• Anonym

Vad händer om vi inte hinner gifta oss?

Ja, jag vet inte alls hur jag ska börja eller försöka få det här att låta förståerligt men jag försöker iaf. Vi har varit tillsammans i drygt 10 år och har barn och vovve ihop så det är ingenting snabbt beslutat. Min fråga är, vad händer om vi ansöker om hindersprövning och inte gifter oss inom den angivna tiden? Är det bara att söka på nytt eller måste vi vänta en viss tid innan vi kan skicka in en ny lapp? Är det bara en gång, och sen är det kört?
    Någon som vet hur det funkar?

Vi ska gifta oss hösten 2013 (ganska precis ett år) och planeringen är i full gång. Men eventuellt kommer vi gifta oss redan vid jul eller ännu tidigare. Ensamma bara vi två i rådhuset. Varför har vi så bråttom då kan man undra. En av oss är allvarligt sjuk utan att det märks direkt utanpå och vi vill att vi ska kunna ärva varandra om det värsta skulle inträffa plötsligt. Vi vet mycket väl om att man kan skriva testamente mm, men det är mer än så. Vi vill ha tryggheten med att vara gifta men vi har absolut inte orken just nu. Att flytta bröllopet till nu är omöjligt eftersom det inte finns varken ork eller energi ens till vardagen. 

Så: Kan vi ansöka om hindersprövning nu om vi vill gifta oss väldigt hastigt? Och ändå ansöka om hindersprövning i sommar om vi inte "använder" den?

• Svar på tråden Vad händer om vi inte hinner gifta oss?
  • Anonym
    mariath skrev 2012-10-17 09:23:09 följande:
    Hej

Ledsen att höra om sjukdomen i familjen, sådant är aldrig roligt. Däremot hoppas jag att jag kan ge ett upplyftande svar på din fråga:

Om ni ansöker om hindersprövning nu så förfaller den efter fyra månader. Är det så att ni inte använt er av den nu innan dessa fyra månader gått så är den förbrukad.
    MEN det finns inget som säger att ni inte kan söka en ny nästa år i det fall att ni gifter er då istället. Ni kan ansöka om hindersprövning nästans hur många gånger ni vill!
    Jaha okej, det var precis det här jag ville få svar på. Tack! Du är säker på detta? Så jag kan ansöka om hindersprövning nu, men om vi inte gifter oss är det bara att skicka efter ett nytt till sommaren?

Misstänkte det också, men det står ingenstans om det, varken på bröllopssidor eller skatteverket. Tänkte om det kanske är så att man har bara en gång på sig, sen är det kört liksom?
Svar på tråden Vad händer om vi inte hinner gifta oss?