Måste jag bjuda min så kallade pappa på bröllopet?
Min pappa är också alkoholist, och vi har väldigt lite kontakt. Men han skäms också väldigt mycket och har dessutom svårt för stora tillställningar, så jag bjöd helt enkelt in honom i trygg förvissning om att han ändå inte skulle komma. Men hade jag inte bjudit honom hade han hittat ännu en anledning till att vara ett offer som det är syndast om i hela världen. Nu fick han själv inse att han inte var i skick att komma. Men sån "tur" antar jag att du inte kan räkna med när det gäller din pappa, eftersom han inte verkar ha någon större insikt.
Jag tycker inte du behöver bjuda din pappa, när du inte kan lita på att han kan uppföra sig. Du har ju redan sagt till honom att han inte är välkommen om han inte söker hjälp för sina problem, så det är inget mysterium varför. Du kan ringa eller skriva till honom och säga att hans drickande är ett stort problem, att han är elak mot dig när han dricker, och att du inte vågar ta risken att han är full eller elak på ditt bröllop. Eftersom han vägrar söka behandling för sitt missbruk så kan du tyvärr inte bjuda honom. Det spelar väl egentligen ingen större roll om han blir arg, om han inte bjuder dig på sitt bröllop, eller bryter kontakten. Väljer han det hellre än att sluta dricka, ja, då är han ingen stor tillgång i ditt liv ändå. Om du vill kan du prata med din faster innan, så slipper du den diskussionen på bröllopet. Och om du är rädd att hon inte ska tro dig och tycka att det är du som är dum som inte bjuder honom, så är det ju bättre om hon får ta ställning till det innan. Om det inte är det du är orolig för utan att hon ska få veta hur illa det är, så är det ju inte ditt ansvar att hjälpa honom att mörka det.
När det gäller placeringen kan du sätta någon manlig släkting som betyder mycket för dig (eller en styvfar om du har en bra sån), eller göra som jag och bara hoppa över honom och sätta svärmor direkt på din högra sida.
Och med den kommentaren vet säkert de flesta vem jag är, men jag är inte anonym för er skull utan för att inte alltför många personliga upplysningar ska kopplas ihop med mig nick (som jag har använt lite för mycket på lite för många ställen)