Egna barn med, i övrigt barnfritt
Förslag på formulering i inbjudan att vi vill ej ha med deras barn, även fast våra deltar, mottages tacksamt!
Förslag på formulering i inbjudan att vi vill ej ha med deras barn, även fast våra deltar, mottages tacksamt!
Men det är bara att skriva typ så hära:
" Till Kyrkan är alla välkomna men festen firar vi utan barn"
Eller så hära:
"Barnen är välkomna till kyrkan men kvällen vill vi fira med våra vuxna vänner"
Vi skrev : barnen är varmt välkomna till kyrkan och middagen men till festen ser vi helst att ni ordnar med barnvakt
Vi har ännu inte skickat iväg inbjudningarna men funderar på denna formulering:
Efter kyrkan firar vi i vuxet sällskap, med undantag för ammande barn, och våra egna barn som kommer närvara
en stund under middagen.
Tar gärna en bättre om nån har nån
Om det är viktigt att ingen annan tar med sina barn så var tydlig...
Det där med vuxna vänner är jättebra och trevligt formulerat (och populärt) men beroende på vad man har för bekanta och släktingar så kan det vara bra att helt enkelt skriva rakt ut vad man menar.
Ni kan inte hindra någon att ta med barnen till kyrkan (om ni gifter er kyrkligt och inte har något hemligt bröllop men officiell fest ) Kyrkan är nämligen öppen för alla, även eventuella förbipasserande om dom skulle känna att dom vill gå in. Det händer inte så ofta, men vår vigsel besöktes av några som inte fått en inbjudan alls utan bara hört talas om den genom bekanta
Så exempel på rakt på sak formulering då:
Middagen och festen är barnfri med undantag för våra egna barn, samt eventuella ammande barn (här kan man sätta en åldersgräns eftersom att vissa ammar sina treåringar liksom)
vi fick en inbjudan där det stod:
Festen är barnfri, men ammande spädbarn är givetvis välkomna.
Å det är väl ungerfär så det kommer stå på våran inbjudan också.
På vår hemsida har jag redan skrivit att festen är barnfri,men att barnen i brudföljet kommer vara undantaget.
Vad kan man ha för formulering där vi vill ha det barnfritt, men våra syskonbarn och ammande barn skall få komma?
Vi tänkte skriva ungefär så här:
Efteråt blir det buffe och fest för alla över 15 år.
Vill ha med mig mina syskonbarn och det är bara ena tjejen som inte fyllt 15, hon är 13.
Jag är brud och jag bestämmer och sen skiter jag i om någon på festen har synpunkter på det =)
Alltså bli inte arga för min funderingar, för jag vet att alla gör som det passar dem bäst och självklart ska det vara så, inte tal om något annat från min sida.
jag tänker som så att om man bara har sina egna barn med, de kan ju iofs vara syskon som ligger nära varandra i åldern, som gör att de kan leka o aktivera sig med varandra
men om de inte ligger nära varandra i åldern eller delar samma intresse o lekar blir det inte lite långtråkigt och jobbigt för ens egna barn att vara med hela dagen utan attt ha kompisar att leka o aktivera sig med??
kan iofs bara se till mig själv o det är att en 15åring en 10åring o en 3½åring inte skulle kunna roa sig tillsammans utan att det blir tjaffs o bråk o tjat på oss vuxna.
så för att göra det enkelt för oss så låter vi våra vänner ha med sina barn som faktiskt är i princip samma ålder som våra barn. vi tror/tänker som så att då har de yngsta varandra att leka o rita o pyssla med o även att kunna se nån barnfilm o titta på o vila upp sig mellan varven.
De som är kring 10-års åldern kan oxå rita o titta film o pyssla o se film eller spela lite tv-spel när det blir lite långsamt o man behöver vila sig lite.
så var oxå tanken med de två tonåringarna att de har nog det trevligare om de har möjlighet att se film o spela tv-spel tillsammans så de har nått att roa sig med för hur många tonåriga killar gillar att sitta o lyssna på vuxnas pladder jämfört med att lira lite tv-spel eller se nån tonårsfilm??
jag respekterar verkligen att en del vill ha barnfritt på dagen, middagen o festen och att en del gärna har barn med hela dagen eller delar av dagen.
jag är bara nyfiken på hur andra löser det hela, därav mina frågor.
Är INTE ute efter att göra nån ledsen eller klanka eller moralisera osv utan bara en ren undran.
Så bli inte arg på mig för att jag frågar, snälla!!
Till vårt bröllop kommer ungefär tio, tolv barn som alla är i ungefär samma ålder. De kommer att sitta med varandra och min åttaåring är med och planerar hur deras dukning ska se ut. Tursamt nog har lokalen ett litet sidorum som vi tänkte inreda som barnrum med möjlighet till att kolla film, pyssla, läsa eller vad man vill. Vi ska dra dit madrasser och kuddar och skriva ett tillägg på inbjudningskorten att alla barn får ta med sig pyjamas om de vill. Ingen unge i världen orkar sitta en hel middag genom och lyssna på tal så bordet får placeras lite strategiskt så att det är lätt att springa och lätt att komma till barnrummet bredvid. Jag tänkte att det är roligast för dem att sitta tillsammans men inte separerade från oss vuxna så dears bord hamnar någonstans i mitten.
Jag växte upp på sjuttiotalet och då var alltid ungar med på vuxnas fester. Man sprang runt tills man somnade tillsammans i en hög någonstans :).Att vi har barn med på festen beror mest på att sonen är med och jag tror att han skulle tycka att det hade varit urtrist att vara själv. Är de flera kan de alltid ha kul ihop.
Skriv bara att under middag och fest är det barnfritt som gäller. Att ni sedan har med era barn eller tex syskonbarn är upp till er och inget ni behöver redovisa i inbjudan. Jag tror att alla gäster förstår att era barn och närmsta släktens barn får vara med.
Vi skrev:
Barn är välkomna på vigsel samt mingel fram till middagen kl 18.00
Tyvärr uppfattade vissa det som att vi GÄRNA ville ha barn på vigseln, vilket inte var meningen. Med facit i hand hade jag skrivit barnfritt, men sedan sagt till att syskonen fick ta med barnen.
"Barnen är det finaste vi har men denna dag firar vi med våra vuxna vänner"