Asal skrev 2013-07-21 23:41:41 följande:
Hejsan tjejer!
Jag var inne här en snabb sväng för flera månader sen men sen dog det för mig men jag ser att ni håller ju igång tråden som bara den.
Hoppas allt går bra för er allihopa och att ni är i god fas med all planering.
Jag har en fråga, och ni verkar ju vara experter så jag tänkte testa och se vad ni kan ge för tips.
Har ni någon specifik planeringslista som ni följer? Jag är lite smått orolig att glömma något viktigt.
Så om ni har någon lista så skulle jag verkligen uppskatta att få ta del av den.
Tack tack
Hej Asal välkommen tillbaka =)
Här sitter jag med ett bröllop som är på lördag och måste vara ärlig att jag har ingen lista har bara kört på. Stressa inte i onödan utan skriv ner det du har att göra sen när du ser på listan så kommer det mesta fram.
Hittade den här på nätet som jag kikar på då och då. Men mycket mer kommer fram.
Tänk på vad ni ska ha för musik speciellt sånt som man oftast inte tänker på, så som tårtmusik eller som ska ni ha en lugn bakrundsmusik när ni äter? Prata med sångare eller dj om ett schema om när musik ska spelas och vilken tid för speciella stunder så som tårta eller när du ska slänga buketten, vad ska du ha för musik vid de olika tillfällena. Tänk på vilken tid ni ska fotografera er så du kan boka in frisören och sminkösen i tid så att ni inte blir sena, blir fotograferingen sen så blir allt annat sent.
Försök att inte stressa i onödan, det gjorde jag väldigt mycket i början och det är så dumt för det är då man glömmer det mesta. Gifter mig nu på lördag och har en del att göra men gör även annat för att inte slita ut en så mycket. Glöm inte att äta och dricka ordentligt, vet att man ibland glömmer eller inte hinner äta pga allt och det är super dumt. Man vill inte ha en för stor klänning eller en brud som svimmar vid altaret. Hände faktiskt en tärna för någon vecka sedan, hon var så stressad med bruden och åt dåligt samt drack lite dagarna innan, och helt plötsligt svimmade hon av mitt under vigseln, sånt händer ju även brudar. Det är mitt tipps till er alla. ÄT OCH DRICK ORDENTLIGT :D och om ni kan så unna er en dag i något spa en vecka innan.
Bröllopsdagen
Ordna hårupsättning och
make-up. Hämta brudbukett. Hämta
bröllopstårta (om detta inte görs på plats eller levereras). Fotografering.
Dagen innan
Ta med ett nödkit med smink, nål och tråd. Se till att era bröllopskläder finns på plats där ni ska byta om. Slappna av och ta det lugnt.
Mindre än 1 månad innan
Gå igenom bröllopet med präst eller vigselförrättare. Ska ni på
bröllopsresa direkt efter bröllopet är det bra att packa väskorna. Dubbelkolla så att allt är i sin ordning. Gå in bröllopsskorna.
1 månad innan
Prova bröllopskläderna så de sitter som de ska. Boka annonser i media som ni vill annonsera i. Hämta
vigselringar om ni inte gjort det tidigare.
2 månader innan
Prata med toastmaster och/eller toastmadamme och gå igenom bröllopsprogrammet. Kontakta festarrangören eller cateringfirman och berätta hur många ni blir.
3 månader innan
Beställ
brudbukett Beställ och skicka in blanketter för hindersprövning och namnbyte till Skatteverket. Skicka ut
inbjudningskort (om ni inte gjort detta tidigare). Boka eventuella transporter. Provsmaka bröllopsmenyn.
5 månader innan
Boka en lämplig fotograf. Beställ inbjudningskort och andra trycksaker. Skicka ut inbjudningskort. Detta går att göra senare men det gör inget att vara ute i god tid, speciellt om bröllopet sker under sommarmånaderna när det är semester. Sätt ihop
bröllopsprogram, menyer och bordsplacering. Boka tid för håruppsättning och smink. Var ute i god tid om du vill kunna välja fritt.
Mer än 5 månader innan
Gör en ordentlig budget. Bestäm brudnäbb och marskalk eller bestman. Välj ut vigselringar och beställ dessa. Boka kyrka och präst, om det är ett kyrkligt bröllop, eller vigselförrättare om det är en borgerlig vigsel. Boka festlokal och hotellrum för er själva. Fundera på vilka gäster ni vill bjuda. Prova ut bröllopskläder och boka eller köp dessa.