• Tooie

Måste jag bjuda min så kallade pappa på bröllopet?

Egentligen borde man kanske vara anonym men det känns som det kvittar för jag är trött på att hymla och försöka undanhålla problemet. Jag och min älskade ska gifta oss nästa sommar och jag är äntligen lycklig med mitt liv! I många åt har jag försökt att få ett normalt umgänge med min pappa som jag alltid såg upp till när jag var riktigt liten. Han var min bästa och underbara pappa. Men ju äldre jag blev desto mer såg jag och märkte att han hade problem med spriten. Han är alkoholist.. Och även misshandlat mig när jag var liten. Jag förlät honom och han tog hjälp.. Han var nykter i tre år sen orkade han inte längre för han tyckte sitt liv blev för tråkigt. Sen dess har det sakta men säkert gått utför igen. Hela mitt liv har jag fått höra att jag är värdelös och har ingenting, tjock och fet, bryr mig bara om mig själv och såå vidare. Och detta säger han bara när han dricker. Nu har han träffat en kvinna som han lever med.. Hon har tre barn tror jag men det konstiga är att han dricker nu ännu mer nu! Han ringer bara när han dricker och är fruktansvärt otrevlig. Jag vet att det är min pappa.. Fast just nu känner jag att jag klart mig utan honom för jag har försökt i över 20 år att detta ska funka!! Jag orkar inte mer :( och han bryr sig inte ett dugg om sitt barnbarn på 8 månader. Måste jag bjuda honom på bröllopet?? Jag vill inte ha honom där full och otrevlig på min lyckligaste dag... Dock vill jag bjuda min faster och kusin.. Jag har även sagt till honom att tar inte du hjälp så är inte du bjuden på bröllopet.. Han säger bara nehe.. Men jag ska också gifta mig så då får inte du heller komma!! Råd, hjälp, vad ska jag göra?? :(

• Svar på tråden Måste jag bjuda min så kallade pappa på bröllopet?
  • Tooie

Vet inte varför texten blev så ihop tryckt... Hoppas ni orkar läsa ändå.

• Tooie

Chansen är ju stor att folk frågar på bröllopet då antar jag? Varför han inte är där osv... Jag har väl heller ingen skyldighet att förklara varför just DÅ heller? Känns dumt och onödigt att dra upp hela storyn just på den dagen... Dock så vet ju många att han har problem... Men hans syster vet nog inte alls hur illa det är. Så jag kanske måste ringa henne innan och förklara...? Usch så rörigt det är

• Tooie

Förresten... En annan liten detalj hur gör man med bordplaceringen då? Vem ska ta min pappas plats? Min mammas nya man? Eller blir det konstigt?

• Tooie

Tack för alla svar och på något sätt känns det skönt att man inte är ensam om detta även fast jag aldrig skulle önska detta till någon annan.. För det är så otroligt jobbigt och sorgligt att det ska behöva vara såhär :( Jag tror inte det kommer gynna någon att jag bjuder honom och någon hjälp tror jag inte han hinner ta så han klarar av att vara nykter på bröllopet... Att bli nykter alkoholist tar några år så det är ändå försent nu om han skulle göra det. Dessutom är han osams med halva släkten så stämningen skulle bli mint sagt jobbig. Jag ska ringa min faster och berätta läget... Eller rent av kanske åka dit. Dock är jag lite nervös..inte en lätt sak att berätta. Det är ändå hennes bror. På något sätt känns det lättare att åka dit då har jag min sambo med mig också som stöd. Det är nog som de säger.. Man kanske är pappa på pappret men det är mer en titel som man förtjänar. Min mammas man har ju alltid varit en extra pappa för mig sen jag var 11 år så det kan vara så att jag sätter honom vid honörsbordet. Och så står jag mina svärföräldrar väldigt nära Tack för alla råd och tankar

• Tooie

Har inte vågat ringa till min faster än... Men måste ta tjuren vid hornen snart! Hoppas också hon förstår... Gör hon inte det... Ja det skulle vara tråkigt men då får det bli så. Jag kan inte ha människor omkring mig på den finaste dagen i mitt liv som kanske förstör. Han är kanske min pappa på pappret men den titeln förtjänar han inte längre ärligt talat... ( han har ringt igen) och denna gången var det faktiskt droppen! Till och med min blivande man blev förbannad vilket han sällan blir... Ja det är synd om alkoholister, det är en sjukdom... Men som anhörig kan man inte ta hur mycket skit som helst. Det orkar man inte. Jag tycker ändå han gör ett eget val...

• Tooie

Nej precis.. Det är uteslutet att han får komma. Han ringde och sa att jag har ingenting och enda anledning till att min sambo är tillsammans med mig är på grund av att vi har en son... Och att han förmodligen kommer lämna mig snart. Helt seriöst hur kan en pappa säga så till sitt enda barn som ska gifta sig och är lycklig? Och detta var inte ens det värsta han sa... :S Nej så ärligt talat så har inte jag någon pappa längre så länge han inte tar tag i sitt problem. Orkar inte längre.

Svar på tråden Måste jag bjuda min så kallade pappa på bröllopet?