• Läckö

Hon vill bjuda alla X och fd KK

Hon vill bjuda alla X och fd KK

Är det okay

• Svar på tråden Hon vill bjuda alla X och fd KK
  • Annamolly

Absolut INTE. Jag var kompis med ett ex nar jag traffade min blivande. Han hatade det. Jag respekterar det. Aven fast jag vet att det inte finns ett dugg kanslor kvar pa min sida, sa tycker han inte om det. Han ar viktigast. Jag har deletat hans nummer fran min telefon och kontaktar honom inte utom nagon kommentar pa facebook pa hans fodelsedag. Aldrig i livet skulle jag bjuda honom pa mitt brollop, han ar historia, min nuvarande ar framtiden.

• Anonym

Ni som säger upp kontakten , gör ni det även med killkompisar som ni aldrig varit tillsammans med också? Om eran kille är svartsjuk? Jag tycker det är lite läskigt att personer är så svartsjuka att det slutar med att folk raderar vänner ur sitt liv. Eller är det så att många tjejer egentligen inte är VÄNNER med sina killkompisar utan bara umgås och hoppas på att det ska bli något fram tills någon av dom skaffar partner? Nä jag förstår helt enkelt inte..

• Anonym (Bridezilla)

Jag har massor av killkompisar jag umgås med och det rör inte min blivande i ryggen. Och han har massa tjejkompisar och det rör inte mig i ryggen heller.

Men det är skillnad på bara kompisar och folk man vart intima med. Jag har inget behov av att fortsätta ha kontakt med elle umgås med folk jag bara använt för en sak. Och det har ingenting med svartsjuka att göra, de har bara ingen plats i mitt liv längre. Finns ingen mening.

Visst, alla har ett förflutet bla bla, men jag tycker att det förflutna ska stanna där. Men det är ju bara jag. :)

• lovisa86

hade jag ALDRIG gått med på, inte en chans. 

• Lady Antebellum

Knepig fråga, men som flera skriver handlar det ju om hur ni två vill ha det är ni båda med på att bjuda gamla x osv är det ju helt ok, men då skall det vara båda inte bara en som vill skulle det vara så att något man gör eller så som får ens partner att känna sig illa till mods tycker iallfall jag att det skall respekteras. När man väljer att gå in i en relation gäller det ju att hitta ett sätt att leva tillsammans som fungerar bra för båda som skall präglas av trygghet och respekt, då kanske det innebär att man väljer bort vissa personer eller saker man gjorde som singel. Simple as that!

Personligen skulle jag aldrig bjuda något ex inte min mb2 heller.. de tillhör det förgågna, med det menar jag inte att man skall radera sitt förflutna men i min framtid finns det iallfall inte plats för dem....
    ..men det är ju jag det

• PiaB

Jag tänker såhär, är det okej för er så är det okej för er. Om hon är så nära vän med sina ex och Kk's att det är viktigt för henne att de är med och delar er stora dag och det är okej för dig så gör ni så.

Jag har svårt att sätta mig in i det eftersom mitt ex är mina barns pappa, och hur bra vi än kommer överens nu så har han inget på våran kärleksdag att göra. Min blivande man har kontakt med sitt senaste ex eftersom de var kollegor och träffas ibland när gamla jobbet träffas. Men det är den kontakt de har så hon är inte heller intressant att bjuda.

Men som sagt, är det okej för er och alla är så goda vänner så bjud dem. Intressant att se hur andra resonerar eftersom det inte är aktuellt för oss att ta ställning till

• Sara 120707

Självklart bör man inte bjuda kks eller ex om enda anledningen till att man bjuder dem är att de har varit ex eller kk.

Men om relationen har övergått till riktig vänskap så tycker jag inte att man ska behöva utesluta vänner för att de någon gång i det förflutna har varit sexpartners.

• L och J

ALDRIG. det handlar om respekt och början på ett liv tillsammans och vi kommer absolut inte ha nån där som nån av oss haft nån relation med. Vi vill inte det, för det finns ingen anledning. 
    Vad vill du??  

