• pulmonate

Varför blir det så dyrt?

Tooie skrev 2012-11-02 19:19:13 följande:
    Det blir alltid dyrare när man nämner order bröllop... Tyvärr :( likaså brud make up, håruppsättning, blommor, ja allt.. Tråkigt men sant.
    Japp så är det. När det gällde blommor, hår och smink sa jag ingenting om att det var till ett bröllop. Till och med hotellet som vi bokade till alla gästerna höjde priset med 300kr/rum när vi sa att det var bröllop. Så jag ringde tillbaka en vecka senare och sa att jag hade ordnat en konferans istället, och då gick priset ner 400kr/rum jämfört med vanliga priset, dvs. 700krs skillnad per RUM! 

Vi har två vänner som ska gifta sig nästa sommar som inte har sagt att det är bröllop.

Personligen tror jag inte på den extra servisen som folk säger att man får. Inte när det gäller blommor och hår heller. En vanlig håruppsättning till fest fick jag pris för 350kr, medans för hår var det 10x priset!!! 3500kr! Lite extra hårsprej? en provuppsättning? Gör den vanliga festuppsättningen 2ggr så blir det ändå mycket billigare. 

Lycka till.  
  • pulmonate
    darkHorse skrev 2012-11-02 23:29:44 följande:
    Spontant känns det dock som att det krävs mer av restaurangen för att anordna en middag för ett sällskap på 40 personer. Där ska ju mat och servering komma till alla 40 på samma gång, till skillnad från om de hade haft 40 oberoende gäster som pö om pö lägger sina beställningar. Men det är bara en ren gissning från min sida.
    Ja, fast samtidigt om ni bokar bord för 40 pers till en äffarsmiddag eller liknande, så kostar det inte mer. Så der beror på att det är bröllop. Inte heller tvingar de en att gå för att de ska hinna med fler sittningar. Speciellt inte om man beställer in mer o dricka. Så vad är egentligen skillnaden? Som sagt, så tycker inte jag att en extra kypare borde göra att det kostar SÅ mycket mer.
  • pulmonate

Jag förstår de som vill ha det "lilla extra" på bröllopsdagen. Problemet är att att ofta tror man att om man betalar mer ses som en garanti att allt ska vara perfekt. Jag förstår de som väljer de här sakerna ändå, det gör jag.

För min del blev jag dock lurad (eller, de försökte lura mig) på flera av sakerna angående bröllopet, så jag vill  bara visa att det faktiskt går att få fina saker fast än de inte vet att det är just till ett bröllop till exempel. 

Jag valde till exempel en "vanlig fest frisyr" för 35 euro istället för "brudfrisyr" för 350 euro.  
    Blev väl inte så fel?  Den höll precis hela dagen och såg till och med bra ut dagen efter när jag hade sovit och allt. De använde fina produkter som var mjuka att röra vid. 

Min bukett var jag också nöjd med. Jag beställde lite annorlunda blommor vilka iof var dyra per styck (15 euro) men det behövdes bara en sådan per bukett och så brudslöja. =17 euro per bukett (min som var lite större och 3 tärnor). När jag beställde blommorna skrev jag först att det var till ett bröllop och då ville de ha 27 euro per sån blomma. När jag skrev några veckor senare ifrån en annan email utan att specifera vad de var till, så var det helt plötsligt 15. Jag skulle trotts allt ha 16 stycken, då det var till bordsdekoration också. 
    Alltså var första "bröllopspriset" = 432 euro för Protea-orna. Jämnfört med 240. Jag fick jätte fina blommor och tror ärligt inte att det hade varit någon skillnad på dem, i mitt fall i alla fall. 

Hotellet som jag nämnde innan fick jag också för en stor prisskillnad. Vi bokade ändå 45 rum, så det skulle bli en stor skillnad för våra gäster jämnfört med "bröllopspriset". Hotellrummen var ju självklart de samma. 

Samma gäller bussarna vi hyrde. 

Vår restaurang har business middagar där man får en enskilld del av restaurangen för ca halva priset jämfört med vår bröllopsmiddag. Exakt samma mat och dryck ingick. Tårtan beställde vi själva på annat håll. 

Detta är MIN erfarenhet. 
  • pulmonate
    Let us agree to disagree. 

Som sagt, i mitt fall, fick jag helt galna priser när jag sa ordet bröllop. Så för mig är det ingen skröna. Jag sa även, de som vill ha flera konsultationer när det gäller hår, blommor, mm. kan ju få göra det. Jag tycker inte det är värt den extra summan som de lägger till, vilket ofta är mer än om man till exempel väljer 2st vanliga festfrisyrer. I mitt fall hade jag kunnat få dem att göra det 10 gånger. 

• pulmonate
    Chicita skrev 2012-11-06 22:25:06 följande:
    Minns jag helt fel eller gifte du dig utomlands? 
    Jo, i Italien. Visst kan det vara olika...  här luras det på alla nivåer. Men jag har märkt liknande saker i Sverige (då vi först hade tänkt gifta oss i Sverige..) och med några vänners bröllop i Sverige som jag nyligen hjälpte till att ordna. Men alla har väl olika erfarenheter och syn på det hela. Liksom vad man tycker är rimligt.
  • pulmonate
    Chicita skrev 2012-11-06 22:45:01 följande:
    Så jag tror att vi är rätt överens, förutom den där biten om att "allt blir dyrare" Flört 
    Ja äntligen kom vi lite överens Tungan ute Oskyldig Jag menade självklart inte att allt blir dyrare, utan att man ska helt enkelt vara försiktig. Att i min erfarenhet blev mycket dyrare utan att jag förstod varför eller ansåg att jag fick en bättre produkt eller resultat. 

Och ja, jag förstår ju de som vill ha de här konsultationerna. Det sa jag innan. Jag är väl lite mer spontan av mig och gillar hela DIY känslan ändå, så det fick gärna vara lite "alternativt", även om det faktiskt blev ett väldigt klassiskt bröllop med vit klänning o hela alltet  

Så, nu slutar jag skriva. That's all for me  
Svar på tråden Varför blir det så dyrt?