• Sebastiána

Ångerrätt på nätköp. Vad gäller? Pengar tillbaka eller bytesrätt?

I distansköplagen står att man har 14 dagars ångerrätt och att säljaren ska "betala tillbaka allt köparen har betalat, inklusive fraktkostnader. Återbetalningen ska göras snarast och senast inom 30 dagar från det att köparen ångrat sig" Jag har gjort ett köp och ångrat mig. Nu står i köpvillkoren på nätföretagets site att när det gäller reavaror, köpte en kjol på rea som visade sig vara för stor, gäller endast bytesrätt. Är det rätt och riktigt? Det finns inget jag vill byta till. Kjolen är slutsåld i alla storlekar utom den jag köpte. Kan säljaren alltså välja att betala tillbaka pengarna med byte (i detta fall blir det väl någon sorts tillgodohavande)? Kan säljaren friskriva sig från det som står i lagen genom sina egna köpvillkor? Jag var övertygad om att kjolen skulle passa eftersom jag har exakt de mått som finns i företagets måttabell. Visst, jag kommer säkert att beställa därifrån igen, men det dröjer kanske ett halvår eller ett år. Finns det någon på BT som vet?

• Svar på tråden Ångerrätt på nätköp. Vad gäller? Pengar tillbaka eller bytesrätt?
  • Sebastiána

I vanliga affärer är det ju ofta så att man bara har bytesrätt på reavaror, men då har man ju i alla fall haft chans att prova plagget först.

• daniiel

Det jag har fått lära mig, är att ingen butik behöver egentligen ge varken någon returrätt eller bytesrätt och de kan själva välja hur deras returrätter och bytesrätter fungerar. Vero Moda (sist jag ville byta något där) ger inte tillbaka pengar alls, utan man får ett tillgodokvitto, även om det inte är på en reavara.

Om det sedan är rätt eller fel, vet jag inte.

• msE

Ångerrätten för Distans handel finns till för att man ska ha möjlighet att bland annat prova kläder hemma. Även om ett plagg är på rea så ska alltså ångerrätten finnas för att du ska kunna prova plagget. Handlar man i butik så har man ju haft en chans till att testa plagget innan köp även om det är på rea.
    Det är enligt lag företagets skyldighet att upplysa om att ångerrätten finns, när den börjar gälla och vad den innebär. ( gör dom inte det så gäller ett års öppet köp om jag tolkar det rätt).

Läs mer på:

www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Angerratt-vid-distanshandel/

• Sebastiána
    msE skrev 2012-10-07 22:04:26 följande:
    Ångerrätten för Distans handel finns till för att man ska ha möjlighet att bland annat prova kläder hemma. Även om ett plagg är på rea så ska alltså ångerrätten finnas för att du ska kunna prova plagget. Handlar man i butik så har man ju haft en chans till att testa plagget innan köp även om det är på rea.
    Det är enligt lag företagets skyldighet att upplysa om att ångerrätten finns, när den börjar gälla och vad den innebär. ( gör dom inte det så gäller ett års öppet köp om jag tolkar det rätt).

Läs mer på:

www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-...
    Jo, så långt är jag med. Jag vet att jag har rätt att få pengarna tillbaka. Frågan är om det räknas som att man får pengarna tillbaka när man får ett tillgodohavande.
  • Sebastiána

Vad jag menar är: räknas det som att jag "får pengarna tillbaka" när företaget ger mig bytesrätt?

• snowstars

På den här sidan hittar jag följande: http://www.soderkoping.se/Templates/Meridium/Pages/FaqList.aspx?id=69850

"Tillgodokvitto kan en säljare erbjuda dig vid bytesrätt, om du vill vänta med att välja en ny vara. Det fungerar som ett bevis på hur mycket pengar du har rätt att handla för vid ett senare tillfälle. Ett tillgodokvitto gäller i tio år, om det inte står något annat på det.
    Det är bara om butiken har Öppet köp du kan kräva pengarna tillbaka."

Man skulle kunna tolka det som att tillgodokvitto endast kan erbjudas vid bytesrätt? Om jag vore du skulle jag nog prata med företaget och höra vad de säger och sen kontakta en konsumentrådgivare om jag inte var nöjd :)

• Sebastiána

Fick svar från KO. Jag hade rätt. Nu återstår att se om butiken bryr sig om detta eller inte.

Svar på tråden Ångerrätt på nätköp. Vad gäller? Pengar tillbaka eller bytesrätt?