• Fremm

Hur många av er har haft eller ska ha två brudklänningar?

Jag har förstått när jag läst en del trådar att det verkar vara rätt vanligt (!) att man har två brudklänningar på sitt bröllop, att man byter om till en kortare mer dansvänlig framåt festen...

Jag kommer ha en rätt stor och bylsig klänning med släp så visst kommer det bli lite meckigt på dansgolvet men samtidigt känns det som om jag vill ha min klänning hela kvällen men så blir jag lite nyfiken över hur många det är här inne som faktiskt hade två och vad anledningarna till det va? Visa gärna bilder! :)

• Svar på tråden Hur många av er har haft eller ska ha två brudklänningar?
  • L och J

Jag kommer absolut ha 2 klänningar, och säkert 1 festklänning eller 2 i reserv. 
    Vet ju inte hur man känner på den stora dagen, men det ska finnas alternativ! du kanske blir varm, spiller, osv. 
    Eller bara vill ha en dansvänligare, som du nämnde. Tänk att stå  där och inte ha nåt att byta till. Huuua. 
    Inga bilder, för vi ska köpa klänningar i januari

• daniiel

JAG! ;D

Av två anledningar. Dels för att jag tyckte otroligt mkt om båda klänningarna och ville verkligen använda båda. Kunde inte bestämma mig för bara en av dom. Och dels för att det var skönt att komma ur den "stora" klänningen framåt kvällen. Det blev enklare att ta sig fram och dansa, gå på toa, den var bekvämare att sitta i (och vi hade 3-rätters, jag var ju tvungen att sitta) och jag blev inte lika varm i den kortare klänningen.

Tanken ändra fram till ett par dagar före bröllopet var att jag skulle ha min klänning med 3m släp och då behövdes verkligen en kortare modell att byta om till. När det sedan blev klart att jag skulle ha klänningen jag hade under vigseln, så hade jag ju redan kärat ner mig i den kortare klänningen :)

Min första, "stora och långa", klänning. Den hade jag under vigseln, fotograferingen samt när vi anlände till festlokalen och under förrätten.

Mina andra, "mindre och kortare", som jag bytte om till efter förrätten. Har tyvärr ingen bättre bild.

• TheD

En klänning så klart! För mig och de jag känner så är det konstigt att ha två klänningar :) Hade inte ens tanke på att ha två klänningar och inget heller som jag ångrar. Jag var snyggast i kyrkan och snyggast på middagen ;)

• Tokig

Jag har hela tiden tänkt ha två klänningar - samma anledningar som Daniiel. Men nu vet jag inte, hittade klänningen med stort K för någon vecka sedan och bu känns det inte lika viktigt att byta. Men jag kommer ha med tvåan, en kort vit festklänning, så att jag kan byta om jag vill. Jag tänker att det kan vara skönt så att man känner sig nyfräsch. Det är ju en rätt lång och nervös dag, inte omöjligt att man svettas pyttelite :) Oavsett så är tanken i så fall att byta efter alla "officiella" moment...

• Magenta

Två av samma anledning som Daniiel. Jag har dock köpt två kinaklänningar som jag tycker är superfina så kommer vara lika fn på vigseln som på festen (fast på festen slipper jag snubbla över släpet).

• Fremm

Intressant! :) Gärna fler åsikter BÅDE från de som valt att ha två (eller fler ;)) och de som bara har valt att ha en... varför osv...

Har ni som haft två valt samma stil fast kortare modell på era klänningar eller annan stil?

Jag har hela tiden tänkt att ha en, jag älskar den och undrar om jag kommer hitta en lika fin kortare modell för visst kan man inte sticka under stol med att det vore lite smidigare med en kortare klänning framåt kvällen och natten men samtidigt känns det för mig (som inte hittat ännu en drömklänning) att jag inte kan tänka mig att "byta" ner mig när jag väl får vara prinsessan för en dag - i just den klänning jag kärat ner mig i, trots att det blir omständigt med toabesök och dans mm...

