• tisa

Varför blir det så dyrt?

Har kollat runt i Göteborg på restauranger som kan erbjuda en bröllopsmiddag för ca 40 personer och det är ingen som ger ett pris under 1000 kr. Jag börjar förstå att på restaurang blir det inte billigare än så, men jag förstår inte riktigt vad det är vi i så fall betalar för, kan någon hjälpa mig förstå? Jag tänkte inte abbonera restaurangen eller så utan har kollat på de alternativ som har en liten avskild del.

1000 kr för 3-rätters och två glas vin är det som vi fick offert på sist, och det är väsentligt högre än de menypriser de har i vanliga fall (2 glas vin 120, förrätt 115, huvudrätt 250, desert 100) vilket skulle landa på kanske 585 kr, varför ligger en bröllopsmiddag på drygt 400 kr mer?

• Svar på tråden Varför blir det så dyrt?
  • VictoriaE

Jag har fatt intrycket for att det beror pa att ordet "brollop" ar inblandat. Kanske att du istallet bokar for 40 pers, och later folk bestalla fran den vanliga menun?

• Fjärilen

Det kanske ingår extra dukning och pyntning eller extra personal.
    Allra bäst är väl att fråga restaurangen rakt ut varför det skiljer sig så mycket?

• GustavB

Här i Stockholm kommer vi betala 1295:- /pers för ca 60 personer. Det är svindyrt, men vi bland de första alternativen vi kollade på så var det t om upp mot 1800 / pers.  

• FruW

Jag kan inte heller ge något exakt svar på vad det är som kostar extra, men kanske att det behövs mer serveringspersonal och att de "kollar till" er lite extra, kanske försöker tima in serveringen av rätterna med eventuella tal osv? Har de inte sagt vad som ingår i priset? Typ bordsdekorationer, om de kommer hjälpa till med servering av bröllopstårta och sånt.

• Tooie

Det blir alltid dyrare när man nämner order bröllop... Tyvärr :( likaså brud make up, håruppsättning, blommor, ja allt.. Tråkigt men sant.

• pulmonate
    Tooie skrev 2012-11-02 19:19:13 följande:
    Det blir alltid dyrare när man nämner order bröllop... Tyvärr :( likaså brud make up, håruppsättning, blommor, ja allt.. Tråkigt men sant.
    Japp så är det. När det gällde blommor, hår och smink sa jag ingenting om att det var till ett bröllop. Till och med hotellet som vi bokade till alla gästerna höjde priset med 300kr/rum när vi sa att det var bröllop. Så jag ringde tillbaka en vecka senare och sa att jag hade ordnat en konferans istället, och då gick priset ner 400kr/rum jämfört med vanliga priset, dvs. 700krs skillnad per RUM! 

Vi har två vänner som ska gifta sig nästa sommar som inte har sagt att det är bröllop.

Personligen tror jag inte på den extra servisen som folk säger att man får. Inte när det gäller blommor och hår heller. En vanlig håruppsättning till fest fick jag pris för 350kr, medans för hår var det 10x priset!!! 3500kr! Lite extra hårsprej? en provuppsättning? Gör den vanliga festuppsättningen 2ggr så blir det ändå mycket billigare. 

Lycka till.  
  • Chicita

På en restaurang så kan det dels vara så att man får en avskild del av restaurangen, dom låter er sitta längre än vad man räknar för en normal sittning (vanligtvis får man in 2-3 sittningar per bord under en kväll, men ni vill säkert inte bara äta och sticka. Och även om ni inte tänkt stanna något speciellt länge så dukar dom upp lite speciellt och inte har andra gäster där i väntan på er.)
    Med andra ord betalar ni dels för att dom förlorar inkomst pga att dom måste tacka nej till andra gäster, och med det menar jag inte att dom stänger restaurangen. Utan bara att dom inte kan få lika många gäster totalt på den kvällen som dom får normalt får.

Och sen brukar det även avsättas minst en servitris som har er som huvudansvar så länge ni stannar. Hon / han roddar upp borden först och ser till att det är fint när ni kommer och deltar inte i det andra arbetet i restaurangen under den tiden.
    Sen är det upp till han/ henne att se till att få dom andra i servicen att hjälpa till att se till att ni får ut mat och dryck. Medan ni äter så kan hon/han hjälpa till i den övriga delen, men kan inte ta egna bord förutom er.
    Ibland är det fler än en som avsätts för bröllopsgästerna.
    Det betyder som sagt inte att dom bara står och rullar tummarna när ni inte behöver dom. Men dom ska finnas till hands för att fylla på dryck och hjälpa till med annat för er, och då kan dom inte vara upptagna med andra bord liksom. Att hjälpa till att duka om ett bord eller bära ut några tallrikar när ni inte behöver dom - betyder inte att dom inte är intagna speciellt för er skull. Men deras arbetsinsats kan alltså inte räknas in i den övriga styrkan. Och det kostar alltså också extra.

Ibland görs även specialmenyer för bröllopssällskap, det kan ingå avec till kaffet eller både efterrätt och tårta exempelvis. Och ibland brudskål / välkomstskål...
    Ni får bara veta sånt om ni ber om specificerad meny. Det kan också skilja på vinerna. Ofta serveras bättre vin (inte alltid, vissa restauranger försöker bara ta extra betalt. Men många försöker verkligen ta hand om sina bröllopsgäster för att dom vet hur viktigt det är att dagen blir bra. Bra bröllopsdag = bra reklam för restaurangen).

• darkHorse

Fråga! Det är ingen annan än restaurangen som kan ge ett korrekt svar. Det kan röra sig om att man bara vill tjäna mer pengar, men det kan också röra sig om att det ingår extra saker i ett bröllopspaket. Om det är så att ni inte vill ha något extrafluff alls bör ni be om en specifikation och be att få välja bort de delar som ni inte vill ha.

Spontant känns det dock som att det krävs mer av restaurangen för att anordna en middag för ett sällskap på 40 personer. Där ska ju mat och servering komma till alla 40 på samma gång, till skillnad från om de hade haft 40 oberoende gäster som pö om pö lägger sina beställningar. Men det är bara en ren gissning från min sida.

• pulmonate
    darkHorse skrev 2012-11-02 23:29:44 följande:
    Spontant känns det dock som att det krävs mer av restaurangen för att anordna en middag för ett sällskap på 40 personer. Där ska ju mat och servering komma till alla 40 på samma gång, till skillnad från om de hade haft 40 oberoende gäster som pö om pö lägger sina beställningar. Men det är bara en ren gissning från min sida.
    Ja, fast samtidigt om ni bokar bord för 40 pers till en äffarsmiddag eller liknande, så kostar det inte mer. Så der beror på att det är bröllop. Inte heller tvingar de en att gå för att de ska hinna med fler sittningar. Speciellt inte om man beställer in mer o dricka. Så vad är egentligen skillnaden? Som sagt, så tycker inte jag att en extra kypare borde göra att det kostar SÅ mycket mer.
Svar på tråden Varför blir det så dyrt?