Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Är det någon som ska gifta sig i Borlänge??

Biographic skrev 2012-10-29 18:30:39 följande:
    Jo det är samma på prostgården. Vi funderar på dalacatering, nidå? Fick hem min klänning idag och den är lite konstig.. Vet nån av er nån sömmerska? Syr de om klänningar på nån av beöllopsbutikerna på stan? Alltså fast de inte är köpta hos dem?
    Jag hoppar in här (fast jag redan är gift) Gifte mig i Torsång september 2011

Du har en sömmerska / skräddare på Bygatan 26
    M:s Skrädderi
    0243-10946 (073-998 18 79)
    Uppgifterna är tagna från "gula sidorna".

Dom har sytt om lite arbetskläder för mig för några år sen och det var bra resultat. (jobbet betalade, så då ville jag ju inte lägga tid på att sy själv Tungan ute)
    Dom sydde även om en kollegas enklare brudklänning och hon vart också väldigt väldigt nöjd.

• Chicita
    linda 86 skrev 2012-10-30 15:19:20 följande:
    Hade ni festen i fösamlingshemmet också?? Hur tyckte ni isåfall att det var när man bara fick ha den under ett dygn??
    Jepp, vi var i församlingshemmet.
    Vi var inte jättenöjda, men när vi upptäckte vissa saker så var det för sent att byta lokal och vissa saker som vi varit uppriktiga med från början och som då inte fått någon kritik ändrade dom till förbud två dagar innan bröllopet när vi hämtade nycklarna.
    Men lokalen är ju helt underbar och läget är perfekt.

Det började med att vi var ute och kollade på lokalen, pratade massor med vaktmästarna mm mm.
    Vi hade varit i lokalen förut flera gånger men vi behövde ta mått då vi skulle upp med ett draperi för att mörklägga lokalen. Och vi ville ta mått på stolar och bord också så att vi kunde planera dukningen bättre hemma.
    Vi frågade då flera gånger om det var ok att lämna en portabel bar till dagen efter i något förråd och om dom hade vinglas att låna ut. Vi hade alltså varit helt öppna med att det skulle serveras alkohol även om vi inte hade sagt "vi kommer att ta med så här mycket sprit". Och det enda dom sa om det var att vi inte kunde lämna baren även om den bara blir ett platt paket, och att det fanns vinglas (och så visade dom oss glasen, som väl mer ser ut som saftglas på fot liksom Flört)
    Dom sa också att lokalen kommer att vara helt tom på fredagen eftersom att dom var på utbildning så att vi kunde komma när vi ville. Och det passade bra eftersom vi skulle förvandla salen till en medeltida borg.
    När vi hämtade nycklarna stod det i kontraktet att det var alkoholfritt som gällde (?) och även att man hade tillträde från kl 8 på morgonen samma dag.
    Vi frågade då om varför dom ändrat sig, vi skulle ju få komma dagen innan. Men det kunde dom inte lova sa dom då (det hade dom ju redan gjort) så vi fick lov att jaga rätt på prästen och fråga. Efter mycket bönande så fick vi komma in kl 19 kvällen innan, så det blev väldigt stressigt och vi var inte klara förrän runt midnatt. Och vi skulle vara tillbaka i lokalen till kl 8 igen eftersom jag och tärnorna skulle bli sminkade där.

Det där med alkoholen valde vi att ignorera till slut efter mycket tanke. Vi skulle ju inte ha någon suparfest, utan det var vin eller öl till maten (middagen började rätt sent) och sen något mer efter maten för dom som ville, och baren var inte fri och vi hade bartender som höll koll på nykterheten. Men jag rekommenderar det inte... Man kan ju "åka dit" på det...

Vi fick hjälp att städa på kvällen, så vi gjorde helt enkelt så att vi bokade Nova Limousin att hämta oss vid 3-4-tiden på morgonen och festen tog slut 01 för då kom bussen och hämtade ca hälften av gästerna och resten åkte när dom förstod att vi behövde få börja städa. Några hjälpte till att vika undan bord och sånt innan dom åkte.
    Det gick faktiskt bra att städa på natten. Men det krävs helt klart att man har hjälp under hela kvällen så att allt porslin mm är diskat och klart och att toaletterna kanske är städade någon gång under kvällen också så att det blir lättstädat på natten.

