiga att anmäla till Socialen om de har misstanke om att ett barn far illa.

Och OM det är så att de här barnen lever med en pappa som missbrukar och säljer droger - så ja, då får de barnen illa.
  • Anonym (Civilkurage!)
    daniiel skrev 2012-09-29 01:37:46 följande:
    Jag tycker dock inte att det är rätt för barnet att vända ryggen åt och låta barnen/barnet leva i en familj med en missbrukande förälder. Det om något kan orsaka väldigt stor skada. Och nu handlar det inte enbart om att han själv missbrukar, utan att han också säljer.

Jag vill då att mitt barn ska växa upp och lära sig och känna sig trygg med att samhället hjälps åt att se till att människor som begår brott inte ska "springa lös på gatorna" och att folk inte vänder ryggen åt sådant.
    Precis!

Att låta barn leva med en missbrukande förälder och tro att det är bättre än de negativa effekter som en polisanmälan skulle kunna leda till ... JÖSSES! Hur ska mamman orka vara en bra förälder i längden om hon lever med en missbrukande man? En polisanmälan leder förmodligen till något slags hjälp för familjen.

Den andra aspekten är när barnet växer upp och inser att många människor såg och förstod vad som hände men inte gjorde något. Det sveket är ganska svårt att förlåta.
Svar på tråden Fått veta en sak, vad skulle du ha gjort?