Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

han tjatar och tjatar

Hej ! Jag har kommit i ett läge att jag känner att det inte är kul att planera bröllopet. Pappa tjatar om att ja måste gå ned i vikt. Jag kontrar med att titta på dig själv och hur du ser ut. Han kontrar med att han har all rätt att se ut som han gör men att ja inte ser fräsch ut . =( *tårar strilar* jag försöker bakna i honom att han inte ska klanka på mig men det gör han varje gång vi pratas vid. Enlogt honom är jag inte söt

• Svar på tråden han tjatar och tjatar
  • Anonym (Ledsen)

ja... jag ha fått höra samma sak ända sen ja kom i tonåren. Ju mer han tjatar desto mindre vill jag bjuda dem.. =/ Men ja ha sagt att han inte har med min víkt i göra men han kontrar med att han är rädd om mig...=(

Chicita skrev 2012-10-16 10:41:45 följande:
    Vill han att du ska tappa vikt för att du är ohälsosam och han är rädd att du ska bli sjuk som han själv, eller vill han ha en "söt dotter"?

Sånt där är så korkat, ju mer dom tjatar, destå mer tröstäter man.
    "För man är ju ändå tjock och ful, så en chokladkaka mer eller mindre gör ju inget"...

Ställ ultimatum.
    Antingen slutar han tjata om att du behöver tappa vikt för att du enligt honom är ful. Eller så behöver han inte komma på bröllopet eftersom han då verkar påstå att han kommer att skämmas för dig.

Ibland spelar det ingen roll om man är släkt eller inte, vissa kan behöva få en Aha-upplevelse i form av en stekpanna i huvudet ibland Oskyldig

Och du - man kan ändå vara jättevacker på sitt bröllop även om man inte är en storlek 36:a Solig
    Jag hade storlek 48, och kände mig som vackrast i världen på vår dag...
  • Anonym (Ledsen)

Jag kanske väger 5 kg för mkt. Jag skall börja símma denna månaden med sambon och vi försöker äta nyttigt på veckorna och unna oss lite gott på helgerna. Jag funderar på att säga att jag och sambon tar vigseln ensamma för att vi vill ha det intimt. Vi ska bjuda hans föräldrar med . Mem dem är väldigt fina =) Snälla som få:)

FruNovember skrev 2012-10-16 11:05:15 följande:
    Alltså, din pappa går klart över gränsen! Jag tycker absolut att du ska stryka honom tills han kan visa att han kan uppföra sig som folk! Hur mycket "för mycket" väger du? Har han skäl att oroa sig för din hälsa? Viktigast av allt i den här frågan är ju- hur Mår Du i din vikt? Vill du gå ner eller trivs du som du är? Det är kränkande att hacka på dig på det sätt som han gör, stå på dig!
  • Anonym (Ledsen)

Japp.. Jag känner mig frisk i övrigt. Jag och sambon äter ju nyttigt på veckorna men kan då unna oss på helgerna. Försöker äta mkt frukt o grönt och cykla dagligen på motionscykeln 30 min =)

Chicita skrev 2012-10-16 10:59:14 följande:
    Dags att sätta ner foten ordentligt då för dig.
    Man kan vara överviktig och hälsosam (nu vet jag inte hur det är för dig, men för mig är det så).
    På 35-årskollen som fd jobbet skickade mig på så låg mina värden utanför skalan, åt det bra hållet. Det enda som gick åt andra hållet var ju vikten.
    Men än sen. Jag mår ju bra, mina krämpor beror inte på min vikt utan på skador jag fått i olyckor bland annat.

Säg åt honom på skarpen, och om det inte hjälper så skicka ingen inbjudan till honom utan bara adresserat till din mamma.
    Och om inbjudningarna redan gått ut, så tala om att du stryker honom från listan på inbjudna tills han kan uppföra sig.
  • Anonym (Ledsen)

nej nej det är inte 30-35 kg. Ja men enligt honom så ska en tjej väga 45 kilo äta ett salladsblad om dagen och träna dygnet runt.=(

Chicita skrev 2012-10-16 11:13:36 följande:
    5 kilo för mycket och bli så trackasserad Förvånad
    Det är ett hån mot oss som kämpar med stor övervikt kan jag tycka.

Ärligt talat så ska han bara hålla käft när det inte rör sig om mer än så. Hade det varit 30-50 kilo så hade jag förstått honom. Men nu...
    Näää... Skrikandes
  • Anonym (Ledsen)

Nej nej. Jag mår kanon men just pappa tycker man ska va som en modell Säger man att man ätit hamburgae så säger han tänk på vad du äter. Sen så ska man äta ett salladsblad och träna 24h ... Funderar på att det bara är ja o sambon o hans föräldrar på bröllopet.