Men om vi hade gjort om det så hade vi hyrt lokal någonstans. Exempelvis Tyllsnäs udde. Då hade ju gästerna kunnat sova på plats och vi hade alltså inte behövt betala för någon buss (vilket vi väl inte "måste" ändå men det kändes som bra service. 
  • Chicita

Hur länge sen var det ni hade dop där?
    Man fick nämligen göra det förut, men det missbrukades + att det blev ju hälften så många som kunde använda lokalen då...

Och många verkar strunta i alkoholreglerna. Men man får inte servera alkohol där. Det är inget som vissa får och andra inte får, utan man får inte över huvud taget.
    Sen är dom dåliga på att informera om det så många gör nog som vi och struntar i förbudet eftersom det är för sent att byta lokal då.

Haganäs är ju riktigt trevligt Solig

• Chicita

Förresten, det där med alkoholservering har också kommit till relativt nyligen.
    6-8 år sen eller nåt tog dom beslut om att ha alkoholfritt.
    Man kan ansöka om att få servera alkohol till middagen, men man får inte ha party med alkohol efteråt, tror till och med att det stod något om att man inte fick ha dans. 

• Chicita
    linda 86 skrev 2012-10-31 08:39:17 följande:

Det var 2 år sen vi hade dop där!

Jag tror nog att det är ganska många som serverar alkohol där så mycket bröllopsfeter som hålls där :)

Om man ska vara i Haganäs kan man ju åka båt mellan kyrkan och festen :)

Ja, som sagt. Det är många som serverar alkohol. 
    Men det är ändå inte ok enligt de regler man skriver på när man lånar lokalen. Tungan ute 

Ja slussbruden går väl fortfarande att hyra? Då kan man ju ta fördrinken / brudskålen på båten kanske... 
  • Chicita

Tja jag kan ju säga att det är tight mellan vigslarna i Torsång (en i timmen, man har alltså mellan 15 och 20 min på sig att komma därifrån och få bort sina gäster innan nästa brudpar med gäster kommer.
    Så gör inte som det här brudparet som höll på att förstöra vår dag totalt...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-88/m4058852.html

Delegera... Ni ska göra så lite som möjligt på dagen.
    Vi hade toastmastrar även om vi planerade hela middagen och allt med underhållning osv, så sa vi till dom att så fort vi var klara i kyrkan så fick dom ta över ansvaret för resten av dagen. Dom hade kontakt med kök och serveringspersonal för att få allt att flyta, så vi kunde bara "lulla runt" och njuta av dagen.

Ha inte ett för späckat schema, lämna lite luckor för saker som kan gå fel och måste fixas (innan vigseln). Och satsa inte på "det perfekta bröllopet med middag" utan satsa på en underbar dag med era släktingar och vänner. För då minns ni den antagligen som perfekt.
    Försöker ni få den perfekt så kan man (pga ansträngda nerver) totalt bryta ihop över att blomsterdekorationerna inte hade exakt samma rosa färg som sidenbanden ni knytit runt alla vaser. 
    Eller att den/ dom som dukade hade råkat lägga festprogrammen på ett annat ställe i dukningen än vad ni tänkt... osv.
    Alltså en skitsak kan bli den enda dominerande tanken under dagen och det förstör väldigt mycket.
    Vi sa faktiskt till vår serveringspersonal att det var ok att spilla på gästerna, bara för att få dom att slappna av Flört 
    Och ena toastmastern tyckte det lät kul, så han övertalade en av serveringstjejerna att spilla vatten på honom bara så dom kunde spela upp en liten sketch Tungan ute 

• Chicita

Nej jag hade också svårt att tro att man kunde göra så. Men tydligen kan vissa det... Tungan ute

Lägg lite tid på att informera toastparet om vad ni förväntar er av festen. (om ni verkligen hoppas på många tal så kanske dom kan kontakta föräldrar eller liknande för att försäkra sig om att dom kommer hålla tal liksom) om ni vill ha eller inte vill ha lekar, osv osv.
    Det gäller att dom förstår vad ni vill ha ut av kvällen för att det ska bli bra. Annars kan dom göra ett jättebra jobb men att det ändå inte alls blir som ni önskat...
    Så låt dom vara med så mycket som möjligt i era planer inför middag och fest så dom vet hur ni tänker där Glad 

• Chicita
    JonnaDennis skrev 2013-02-10 16:52:58 följande:
    Vi ska gifta oss iTorsång kyrka 1/6 ska även ha festen i församlingshemmet efteråt.
    Blir lite orolig nu när jag läser era inlägg. Jag fick information om att vi kunde söka tillstånd att servera vin till maten och det har jag gjort och fått svar att det är ok. Men kan de helt plötsligt ändra sig sen då?
    Hoppar in och förklarar eftersom jag tror att du syftar på mitt inlägg... Glad