Har visserligen hittat en fin kortare klänning på jenjen men den har en helt annan stil än den jag valt att ha som min "riktiga" klänning... nja jag vet inte jag - kul att höra era åsikter och vad ni har valt! :)

Fortsätt gärna skriv!

• Sofiiiz

Jag kommer bara ha 1 klänning. Först och främst för att de är en kostnadsfråga. Har köpt i brudbutik, och känner att den klänningen jag ändå lagt flera tusen kronor på. Och bara ska använda 1 dag så vill jag använda den hela dagen också.

Och som hon i butiken sa, var försiktigt med släpet innan vigseln på fotografering och sånt så den inte blir smutsig. Men sen när vigseln är över och det är dags för mingel, middag och fest så låt den släpa på. De mesta smuts försvinner i tvätt om man ska sälja den sen.

• jonnagoransson

Jag kommer att ha två klänningar. Men den andra är en lite billigare från en vanlig klädesbutik. Men den har jag bara utifall att och kommer inte byta om jag inte känner att jag svettas galet mycket i bröllopsklänningen eller att jag känner att jag behöver andas och inte känner mig bekväm i den hela natten. Tycker det är svårt att veta nu hur länge man orkar ha på sig sin klänning.

• lurigmumin

Jag kommer bara att ha en. Dels tycker jag mycket om den och dels la jag ner ganska mycket pengar på den. Är också rätt van vid att bära balklänning så det känns inte så konstigt. Dansa kan man iaf :) jag är mer rädd för att spilla med tanke på färgen.

• Tooie

Jag är inne på samma spår som jonnagorsnsson ... Jag kommer ev köpa en billig klänning att ha med mig. Utfall olyckan är framme eller att jag blir obekväm, varm osv.. Jag vet inte hur länge jag kommer orka som sagt :P När jag menar billig så menar jag verkligen billig.. Jag giftet mig i juni så det kommer finnas gott om "studentklänningar" i butikerna som är billiga. :)

• Chicita

Det enda som var lite bökigt med min klänning var dom stora ärmarna. Dom var i vägen när jag åt och när jag gick på toan. Men det var värt det. Jag hade inte känt mig bekväm med att byta klänning. Men det berodde ju mycket på upplägget då vi verkligen skulle vara dom mest överklädda i hela rummet då vi var "borgherre och fru" Tungan ute

• Sylvia757

jag kommer nog satsa på 2 klänningar.. jag älskar och dansa och vill vara bekväm o inte ha en klänning som folk kanske råkar trampa på osv..

• Magenta

Mina två klänningar är väldigt lika. Båda är armlösa med sweetheart urringning och spets på livet och STORA tyllkjolar Däremot har "festklänningen" (klänning nr2) mer bling på livet vilket bara kan vara roligt tänkte jag. Ja och så har den första långt släp förstås medan den andra är i det bekväma tea-length längden istället Så nöjd med båda klänningarna och jätte nöjd att de är så lika ändå så känns det inte som två  helt olika klänningar utan mer som om den ena är en upphottad variant av den första.

• jonnagoransson
    Tooie skrev 2012-10-01 11:26:20 följande:
    Jag är inne på samma spår som jonnagorsnsson ... Jag kommer ev köpa en billig klänning att ha med mig. Utfall olyckan är framme eller att jag blir obekväm, varm osv.. Jag vet inte hur länge jag kommer orka som sagt :P När jag menar billig så menar jag verkligen billig.. Jag giftet mig i juni så det kommer finnas gott om "studentklänningar" i butikerna som är billiga. :)
    ja min var också verkligen billig, köpte den i somras när det fanns mycket vita känningar 249kr =) Men den ser typ ut som bröllopsklänningen =) 
  • Tveket

Jag köpte en enkel vit festklänning att ha som reserv om jag kände för att byta till festen eller om jag skulle spilla eller liknande. Kändes skönt att ha en back up om det skulle ha hänt nåt. Jag valde dock att bara ha min brudklänning för jag älskar den helt enkelt. Den var verkligen "jag" och jag kände mig som en princessa hela dagen och kvällen. Det gjorde inget att den var lite otymplig. =)

Svar på tråden Hur många av er har haft eller ska ha två brudklänningar?