Tooie skrev 2012-11-02 19:19:13 följande:
Det blir alltid dyrare när man nämner order bröllop... Tyvärr :( likaså brud make up, håruppsättning, blommor, ja allt.. Tråkigt men sant.
Tråkigt men sant är att den där myten verkar fullständigt hopplös att ta död på-och att folk faktiskt verkar ha väldigt svårt att se skillnad på saker och ting-man verkar inte ens kunna räkna vare sig i tid eller antal, utan tror rakt av att man blir lurad och att det på rikigt sitter florister och tjänar storkovan på stackars brudar. När sanningen är att många florister knappt vågar göra påslag för sin arbetstid, för att då blir det ju dyrt.
Jag är så less på att försvara att hantverket kostar så jag blir riktigt ilsken och tycker folk är korkade....
...men så räknar jag till trehundratusen i några dagar och svarar sedan lugnt och fint:
pulmonate skrev 2012-11-02 21:30:48 följande:
Personligen tror jag inte på den extra servisen som folk säger att man får. Inte när det gäller blommor heller. Lycka till.
I en "normalstor" brudbukett sitter ett trettiotal rosor och ofta även någon annan sort, säg 20 st plus "grönt" för sisådär 50-60 kr. Sidenband, nålar, annat lull-lull och beroende på teknik även en hållare.
rosor 30*35= 1050
annan blomma 20*20=400
Grönt=60
Hållare, nålar, band mm=100
Jaha oj då, där var vi visst redan uppe i över 1600 kr
"För lite blommor!"
Skriker folk då
.
Då har ingen ännu lagt till kostnaden för åtminstone en timmes arbete med själva buketten och GUD vet hur mycket tid med själva bruden i konsultationer, ändringar, och samtal. Och inte för tiden att designa, använda sin kreatviva talang eller göra jaga särskilda sorter, perfekta lösningar eller lägga någon extra omsorg på att få fram just den här brudens personlighet och stil. En timme på mellan 350 och 500 ger en bukett på sådär 2000 kr (utan tärnbuketter, coursager och dekorationer).
Den egentligen arbetstiden är många gånger massor av timmar-få vågar ens räkna ut hur mycket egenligen. Den omsorg och tid de flesta (med glädje) lägger på ett brudbinderi, handlar antagligen mer om 3-10 timmar innan allt är utlämnat och klart. Florister vare sig tar eller får betalt för sin arbetstid på samma sätt som tex snickare eller andra hantverkare.
Förr var även vårt yrke typiskt manligt och krävde gesällbrev. Enbart adeln hade råd med blommor och det var något som verkligen visade på fest och högtid. Numera står blommorna på macken och ica, och vi vill inte längre betala mer än några tior för "lite blommor"
Och när vi vill ha fina blommor-specialbeställningar med viss ros i viss nyans i visst antal till fantastisk kvalité, så ska de väl fortfarande inte kost mer än på ica? För det vet ju alla, att man kan lika gära köpa där och binda själv-det blir såå fint och syns
ingen skillnad alls!
Fakta: När en florst lägger en specialorder, tappar h*n alla möjligheter att prisförhandla och kan heller inte utnyttja "bästa dagspris". Blommorna måste helt enkelt hem till rätt dag och i rätt antal. Därför måste handlarna på blomsterauktionerna i Holland trycka på knappen direkt blomvagnarna kommer ut. Då är tillgången garnaterad, men priset högt. ju längre klocan tickar och vagnen rullar, desto mer sjunker priset. Den som har is i magen kan alltså fynda på slutet. Ingen som har en brudbeställning, (eller vilken förbeställd order som helst) riskerar det! Därför kan samma ros som vanligen brukar ligga på säg 35 kr i butik, plötsligt ha stigit enormt mycket-i
inköp för floristen! Ska vinsten bli densamma måste man kanske höja så det känns helt sjukt för en själv, så det gör man ofta inte trots all. Ändå kanske rosen hamnar på 45 kr för bruden till slut.
Då blir det över 1500 kr enbart för rosorna i ivanstående räkneexempel.
För övrigt är det exakt samma sak med vilka blommor som helst-begravning eller dop, bröllop eller företagsblommor, måste man ha något särskilt till ett visst tillfälle, blir det ofta dyrare. Tar arrangemanget tid att göra, så kostar det i arbetstid. Så enkelt är det med den saken.
Jag räknar ALLTID ut och specar vad som kostat vad -inte en krona har jag att skämmas för när jag redovisar ksotnaderna för en brud.
Är man beredd att få sin bukett bunden på andra premisser-ta vad som finns för dagen, inte ta upp så mycket tid för butiken i samtal och designprocess, inte välja så exklusiva blommor, eller en mindre bukett, jag men fine! Då kan man få "lite blommor" till en mycket lägre kostnad.
Men sluta tro på offermenatliteten att ni blir skinnade och lurade av hänsynslösa profitörer överallt! Sanningen är nog snarare att det är ganska svårt att rent tidsmässigt faktiskt tjäna pengar på just brudpar-det tar ofta mycket mer tid i anspråk än vad man har betalt för. (Jag vet florister som helst slipper befatta sig med "hysteriska kvinnor utan budget för sina drömmar och som villl ha mycket mer än vad de har råd med och helt orimliga förväntningar på att allt ska vara perfekt på deras perfekta dag, och däför är helt odrägliga")
Däremot är det bra statusmässigt att ha mycket bröllop och kunna visa upp vilka nöjda kunder man har. Men det är mycket mer kostnadseffektivt att göra begravningar. Så det så!
Där fick ni hela den lång versionen ännu en gång. Alla som redan höstrt den fick scrolla, och TS, jag vet att det inte var det med blommor som var din fråga, men eftersom det kom upp så...