FruNovember skrev 2012-10-16 11:18:03 följande:
    Men herrejösses, det är ju helt absurt att ens prata vikt isf! Jag trodde att du led av sjuklig fetma, 5 kilo hit eller dit spelar väl ingen som helst roll!
  • Anonym (Ledsen)

Precis men att tala om det för honom är som att tala med en vägg... Han tar inte in det .. Man kan skrika och säga att ta mej fan håll käften och han ångrar sig för en stund. Sen går det en vecka och han är tillbaka på samma linje igen. Som tur är har ja en fantastisk m2b =)

FruNovember skrev 2012-10-16 11:39:17 följande:
    Men seriöst! Han är faktiskt inte riktigt hundra när han håller på såhär... HAN kan själv välja att leva så som HAN vill. Men han har ingen som helst rätt att tala om för Dig hur Du ska leva Ditt liv.. Säg åt honom att han borde lära sig gränsdragning, för han verkar ha riktigt dålig koll på hur man beter sig! Om han mår dåligt över sin dotters näringsintag och motionsvanor så borde han vända blicken inåt och försöka reda ut vad han har för problem istället för att ta ut något på dig!
  • Anonym (Ledsen)

ja jag fattar inte rikigt varför dem gör så. Om det är för att dem har en skev syn på vad som är hälsosamt och inte. Va gnälla över en Pizza ? Urlöjligt då man fyller år klart man får fira då=)

Anonym (B) skrev 2012-10-16 11:52:33 följande:
    Haha, vissa människor alltså... min pappa är likadan. Vaktar om min vikt hela tiden. Och jag är en strl 36:a!

Kommer ihåg på min födelsedag för ett par år sedan... Pappa ringde för att säga grattis, och frågade vad jag gjorde. "Äter pizza med mina kompisar", svarade jag. Varpå han säger, med mycket förebrående tonfall: "Ojdå. Det lät ju inte så nyttigt. Hur går det med träningen då?" ...på min födelsedag?! Fast jag får ju höra sånt resten av året också, så varför inte...

Varför håller de på så? Min pappas ideal verkar vara densamma som TS pappas; han har sagt att hans kvinnoideal är som de kvinnliga elitsimhopparna eller elitgymnasterna. Det är inte så konstigt att han påverkas av media i och för sig, han har hemskt låg självkänsla och är nog ganska lättpåverkad när det gäller sånt. Själv är han snudd på träningsnarkoman. Jag har slutat ta åt mig, tycker lite synd om honom istället.
  • Anonym (Ledsen)

jo det kan ja med tycka men som sagt är det lätt att döma andra och inte titta på hur man själv ser ut=/

Chicita skrev 2012-10-16 11:20:22 följande:
    Då kan han ta dom där salladsbladen och stoppa någonstans där solen inte skiner och ställa sig på träningsmaskinen själv tycker jag {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Anonym (Ledsen)

Japp jag ska försöka gå ned ett par kilo iaf ska börja simma nu denna månaden och sen ska ja cykla lite med;) Ursch va ja gruvar mig för att prova klänning. Jag kanske blir nöjd men sen så ska ja ju va "vacker" för dem som är med också:)

Aleksandra skrev 2012-10-16 12:15:40 följande:
    Jag tycker att du ska gå ner i vikt om du själv vill. För ju mer någon tjatar på en så kommer man aldrig göra det. Är du nöjd med dig själv så skadu inte lyssna på din pappa. Jag vet detta eftersom jag har haft samma promblem själv. Men nu har jag tagit ta i min vikt för min egen skulleoch inte för att någon annan tycker att jag behöver.
    Massa kramar till dig
  • Anonym (Ledsen)

jopp det är de ha just cyklad 20 min på motionscykeln:) nu myser ja i soffan =)

Fremm skrev 2012-10-16 13:29:01 följande:

Det viktigaste är väl att du och din blivande man är nöjd med hur ni ser ut?

• Anonym (Ledsen)

Ja precis. Jag tycker dagens samhälle är helt sjukt med dess ideal. Pappa tror att han kan bara äta sallad och bli pinnsmal. Jag tror hellre på normal kosthållning och motion... Ja jag skall lyckas gå ned ett par kilo iallfall. Ja jag har bestämt att jag ska skita i och svara om han ringer och frågar om min vikt.

