FrökenMäkelä skrev 2012-10-07 19:30:40 följande:
Tror du verkligen det?
Finns väl inget som säger att en bröllopsinbjudan måste innehålla en klädkod... Fast vad vet jag är inte så insatt i ämnet.
Tar hellre den chansningen att vi blir ner ringda än att flertalet av gästerna får en klädkod kavaj och de googlar vad den betyder och av den anledningen kommer ringa och fråga om de verkligen måste ha kostym för de är obekväma med den klädseln.
Ska prata med sambon och se vad han tycker.
Du kan gå många olika vägar.
Skriv klädkod Kavaj - men med förklaring "det du känner dig fin i även om det inte är kavaj" (eller liknande).
Eller hitta på en egen - och förklara den
Eller låta bli helt.
Av dom tre skulle jag hellre välja en egenpåhittad
med förklaring.
Bara för att det är så mycket enklare för gästen när denne får inbjudan i handen.
Vissa vill inte ringa och störa, utan chansar och kommer sen i helt fel kläder (se min erfarenhet ovan som exempel bland annat). Andra frågar, men missförstår och känner sig dumma när dom kommer i "fel" kläder, andra frågar och får ett bra svar och följer dom reglerna. Men när dom ser andra (som inte frågade eller som missförstod) så känner dom sig lurade för att dom har för fula/ fina kläder mot dom andra...
En klädkod finns för att
hjälpa gästerna.
Den är inte ett krav, och måste inte följas.
Jag skulle valt att skriva
Klädkod: Kavaj, dvs den lägsta klädkoden. För er som inte har varken kavaj eller kostym så funkar det lika bra med andra kläder som ni känner er fina i.
Eller:
Vi väljer att lägga klädkoden på den lägsta nivån, dvs
Kavaj som en hjälp till er så ni vet "finhetsnivån". Men vi blir precis lika glada om ni kommer i Jeans, bara ni kommer.
Eller:
Klädkod: Något fint som redan finns i garderoben, gärna
Kavaj om ni har.
Eller något liknande.