annagustafson89 skrev 2012-10-06 17:06:34 följande:
Jag tänkte sätta: Festligt och färgrannt.. typ :) För att min fotograf har sagt att hon märkt att bröllop med striktare klädkod också tenderar att bli stelare :P Men någon klädkod måste man ju ha :P
Stelt blir det om man sätter en klädkod där gästerna känner sig obekväma.
Exempelvis så är man kanske rätt van vid aftonklänning och frack om man rört sig i universitetskretsar. Och alltså känns det inte så konstigt och man kan slappna av och vara sig själv ändå.
Men om ens gäster brukar ha
rena jeans och en
hel T-shirt som finkläder i vanliga fall så skulle dom ju antagligen känna sig hemskt obekväma och stela om dom tvingas ha kostym, för att inte tala om hur dom skulle känna sig i frack...
Om man tänker på vilka ens gäster är och hur dom brukar klä sig på finare tillställningar så brukar nivån på klädseln lösas väldigt enkelt.
Hur färgglatt det är vet jag inte om det påverkar så mycket för en uppsluppen stämning. Det kan nog vara samma där. Om dom inte är vana att klä sig i färg så kan dom känna sig obekväma och då blir det stelt.
Det kan också hända att någon tar det som att det är "maskerad-aktig" form på klädseln och kommer i illgröna byxor med ceriserisa skjorta och blå kavaj *typ*.
Så som sagt...
Förklara om ni har en klädkod som inte hör till dom vanliga vedertagna för att undvika alla "hur menar ni med det?" eller rena missförstånd...