Jag tycker inte heller att det är konstigt att man vill veta två månader i förväg. På många bröllop i min närhet finns det ett maxantal gäster pga ekonomi eller plats i lokalen och folk på "reservlista". då vill man ha tid att bjuda Då vill man ha tid att bjuda en andra omgång.
I vårt eget fall ville stället vi hade festen på ha besked på antal personer senast 1 månad innan, samt att de gick med på att hålla rum till våra gäster framt ill ett visst datum. Eftersom vi ville ge folk tid att svara lite försent satte vi osa 2 månader innan.
På samma sätt ät det väl med de flesta catringfirmor - de behöver besked med några veckors varsel för att kunan beställa hem osv, eller för den delen om man ska göra maten själv och hittar fryst oxfile på extrapris.
Jag vill vända på fråga och undra varför folk skulle anse att det skulle vara jobbigt att svara på om man tänker sig gå på ett bröllop om två månader? Man får utgå ifrån att inbjudaren har förståelse för att situationer kan uppstå så man inte kan komma, det kan det göra även vid en månads varsel. Resor, boende, barnvakt mm bokar man väl gärna tidigt ändå.