Fremm skrev 2012-10-16 14:39:48 följande:
    Härligt det har du gjort dig väl förtjänt av! Tråkigt att det ska vara på det viset med din pappa och om han är svår att prata med försök (om du kan) att inte lyssna vid dessa tillfällen... antingen stänga av "osynligt" eller gå iväg/lägga på när han börjar mala på om din vikt, det är ju han som inte mår bra genom att han pikar dig för en övervikt som så gott som är obefintlig... min pappa kan vara lite "plump" ibland fast väldigt sällan jag vet att han inte menar något illa med det och jag vet ju egentligen om när jag ökat i vikt fast det är jobbigare att höra från andra... min mamma har själv gått ner till sin målvikt och jag har i princip varit den "smalaste" i familjen och då är ingen direkt överviktig nu är det jag som bär på ca 6 kg övervikt och det är ju inte så roligt att va den som är "störst" även om jag inte är så stor egentligen...

Så mamma har väl inte pikat utan mer sagt att om jag försöker gå ner några kilo inför bröllopet så kommer det göra stor skillnad och jag håller med henne så hon har peppat mig att försöka gå ner de sista kilon (i och med att jag alltid varit "normalbygd" så vill jag ju inte bära på dessa kilon just på bröllopet- kanske det hade varit skillnad om jag alltid haft dessa kilon i övervikt och inte mått dåligt av det då är det ju jag men just nu är det ju inte jag då dessa kilon har kommit de två senaste åren... :)

Men jag fungerar som så att det är jag själv som måste vilja och bestämma mig det spelar ingen roll hur mkt andra tjatar det hjälper inte det blir bara värre som chicita säger då tröstäter man istället och mår dåligt över hur misslyckad man är... fast visst många som inte fattar det utan tror att det är av välvilja de slänger ur sig sånt.

Hade en pojkvän en gång som började tjata på mig om att jag borde motionera mera och tänka på vad jag äter för om jag fortsätter i min takt så skulle jag snart bli ganska överviktig när jag närmade mig 30... visserligen hade han säkert rätt då jag förr kunde stoppa i mig var som helst utan att motionera och inte öka ett gram men det går ju inte längre, tyckte dock inte att det va han som skulle påpeka detta... det höll inte så länge till efter det. :) Han sa "Så du gör slut för att du vägrar börja träna?" En riktig idiot ;)
  • Anonym (Ledsen)

Mamma är också av samma åsikt. Hon är överviktig hon med. Jag ha börjat skapa ett pansar mot hans attacker men i dag brast fastaden stora floder av tårar strömmade.. Min underbar m2b älskar mig oavsett han tycker jag är det sötaste o finaste o goaste . Det är nog det som får mig att stå stark, Har ingen vidare lust att bjuda pappa då han åkker på på detta vis. Jag drar mig för att köpa klänning bara för att vänta o se om ja kan gå ned. Man borde ju njuta men ja inte rikigt i mitt fall. Kram tillbaka

Anonym (mamma) skrev 2012-10-16 16:34:01 följande:
    Jag tycker verklingen inte din pappa har någon verklighets koll. Förlåt men är man vuxen får man inte säga så till sin dotter. Oavsätt vad du väger får man aldrig kränka någon så som jag tycker din pappa gör. Jag tycker du ska vara stolt över dig själv och det är som tur ej inte din pappa du ska gifta dig med eller en med den synen på kvinnor.... Vad säger din mamma är hon? Jag hade sagt till honom på skarpen att antingen så tycker du om mig som jag är och slutar snacka om min vikt om jag inte ber dig eller får jag överväga om du är välkommen på vårt bröllop.
    Jag har två barn själv och skulle aldrig i hela mitt liv göra något eller säga något så elakt till dem. Dom är ju det bästa på hela jorden för mig. Har väldigt svårt att förstå din pappa.
    Skickar en stärkande kram till dig.
  • Anonym (Ledsen)

Måste bara inflika med att vilka underbara svar vilka underbara människor nu är KRAM på er

• Anonym (Ledsen)

Försökte ta upp det i dag men de enda han kommer med i försvar " jag är ju bara rädd om dig en tjej som är tjock är det ingen man som vill ha" det hela slutade med att ja slängde på luren i örat på honom och tårarna strömmade.. Han har alltid klankat ned på mig ang vikten.

Aniara4 skrev 2012-10-16 17:34:54 följande:
    Det låter som anorexi by proxy - nej, det är inte en riktig diagnos, men man borde uppfinna den åt din pappa!

