• martina o affe

Förrätt? beslutångest och krävande...

Jag behöver hjälp med vår förrätt..
    Den ska gärna vara kal och som man kan förbereda dagen innan.
    MEN den det får inte vara lax, för det är till varmrätten..

Hade varit så tacksam för hjälp!!

• Svar på tråden Förrätt? beslutångest och krävande...
  • eml33h

Västerbottenostpaj.
    Smördegsbakelser.
    Fyllda krustader.
    Räkcocktail.
    Silltårta.

• Alyllyra

Nån god soppa kanske?
    Gazpacho om den ska vara kall... Annars kan ju i princip alla soppor förberedas dagen innan och sen bara värmas på samma dag.

En lätt sallad annars, typ tomat, ruccola, nån god ost, eller andra goda ingredienter. Beroende på vad man vill ha i kan ju detta dock vara svårt att göra dagen innan...

Bröd med nån röra på (svampröra, renröra, tonfiskröra, skagenröra, tomatröra, köttfärsröra, chiliröra... möjlighetererna är oändliga!)

Hoppas du kommer på nått som passar!

• Chicita

Isbrytare
    (minismörgåstårtor)

Ta ut 3 rundlar till varje "bakelse" ur vit formfranska eller landgångsbröd med hjälp av ett kakmått eller glas (eller varför inte hjärtform Flört )

Smöra 2 av dom på en sida
    Lägg en klick ishavssallad + rökt skinka på dom smörade bröden och lägg ihop bakelsen (bröd-fyllning-bröd- fyllning- bröd)
    Vispa creme fraishe och majonäs (lika delar), om man vill så kan man även ha i vispad grädde).
    Bred blandningen runt om bakelsen men inte ovanpå.
    Rulla i krossade ostbågar.

Dekorera ovansidan med något lämpligt.
    Exempel:
    Räkor
    (mer) Ishavssallad
    Majonäsblandningen och grönsaker, gurka, körsbärstomat mm

Dom här bör göras dagen innan för att hinna bli saftiga och goda tills dom ska ätas.
    Dom är väldigt enkla att "massproducera" och dom ser avancerade och fina ut

• Brudiframtiden
    Chicita skrev 2012-10-09 19:17:58 följande:
    Isbrytare
    (minismörgåstårtor)

Ta ut 3 rundlar till varje "bakelse" ur vit formfranska eller landgångsbröd med hjälp av ett kakmått eller glas (eller varför inte hjärtform Flört )

Smöra 2 av dom på en sida
    Lägg en klick ishavssallad + rökt skinka på dom smörade bröden och lägg ihop bakelsen (bröd-fyllning-bröd- fyllning- bröd)
    Vispa creme fraishe och majonäs (lika delar), om man vill så kan man även ha i vispad grädde).
    Bred blandningen runt om bakelsen men inte ovanpå.
    Rulla i krossade ostbågar.

Dekorera ovansidan med något lämpligt.
    Exempel:
    Räkor
    (mer) Ishavssallad
    Majonäsblandningen och grönsaker, gurka, körsbärstomat mm

Dom här bör göras dagen innan för att hinna bli saftiga och goda tills dom ska ätas.
    Dom är väldigt enkla att "massproducera" och dom ser avancerade och fina ut
    DET lät gott, det måste jag testa att göra en dag!!!
  • Chicita
    Brudiframtiden skrev 2012-10-09 20:41:08 följande:
    DET lät gott, det måste jag testa att göra en dag!!!
    Gör det. Jag gav receptet till min pappa (vi gjorde dom i charken på Hemköp när jag jobbade där för många år sen).
    Pappa hör till dom som i princip inte kan koka tevatten ens. Men han gjorde dom här till sin sambo en dag när hon jobbade så dom fick stå i kylen hela dagen och "gotta till sig".
    Efter att han hämtat henne på kvällen så bad han henne sätta sig och så serverade han varsin sån (modell större då dom skulle vara kvällsmat) och ett glas vitt vin till.
    Hon undrade vart han hade köpt dom, och vägrade tro på att han gjort dom förrän han gjorde en till och visade henne hur han gjort.
    Så nu får han alltid göra förrätten om dom har främmande Flört 
  • Brudiframtiden
    Chicita skrev 2012-10-09 20:45:21 följande:
    Gör det. Jag gav receptet till min pappa (vi gjorde dom i charken på Hemköp när jag jobbade där för många år sen).
    Pappa hör till dom som i princip inte kan koka tevatten ens. Men han gjorde dom här till sin sambo en dag när hon jobbade så dom fick stå i kylen hela dagen och "gotta till sig".
    Efter att han hämtat henne på kvällen så bad han henne sätta sig och så serverade han varsin sån (modell större då dom skulle vara kvällsmat) och ett glas vitt vin till.
    Hon undrade vart han hade köpt dom, och vägrade tro på att han gjort dom förrän han gjorde en till och visade henne hur han gjort.
    Så nu får han alltid göra förrätten om dom har främmande Flört
    Romantiskt värre! Spännande att rulla i ostbågar, sambon lär älska dem eftersom han älskar ostbågar!
  • Brudiframtiden

chicita: Ska man rulla dem i ostbågarna dagen innan med??

• Chicita
    Brudiframtiden skrev 2012-10-11 11:19:18 följande:
    chicita: Ska man rulla dem i ostbågarna dagen innan med??
    Ja det går jättebra att göra klart dom helt dagen innan.
    Det är ju svårt att rulla dom dagen efter när majonäsblandningen stelnat på ytan och dom är dekorerade på toppen Glad 
  • Brudiframtiden
    Chicita skrev 2012-10-11 12:05:55 följande:
    Ja det går jättebra att göra klart dom helt dagen innan.
    Det är ju svårt att rulla dom dagen efter när majonäsblandningen stelnat på ytan och dom är dekorerade på toppen Glad
    Nej det har du ju rätt i! Får vi se hur det blir, tänkte överraska blivande mannen med trerätters imorgonkväll...!
  • Chicita
    Brudiframtiden skrev 2012-10-11 12:17:09 följande:
    Nej det har du ju rätt i! Får vi se hur det blir, tänkte överraska blivande mannen med trerätters imorgonkväll...!
    Det låter trevligt Glad
  • Brudiframtiden

Ja, ibland är det kul att göra något extra. Ska ha buffé på bröllopet och hade egentligen inte tänkt ha förrätt..men man vet aldrig..kanske detta kan vara nåt. Passar kanske inte så bra ihop med vår italienska buffe sen bara..

• Chicita

Tja men du kan ju kanske anpassa innehållet Glad

Parmaskinka, soltorkade tomater och pesto kanske? 

• Brudiframtiden
    Chicita skrev 2012-10-11 12:56:30 följande:
    Tja men du kan ju kanske anpassa innehållet Glad

Parmaskinka, soltorkade tomater och pesto kanske?
    Ja, kanske det! Får prova mig fram i så fall.
  • martina o affe

Tackar som bara den för lite ideer!!
    Ska överlägga med min fästman och se vad han tycker!

Svar på tråden Förrätt? beslutångest och krävande...