Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Förrätt? beslutångest och krävande...

Isbrytare
    (minismörgåstårtor)

Ta ut 3 rundlar till varje "bakelse" ur vit formfranska eller landgångsbröd med hjälp av ett kakmått eller glas (eller varför inte hjärtform Flört )

Smöra 2 av dom på en sida
    Lägg en klick ishavssallad + rökt skinka på dom smörade bröden och lägg ihop bakelsen (bröd-fyllning-bröd- fyllning- bröd)
    Vispa creme fraishe och majonäs (lika delar), om man vill så kan man även ha i vispad grädde).
    Bred blandningen runt om bakelsen men inte ovanpå.
    Rulla i krossade ostbågar.

Dekorera ovansidan med något lämpligt.
    Exempel:
    Räkor
    (mer) Ishavssallad
    Majonäsblandningen och grönsaker, gurka, körsbärstomat mm

Dom här bör göras dagen innan för att hinna bli saftiga och goda tills dom ska ätas.
    Dom är väldigt enkla att "massproducera" och dom ser avancerade och fina ut

• Chicita
    Brudiframtiden skrev 2012-10-09 20:41:08 följande:
    DET lät gott, det måste jag testa att göra en dag!!!
    Gör det. Jag gav receptet till min pappa (vi gjorde dom i charken på Hemköp när jag jobbade där för många år sen).
    Pappa hör till dom som i princip inte kan koka tevatten ens. Men han gjorde dom här till sin sambo en dag när hon jobbade så dom fick stå i kylen hela dagen och "gotta till sig".
    Efter att han hämtat henne på kvällen så bad han henne sätta sig och så serverade han varsin sån (modell större då dom skulle vara kvällsmat) och ett glas vitt vin till.
    Hon undrade vart han hade köpt dom, och vägrade tro på att han gjort dom förrän han gjorde en till och visade henne hur han gjort.
    Så nu får han alltid göra förrätten om dom har främmande Flört 
  • Chicita
    Brudiframtiden skrev 2012-10-11 11:19:18 följande:
    chicita: Ska man rulla dem i ostbågarna dagen innan med??
    Ja det går jättebra att göra klart dom helt dagen innan.
    Det är ju svårt att rulla dom dagen efter när majonäsblandningen stelnat på ytan och dom är dekorerade på toppen Glad 
  • Chicita
    Brudiframtiden skrev 2012-10-11 12:17:09 följande:
    Nej det har du ju rätt i! Får vi se hur det blir, tänkte överraska blivande mannen med trerätters imorgonkväll...!
    Det låter trevligt Glad
  • Chicita

Tja men du kan ju kanske anpassa innehållet Glad

Parmaskinka, soltorkade tomater och pesto kanske? 

Svar på tråden Förrätt? beslutångest och krävande...