• Ello

Brud 2014 Västmanland

Hej!
    Jag och min blivande man gifter oss nästa år, men vi är båda utflyttade från Sverige. Vi vill dock gifta oss "hemma" i Västerås.

Försöker finna information kring detta, men det är svårt att få veta exakt vad som gäller. Jag har varit medlem i svenska kyrkan hela mitt liv, men hur blir det när man är utflyttad?

Jag vill gärna gifta mig i Skerike-kyrka då det är där jag är född, men blir det en kostnad då eftersom jag inte längre bor i Sverige (och således borde jag inte vara medlem?).

Jag vet att jag kan kontakta dem men vill gärna veta om någon annan har erfarenhet från liknande. :)

Jag har precis börjat planeringen och jag tänket att jag borde starta med att ordna kyrka och lokan (det vill säga få ett fastsatt datum).

Kul att se hur alla andra gör. Det är så mycket att tänka på!

• Ello

Anna 125
    Vilken lokal har du bokat? Om du vill säga det Glad Jag har bokat Skerike men börjar fundera på om det är rätt... den är ju lite tråkigt...

• Ello

Jag gifter mig i augusti så det är inte jag som bokat Anna125. Glad Jag menade bygdegården, vad heter den andra lokalen vid Skerike kyrka?

Jag bor i Norge så jag tog den enda lokalen jag varit på bröllop i... enklare att planera. Men ändå svårt for jag har inga mått på bord, stolar, lokal etc.... så om ni har det får ni gärna skriva. (Mest för att kunna köpa dukar och möjliga bordsplaceringar och sånt!)

Xanthine din klänning är helt fantastisk! Den satt otroligt fint på dig.

• Ello

Faktum är att jag gifter om ett ett år idag! Ihh! Ångrar lite att vi tog så sent i augusti...

• Ello
    MH2014
    Vet du vad den andra lokalen vid Skerike kyrka heter? Alltså inte bygdegården.
  • Ello

Tack MH2014, då vet jag vilken den andra lokalen är.

Men prästgården är för liten för oss så det får väl bli bygdegården. Glad

• Ello

Jag köpte klänning i torsdags, väldigt skönt att ha det gjort! Hade sådan tur också, har tänkt köpa den "hemma" i Sverige, men fick en oprovad klänning som dom reade ut på grund av att dom fått in en stor beställning för tidigt. Blev så sjukt glad och den är så fin!

Den ligger i "visa DIN klänning" tråden. =)

Jag har varit på Ruths som jag verkligen inte gillade, hon förstod inte alls vad jag var ute efter och jag gav upp nästan på en gång. Men kanske jag jämförde för mycket med hur det är i butikerna här i Oslo (där man får hjälp med allt och tips och råd och frågor om man vill prova olika slöjor och man får en bukett och grejjer om man vill prova... Och dom lyssnade på vad jag sa också och tog inte fram fel typer av klänning). Hur som helst...

Var in på Lillybutiken i Stockholm, hon var trevlig men jag tyckte urvalet var väldigt litet. Men de skulle i alla fall få in en ny kollektion nu i oktober-november. Akta er för att gå in i butiken som ligger i princip bredvid, Garamaj. Fyfan vad otrevlig hon var (och då hade jag bara gått fel).

Idag ska jag göra inbjudningskorten. Har redan börjat men det tar ju sin lilla tid. Tror dock att jag kan komma en bra bit på väg idag i alla fall. Glad

• Ello

MH2014
    Tack! Har varit lite orolig (trots att det är gott om tid...) eftersom jag varit in i varenda butik i stan. Bor i Oslo så köpte på en salong här (Kristins brudesalong).

Nu ska jag bara få hem den till Västerås, haha.
    Men ska gå till en skräddare i Västerås, någon som vet någon bra? Den kommer nog behövas tas in lite och så läggas upp någon centimeter.

• Ello

MsThezzizen
    Alla säger att dom får så bra hjälp där, så jag vet inte varför jag upplevde det så annorlunda. Men men, nu spelar det ingen roll, jag har ju hittat rätt ändå.