Vi hade pratat med de vi träffade angående bokningen av församlingshemmet angående att vi kanske behövde vinglas, att vi skulle ha bar efter middagen osv. Och dom sa aldrig något om tillstånd.
    Så alltså sökte vi inget.
    2 dagar innan när vi hämtade nyckeln så fick jag se i kontraktet att det stod att man måste söka tillstånd för att få servera alkohol. Och då var det ju lite sent att ansöka.
    Om dom hade sagt något tidigare så hade det ju aldrig varit några problem.
    Nu valde vi att servera ändå eftersom vi hade varit öppna med det redan från början och dom hade haft flera möjligheter att fråga om vi hade sökt tillstånd. Vi skulle inte heller ha någon direkt "fest" efteråt (i alla fall inget fylleslag) så vi kände att ett par glas mat till middagen och kanske någon drink eller två efteråt borde inte vara respektlöst liksom.

När man inte hyrt lokalen tidigare och inte sett något kontrakt tidigare så bör dom ju upplysa en om vilka regler som gäller lite tidigare än dagen (eller några dagar) innan man ska ha lokalen anser jag.
    Någon hade i alla fall kunnat sagt "vet ni vilka regler som gäller för lokalen?" när dom hörde att vi planerade att ha en bar och servera vin till maten.

Vi hade ju också fått ett muntligt löfte (flera gånger till och med) av vaktmästarna om att komma in och börja dekorera på fredag eftermiddag.
    Men det fick vi veta när vi hämtade nyckeln att vi inte fick. Så efter en orolig och upprörande diskussion med prästen på torsdag kväll så blev det en kompromiss. Vi fick komma in sent på fredagkvällen även om lokalen stod helt tom hela fredagen pga att alla var borta på kurs. Och det respekterade vi.
    Visst, ingen hade väl vetat om vi åkt dit tidigare men det hade känts respektlöst och vi ville i alla fall respektera det dom uttryckligen sagt till oss.

Så om ni har ansökt om tillstånd och fått det så behöver ni inte oroa er.
    Det är inte så att dom tog tillbaka sitt löfte.
    Dom bara underlät att tala om för oss att sånt behövdes... Glad 
  • Chicita
    JonnaDennis skrev 2013-02-13 18:40:16 följande:
    Vart ha ni bokat? Vi funderade på galaxens svit med eget bubbelbadkar å så...men vet inte riktigt hur  det fungerar med incheckning kl 15 när vigseln är samma tid? Någon med erfarenhet av detta?
    Jag har jobbat på Galaxen i 8 år, men inte senaste året så jag kanske kan hjälpa dig med lite frågor om det här. Glad

Bubbelbadkaret är för 1 person. Visst det går att vara 2 i det men det är inte en specificerad bröllopssvit så det enda som är riktigt anpassat för 2 är sängen. Soffgruppen känns lite mer som ett ställe att göra affärer på än att mysa i om dom inte bytt ut dom (skulle göras). Men om dom gamla är kvar så funkar det jättebra att sitta där och äta något gott på fredagkvällen om ni inte vill gå ner på Sportbaren (eller om ni går ner och hämtar upp mat därifrån Flört)
    Sängen är max 1 år gammal nu för dom köpte ny precis innan jag slutade. Och eftersom sviten hyrs ut väldigt sällan så skulle jag fortfarande kalla den för "ny".
    Minibaren ingår i Svitens pris men det är mest godis och läsk.

Jag skulle ha skickat maken att checka in och lämna övernattingsväskor osv innan vigseln (medans du är hos frisören).
    Hör också med dom om dom har kvar "kom tidigt-pris" vilket innebar att man kunde checka in dagen innan för 495:- (gällde vanliga rum men om inte sviten är uthyrd på fredagen så kanske ni kan få den en natt till för under tusenlappen i alla fall och då har ni ju möjlighet att utnyttja relaxavdelningen med superbra massagestol och stor bubbelpool på fredagskvällen och bara varva ner.
    Det brukar också gå att lägga till sen utcheckning ända till 16 på söndagen för bara 200:- om dom inte har tagit bort det nu. 

Något annat som väldigt få utnyttjar är möjligheten till att få frukost på rummet.
    Det behöver förbeställas (så dom vet vad ni vill ha, det går helt enkelt inte att få med en full frukostbuffé upp på rummet). frukostvagnen får man när dom har stängt matsalen på morgonen (alltså efter 10, men vem är vaken tidigare när man gift sig dagen innan Tungan ute) Och om inga priser ändrats där heller så kostar det 90:- att få upp frukosten.

