• LyckligaBruden

Hjälp! Är OSA-datumet för tidigt nu!?

Hej!

Pga strul så har vi inte kunnat skicka ut inbjudningarna än men kommer kunna göra det senast måndag.

OSA-datumet är satt till den 1 december, blir det för kort varsel?

De flesta vet redan men en del gör ju inte det. Vi gifter oss den 9 februari. Kanske OSA-datumet är för tidigt satt?

Vi tänkte mest på att det är jul och så innan och det kanske lätt glöms bort samt att vi kommer ju ha mycket att göra innan plus julen så vi tänkte att det är bra att veta i tid. Självklart man ju folk få förhinder men det är väl om nån blir sjuk.

• Svar på tråden Hjälp! Är OSA-datumet för tidigt nu!?
  • daniiel

Jag hade nog valt att flytta bak OSA om det hade varit möjligt. Ursäkta, men jag har faktiskt väldigt svårt att förstå varför man behöver veta över 2 månader i förväg hur många som kommer. Självklart behöver man veta innan, även vi hade ju OSA, men vi hade ca 1 månad innan och vi hann gott och väl med att boka antal kuvert till middagen, göra bordsplaceringen, festhäften och sådant. Javisst, nog kan det säkerligen finnas omständigheter som gör att vissa behöver veta väldigt god tid i förväg, men för det mesta tror jag inte att det är så himla bråttom, egentligen.

Okej, jag förstår det med jul och nyår. De flesta har fullt upp då och det kan vara lätt att glömma bort ett OSA-datum då. Men jul är inte förrän 24 decmeber, så ni skulle kunna sätta OSA två veckor senare, den 15 december, utan att det egentligen stör julen. Visst, Lucia är den 13 dec, men ändå. Alternativt sätta OSA efter jul och nyår, kring den 5-6 januari.

Har ni inte möjlighet att ändra OSA nu, så är det väl inte hela världen ändå, speciellt inte om dom flesta redan vet om att ni ska gifta er. Dom sitter väl bara och väntar på inbjudan :)

Jag menar alltså att för att vara snälla mot era gäster och kanske underlätta för några, så bör ni kunna flytta på OSA, utan att det förmodligen stör väldigt mkt i erat planerande. Är det inte möjligt, så är det inte möjligt och då blir det säkerligen bra ändå :)

• AngelicaSTHLM

Vi har valt att skriva:
    OSA; snarast dock senast den 15 januari 2013.

Jag valde att skriva snarast då inbjudnignarna är planerade att gå ut den 10 december så att man osar innan jul om man har möjlighet till det.  

Vi ska gifta oss den 23 februari å då anser vi att vi har gott om tid med resterande förbredelser inför vårt bröllop.

• LyckligaBruden

Inbjudningskorten är redan beställda och ivägskickade till oss så kan inte ändra det nu :(

Kanske var dumt tänkt jag vet inte men om vi ska ändra måste vi ju göra om hela beställningen..

Jag tror väl mest vi satte så för att hinna planera allt men inte lätt att veta, har ju aldrig gift mig eller ens skickat inbjudningskort förut.

Ska räkna på hur många som redan vet, är det tillräckligt många så gör det kanske inget. Känner mig dum nu bara =(

• daniiel

Äh, som sagt, det är väl inte hela världen? Jag tror det blir bra ändå :) Om ni vill, så kan ni ju tex skicka mejl, ringa, skicka sms till dom inbjudna i samband med att dom får inbjudan och säga att ni förlänger OSA med 1-2 veckor, men att dom ändå självklart får höra av sig så fort dom vet :)

Annars så ser ni väl, om det är väldigt många som inte svarat vid OSA, så kanske ni kan ringa och ge dom ytterligare någon vecka då.

Det kan ju vara så att dom flesta svarat innan halva tiden också :) Man vet aldrig...