• mimi00

Vi skulle aldrig få för oss att bjuda något ex ! KK tycker jag bara är löjligt att man ens tänker på det. Men allt är ju relativt eftersom man har olika relationer till olika människor. men vi skulle aldrig bjuda något ex. de tillhör det förflutna. på mitt bröllop vill jag ha människor som kommer finnas i vår framtid. :) 

• Burre

Berättar man om vilka KKs man har?? Låter jätte lustigt tycker jag

Ser du dom som bara KKs och EX eller som vänner???

man bjuder väl bara vänner/släkt till sitt bröllop?

• Anonym
    Burre skrev 2012-10-11 12:34:12 följande:

Vänner som råkar vara ett ex då?
  • Burre
    Anonym skrev 2012-10-11 12:50:19 följande:
    Vänner som råkar vara ett ex då?
    Ja men de är ju de jag skriver.

Är de vänner så är de ju vänner, och ska väl i sånnafall inte relateras till att vara "bara ett ex eller kks" Då behöver man ju inte skriva att det är EX eller kks, för då är dom ju vänner! Förflutet spelar väl ingen roll om man ÄR vänner.?!

Men TS jag tycker att om det känns konstigt för DIG så ska dom inte komma, de är ju faktiskt ERAT bröllop! Och anser du inte att det är vänner till Er/Dig utan enbart Ex och KKs så skulle jag ALDRIG I LIVET gå med på det!

Stå på dig! :)
  • Läckö

Tja det är killar hon vatrit ihop med eller legat med
    Ett kk  som hon legat  med vill hon skall vara vår Toastmaster

Är inte det lite bissart? 

• Aniara4

Som sagt, det beror ju helt på om det är en nära vän eller inte.

Jag tror absolut man kan vara vän med någon man tidigare haft en annan sorts relation med, under förutsättning att det dels också finns en gedigen vänskap som har ett värde i sig, dels att man verkligen är klar med alla andra känslor så att det inte finns något "grumligt" i relationen.

Om jag tittar på Facebook så är jag kompis med flera "ex" där - och jag är ganska selektiv med mina Facebookvänner, det ska vara någon jag faktiskt betraktar som en kompis även om vi inte har jättetät kontakt annars. En har jag känt i 25 år, och det andra året vi kände varann var vi ihop i en månad. Därefter har vi både jobbat och bott ihop (inte som sambos utan mer som i kollektiv då), och när jag tänker på honom är det de tiderna jag tänker på och inte den korta stunden vi var ihop. En annan har jag känt nästan lika länge, och vi var vänner innan vi blev ihop och återgick till att vara vänner efteråt, med ett väldigt tydligt break där vi aldrig har hållit på och vela och strula fram och tillbaka. Det skulle aldrig falla mig in att säga upp bekantskapen med de här två killarna!

Eller rättare sagt, nu skulle jag aldrig göra det. Vi skulle förmodligen ha varit närmare vänner nu om inte en svartsjuk pojkvän när jag fortfarande var ung tvingade mig att säga upp kontakten, och det tog ett tag innan vi återfick den.

Om någon av dessa hade varit lite närmare vänner och inte såpass perifera kompisar som de är nu, hade jag mycket väl kunnat tänka mig att bjuda dem på bröllopet. Jag skulle definitivt kunna bjuda dem på någon annan tillställning om de bodde i närheten, just eftersom jag inte ser dem som ex utan som vänner.

Sen finns det andra personer som jag har haft ihop det med, där vi inte utvecklade någon djupare vänskap och där det kanske också var lite struligt med avslutet, dem skulle jag inte vara så intresserad av att träffa idag. Delvis av respekt för min man. Man kan göra ett enkelt test där man föreställer sig att den andre hade samma typ av relation och samma känsla för någon, om man skulle vilja att de träffades då. Är det inte ok för den andre så är det inte ok för mig.

Så, svaret är ju som rätt många redan har varit inne på, att det beror på! Frågan är om de är nära vänner eller inte.