Köket är också duktiga på att göra VIP-brickor med uppskuren frukt och sånt. Och en mindre VIP är inte dyr att beställa. Den ställs upp vid sista skiftbytet runt 22 så att vinet fortfarande är kallt (om ni vill ha vitt mousserande) när ni kommer tillbaka på natten.

Om du har fler frågor så fråga bara Glad 
  • Chicita

Just ja... Om ni går och förbetalar rummet på Galaxen dagen innan så är det inga större problem att komma och checka in sent på natten sen heller. Bara dom vet om det och skriver in det i bokningen Solig
    Dom brukar vara duktiga på att ta hand om brudpar även om jag nog tror att det finns hotell med bättre sviter just för bröllopsnatten egentligen. 

• Chicita
    JennieG skrev 2013-03-01 11:09:17 följande:

Hej Borlängebrudar!

Någon som vet vart man bäst och enklast gör en fransk manikyr i Borlänge? Pris?
    Har inte bott i Borlänge på många år så jag har tyvärr ingen koll på utbudet. Vill minnas att jag någon gång sett något ställe på nedre plan i kupolen men vet inte om det finns kvar och om de är bra.

Jag har egna långa naglar så jag vill inte ha några gelé eller lösnaglar men gärna en fin manikyr och lackning.

Tacksam för förslag!

Dom i Kupolen är världelösa.
    Dom slaktade mina nagelband totalt, jag hade stora sår på fingrarna flera veckor efter att jag hade varit dit.
    Naglarna blev väldigt klumpiga också.

Mitt emot Systembolaget finns en liten salong som drivs av två Thailändska tjejer. Dom är rätt ok. Jag gjorde mina till bröllopet där och jag fick i alla fall inga sår och dom var inte alls så klumpiga som dom från Kupolen.
    Minns inte vad salongen heter dock. Men det borde ju gå att få fram på något sätt.

Det ska finnas en tjej som alla pratar om (men ingen har sett *typ*) hon jobbar delvis i Stockholm med kändisar. Och det är tydligen lång väntelista för att få komma till henne.

Men dom mittemot Systemet kan jag rekommendera i alla fall.
    Jag blev nöjd Glad
  • Chicita
    Biographic skrev 2013-03-06 19:27:37 följande:
    Vad heter tjejen som delvis jobbar i sthlm med kändisar?
    Jag har inte hennes namn... Det brukar bara låta "jamen hon, ja hon är jätteduktig" om man ens nämner något om "den duktiga"... Flört
    En fd jobbarkompis går hos henne. Hon har gått där sen långt innan tjejen blev "berömd".
    Men hon säger att det är i princip omöjligt att få en tid. Hon själv har sina fasta tider, typ var 6:e vecka. Men om någon nagel går sönder eller så, så är det i princip omöjligt att få en annan tid...

• Chicita

Ann-Gerd är en bra präst i alla fall. Hon är inte sådär "mossig" som man kan tro att många präster är.
    Men hon är strikt.
    Hon sa nej till att vi skulle få komma in tidigare i lokalen först. Det var bara efter att jag blev väldigt ledsen och upprörd pga att vi först hade blivit lovade av en av kyrkvaktmästarna att det var ok att komma in tidigare som hon gav med sig och kompromissade så vi fick några timmar på fredag kväll.
    Jag förstår ju tanken att det ska vara lika för alla. Om en får komma in tidigare i församlingshemmet, får ha alkoholservering eller städa på söndagen så vill ju alla det.
    Och eftersom dom förmånerna inte sköttes så har dom sagt nej till alla nu.

Hur som helst så är hon bra som präst.
    Även våra gäster sa att dom tyckte om henne Glad 

• Chicita

Jo.... förresten angående stolsöverdrag till stolarna i Torsångs Församlinghem så kan jag rekommendera att göra som vi gjorde (fast vi hade färgade remsor då och inte så bredag och långa).
    Klipp till och fålla breda remsor och bara lägg över stolarna.
    Från golvet, över ryggen, sitsen och tillbaka ner på golvet.
    Sen kan man knyta ett band runt ryggstödet om man vill hålla dom lite på plats.

VI resonerade dock så att det var viktigast att det såg rätt ut när folk kom och satte sig. Om det åkte ner på golvet sen så var det helt ok Flört 

Svar på tråden Är det någon som ska gifta sig i Borlänge??