Eller också vill han bara trycka ner dig och gör det på en punkt där han gissar att det känns. Oavsett vilket är han en usel pappa som trycker ner dig istället för att stötta dig, och det ska du inte tolerera en sekund. Börja inte försvara dig och diskutera huruvida du är tjock med honom, fokusera ljuset på honom istället och tala om HANS beteende. Som han får lov att lägga av med.
  • Anonym (Ledsen)

Ja det ska ja ta och göra tänkte kolla på stan i Januari.:) Ska ju inte ha en klassisk brudklänning utan en enkel eftersom det ska bli borgerligt=) Kram

Anonym (mamma) skrev 2012-10-16 18:41:51 följande:
    Om det är länge till du ska gifta dig hade jag inte provat någon kläning nu när din pappas ord har sårat dig så.
    Utan försök att unvika honom när har börja nämna din vikt. När du sen ska prova kläning så ta på dig snygga underkläder sminka dig om du vill fixa till håret lite och ta med en riktigt bra vän eller någon annan som tycker du är så super bra som du är. Sen när du har lite mer självförtroende så kommer du hitta en kläning som du kommer känna dig fin. Men lämna din pappas ord på något bra ställe... Och kom ihåg att ingen pappa ska säga något så sårande som han gör. Man väljer inte sina föräldrar eller släktingar men man kan välja när man är vuxen att inte lysna till taskiga kommentarer. Hans kommen tar om att ingen man vill ha en tjock tjej och din mamma är överviktig kan man ju undra vad han menar med det.... I min värd ska man vara älskad för den man är inte för hur man ser ut.
    Kram
  • Anonym (Ledsen)

Ingen fara=) jag tål det. Ja han har udda syn på de mesta=(

Cookienurse skrev 2012-10-16 18:52:01 följande:
    Men du har ju redan en man som du dessutom ska gifta dig med? Då behöver han ju inte bekymra sig så vad är problemet?

Egentligen tycker jag det är perverst hur han tycker att han kan uttala sig om din knullbarhet. Tittar han på hur snygg du är förövrigt också eller hur snygga dina tuttar är?
    Jag har så extremt svårt att begripa hur sådana här tankegångar kan existera 2012. Kanske hos osäkra tonåringar men inte hos vuxna människor. Din man är ju med dig för att han älskar din person och inte för hur smal du är. Han borde oroa sig för sin egen del när han tydligen inte bryr sig om hur han själv ser ut eller hur han beter sig mot andra människor. (Förlåt förresten för mina kanske för hårda ord).
  • Anonym (Ledsen)

Ja jag börjar nästan tro på det han säger. Jag har ju fått höra det sen ja va tonåring... Jag fattar inte vad hans problem är. Han är inte spec snygg han heller.

Boringbrick skrev 2012-10-16 19:35:36 följande:
    Usch då, det är ju inte okej. Känner du dig nöjd med dig själv så tycker jag att du ska ignorera hans kommentarer, det är inte okej att säga så. Alla är vackra, och har man en fin personlighet så lyser det ju oftast igenom så man blir ännu vackrare. Tro på att du är vacker och alla andra kommer också tycka att du är vacker. Ofta handlar det ju om inställning. Exempel: Känner man sig ful och nere en dag så ser det ofta ut så utifrån också, känner du dig glad och vacker så visar det sig genom ditt kroppsspråk också, vilket kan göra att folk tänker att du ser fin och trevlig ut. Så helt enkelt, försök att stänga ut alla dåliga tankar på dig själv( svårt jag vet, men försök).

Hoppas detta hjälpte något i alla fall.

Styrkekramar till dig!
  • Anonym (Ledsen)

Jag harbörjat cykla 20 min på motionscykeln och sen ska ja börja simma nästa månad det ska bli jätte skönt. Och om pappa ringer så ska jag lägga på luren om han påpekar min vikt igen. Han har styrt o ställt över mig sen ja va liten. Jag fick påtvingat börja spela piano och hade världens häxa till pianofröken som skrek fast ja satt 2 cm i från henne och i sig gjorde att ja hatar att spela i dag. Men det gjorde pappa för att han ville att jag skulle göra det.. Så ska ja ALDRIG bli mot mina framtida barn. Man ska ej tvingas till saker...

• Anonym (Ledsen)

japp. om han bara ska ringa för att klaga behöver han inte ringa=) Vad händer för dig i dag då Aniara

Aniara4 skrev 2012-10-18 10:46:59 följande:
    Heja dig! Glöm inte att förklara för din pappa i förväg att du kommer att lägga på om han börjar kommentera din vikt, så han kan koppla det till sitt eget beteende och inte tror att det bara råkade bli något tekniskt fel som bröt samtalet.
Svar på tråden han tjatar och tjatar