Tack! :) Den heter Ladybird 11467 om jag inte minns helt fel. Ladybird i vart fall, gillar nästan alla deras klänningar. Helt i min stil. Glad

• Ello

Just nu är jag så glad för jag har en kusin vars man kan sjunga och han vill dessutom sjunga på vår vigsel utan någon ersättning (han ville ha lite mer öl till maten bara Flört). Blev så himla glad! Jag har så klart en liten tanke om ersättning men det är ju ingenting som kommer bli lika hög som kostnaden för en annan solist! Min blivande har valt en sång och jag har valt en, och så har jag en idé om en tredje, men vet inte om det är OK eller ens fungerar, vi får se. Två sånger fungerar fint för min del Glad

Och jag tror att jag har hittat min ring! Men det är på Albrekts guld och jag har hört lite olika om kvaliteten där så har inte slagit till än... men tror det blir den för den var så himla fin och passade bra till förlovningsringen.

Glad, glad, glad!
    Hur går det för er andra?

Jag har blivit sjuk men tror jag ska orka göra några inbjudningskort idag, så de börjar också ta form... iiih! Bara hälften kvar eller nått... haha! Tyst

• Ello

MH2014
    Vad kul att du blev nöjd med ringen!! Glad Har du lagt upp en bild på den eller är den hemlig?

• Ello
    MsThezzizen
    Vilken fin klänning! Den är ganska lik min, men min är a-linje Glad

Jag vill helst inte skriva vilka sånger vi valt ifall någon jag känner läser. Men det är ganska vanliga vigselsånger. Glad I alla fall två av dem...
  • Ello
    MsThezzizen
    Jag tyckte inte ringarna såg konstiga ut tillsammans. Jättefin vigselring!

När är det du gifter dig? Finns ju många sidor som har skor, zalando, nelly, ellos etc. Kommer ju garanterat fler sommarskor om någon månad också.

Angående BH, om du behöver det kan du ta med en bra bild på dig i klänningen till en bra BH-butik och få hjälp av dem där. Minns inte vad dom heter i Sverige längre men det finns väl två som är inriktade på BH i alla fall. Typ twilfit eller något sånt.
  • Ello

Du kan väl byta om innan ni drar från festen Oskyldig

MH2014
    Hoppas vi får en längre uppdatering sen :) Grattis!!

• Ello

Hur går det för alla?
    Vi fick hem tärnklänningen i veckan (från jenjenhouse). Jag har inte sett den live men tärnan är väldigt nöjd med kvaliteten. Så då är det ytterligare ett "check". Skrattande

Annars så väntar jag på att få information om bordstorlek i lokalen så att jag kan börja beställa dukar och sånt.

Karln och jag har också bestämt hur själva vigseln blir och vilka solosånger och psalmer vi vill ha. Måste väl prata med prästen också så klart, men tror inte det kommer vara några problem.

Det faller väl på plats mer och mer nu. Ska provbaka tårta också någon dag. Är ju en stund kvar men tiden går fortare än man tror. Ska börja med festprogram/borsplacering också någon dag. Mycket jobb men tror nog att vi får till det. :) Snart ska vi väl också ta ett slutligt beslut på maten och hur mycket dryck som ska köpas etc.

Nåväl. Hur går det för er andra?

• Ello

Jag ska lämna in min hos skräddaren som ligger mitt emot där systembolaget låg på stan. Jag tror myrornas låg där en stund också. Ganska nära Ursulas... minns inte gatunamnet.

Jag har hört att han ska vara bra så jag hoppas på det bästa. Skrattande

• Ello

Är det någon som skall ha festen i skerike bygdegård? Skulle behöva bordsmåtten. Har letat efter info i tråden för 2013 men finner ingen som har dem. Någon här kanske?

Bor i Norge så kan inte bara "slinka in" och mäta. Hade varit fint att veta hur man kan placera borden i lokalen och hur mycket duk man måste ha... Kyss

Svar på tråden Brud 2014 Västmanland