• LyckligaBruden
    daniiel skrev 2012-10-18 13:46:54 följande:
    Äh, som sagt, det är väl inte hela världen? Jag tror det blir bra ändå :) Om ni vill, så kan ni ju tex skicka mejl, ringa, skicka sms till dom inbjudna i samband med att dom får inbjudan och säga att ni förlänger OSA med 1-2 veckor, men att dom ändå självklart får höra av sig så fort dom vet :)

Annars så ser ni väl, om det är väldigt många som inte svarat vid OSA, så kanske ni kan ringa och ge dom ytterligare någon vecka då.

Det kan ju vara så att dom flesta svarat innan halva tiden också :) Man vet aldrig...
    Ja jag hoppas det. Blir så nojig av sånt här. Har rätt dålig tidsuppfattning också så jag tror väl i mitt huvud att en månad är jättekort tid :/

Men som sagt, har folk inte svarat så får vi ringa och om de undrar varför vi satt så kort datum så är det väl bara att säga som det är. Det viktigaste är trots allt att vi vet hur många som kommer - till slut =)
  • Syrinx

Jag tycker det är lite väl hårt att skriva saker som "Ursäkta, men jag har faktiskt väldigt svårt att förstå varför man behöver veta..". Ofta blir det bättre om man svarar lugnt och sakligt.

De bröllop jag har varit på har haft OSA-datum ungefär två månader före själva bröllopsdatumet, något har t.o.m. varit närmare tre månader före. Vi hade drygt två månader mellan OSA och bröllopet. Så jag tycker inte alls att du, TS, har tänkt konstigt. Klokt tänkt att sätta OSA före jul- och nyårshelger - det brukar vara så mycket annat att tänka på då, och så julkorten som kommer och helt plötsligt har den där bröllopsinbjudan hamnat underst i högen av alla julkort och visst svarade vi på den före jul... 

Det enda jag kan tänka mig kan ställa till problem är om ni har gäster som har schemaläggning för vårterminen i börjar på januari, och därför inte vet i början på december hur jobbtiderna ser ut. Men isåfall hör de säkert av sig och ber om uppskov. Lycka till med inbjudningarna, jag tycker det låter bra med tid!

• eml33h

Hårt? Tycker hon svarade lugnt och sakligt.. ?

Syrinx skrev 2012-10-18 14:43:31 följande:
    Jag tycker det är lite väl hårt att skriva saker som "Ursäkta, men jag har faktiskt väldigt svårt att förstå varför man behöver veta..". Ofta blir det bättre om man svarar lugnt och sakligt.
  • daniiel
    Syrinx skrev 2012-10-18 14:43:31 följande:
    Det var skrivet väldigt lugnt och sakligt från min del. Jag undrar verkligen varför så många har sitt OSA-datum så tidigt, för jag har svårt att i dom flesta fallen förstå varför. Jag förklarade ju också varför jag tycker och tänker så, samt att jag förstår hur TS tänkt med jul och nyår. Jag har dessutom skrivit upprepade gånger att det förmodligen kommer bli bra ändå och att jag tycker TS kan tuta och köra och om det sedan skulle uppstå något problem, så finns det förmodligen sätt att lösa det på. Jag tycker inte att jag har jagat upp mig, varit otrevlig på något sätt eller osaklig faktiskt. Jag tycker att alla mina svar i den här tråden har varit bra :)

Och personligen har jag inte varit med om att man har OSA så tidigt som två-tre månader i förväg, men som vi redan vet är det väldigt olika i olika kretsar.
  • yavanna81

Om ni skickar inbjudningarna på måndag så blir det ju över 6 veckor mellan det att folk får inbjudningen och att de ska svara på den. Det tycker jag är jättemycket tid för att svara på en inbjudan, de flesta behöver faktiskt egentligen inte mer än en kvart ;). Vi hade nog ungefär samma. Så oroa dig inte.

Svar på tråden Hjälp! Är OSA-datumet för tidigt nu!?