• Alyllyra

Nu kände jag mig lite träffad här...
    Vi diskuterade toastmaster igår, och båda var inne på att fråga en av mina kompisar, som jag dessutom har haft sex med några gånger. Det var länge sedan, och sen dess har han varit tillsammans med sin tjej lika länge som jag har varit tillsammans med min m2b, så det har aldrig varit några risker för "återfall" om man så säger. Tungan ute

Dessutom är jag bra vän med tjejen, och min m2b är också jättebra kompis med både honom och hans tjej, så vi tänker inte ens i de banorna längre. Det var inte förrän jag läste den här tråden som jag insåg att vi faktiskt haft sex en gång i tiden... Oskyldig

Så jag skulle svara på din fråga så här:
    Ja, om de är vänner.
    Nej, om det bara är för att  visa upp sig, lite "in your face/se hur lyckliga vi är"-grej, alternativt om hon vill bjuda dem bara för att få fler gäster på festen.

Inbjudningarna ska komma från hjärtat, och vill hon verkligen att de ska vara en del av både dagen och resten av erat liv så kanske du måste acceptera det. Prata med henne och fråga varför hon vill att de ska vara där och om hon fortfarande vill det även om du tycker att det är olustigt.

• Anonym (...)
    Alyllyra skrev 2012-10-12 09:26:53 följande:
    Nu kände jag mig lite träffad här...
    Vi diskuterade toastmaster igår, och båda var inne på att fråga en av mina kompisar, som jag dessutom har haft sex med några gånger. Det var länge sedan, och sen dess har han varit tillsammans med sin tjej lika länge som jag har varit tillsammans med min m2b, så det har aldrig varit några risker för "återfall" om man så säger. Tungan ute

Dessutom är jag bra vän med tjejen, och min m2b är också jättebra kompis med både honom och hans tjej, så vi tänker inte ens i de banorna längre. Det var inte förrän jag läste den här tråden som jag insåg att vi faktiskt haft sex en gång i tiden... Oskyldig

Så jag skulle svara på din fråga så här:
    Ja, om de är vänner.
    Nej, om det bara är för att  visa upp sig, lite "in your face/se hur lyckliga vi är"-grej, alternativt om hon vill bjuda dem bara för att få fler gäster på festen.

Inbjudningarna ska komma från hjärtat, och vill hon verkligen att de ska vara en del av både dagen och resten av erat liv så kanske du måste acceptera det. Prata med henne och fråga varför hon vill att de ska vara där och om hon fortfarande vill det även om du tycker att det är olustigt.
    Håller med, har också flera vänner som jag haft sex med för mååånga år sedan. Om jag vill bjuda de på bröllopet så ska de ju inte vara för att man vill ligga med dem igen, eller för att såra den blivande.
  • Anonym

Mina och hans X är inte bjudna..det kom inte ens upp på tal. =) Jag vill inte att någon ska ställa till med rabbalder om det fortfarande är känsligt för dem..

• keiraknightley

Visst man kan vara vän med sitt x. Jag är ganska så bra vän med mitt x och tycker ingenting om honom på det sättet. Kk kan man ju blivit bra vän med efter. Men på mitt börlopp ? Nej. Skulle inte göra så mot min kille. Man kan vara kompisar men bjuda på sitt brölop är att ta i!! Men om du respekterar det så ska du inte lyssna på om andra tycker det är fel, det är ditt val. Men känner du att det är tiktigt jobbigt jo då får hon acceptera det, detta är er dag! Fast å andra sidan, har du tjej kompisar ? Som du är lika nära med som hon är med sitt x? då tycker inte jag det är skillnad bara för de varit med varandra, sånt där kan man glömma.

• JuliaNilsson

Nej, jag tycker inte att det är okej om inte ni båda två vill ha dit dem. Om du känner dig obekväm på något sätt alls så räcker det - då ska de inte komma. Och om jag var du skulle jag känna mig obekväm. Bjud dem inte. Vägra.

• keiraknightley
    Burre skrev 2012-10-11 12:34:12 följande:

varför skulle man inte kunna berätta vilke man legat med ? När jag blir ihop med en kille så vill jag veta. Tänk om han lunchar med nån eller stöter på henne helt awkward när man är med, då vill man nog veta om det är hans polares x eller nån han har legat med ? Jag tycker man kan prata om sånt å lära känna den man är med. Man behöver ju inte gå in på detaljer men ja skulle i alla fall vilja veta dens historia :)
Svar på tråden Hon vill bjuda alla X och fd KK