• Tin

Fin hy?

Hej! Hur gjorde ni för att få bra hy inför bröllopet? Jag gifter mig i sommar och jag har i hela mitt vuxna liv haft långa perioder med utslag och finnar i ansiktet och vill inte råka ut för det inför bröllopet.Tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-04 16:05
    Vem vet, kanske denna tråd kan hjälpa andra med liknande problem? :)

• Svar på tråden Fin hy?
  • Chicita

Hitta bra rengöring som verkligen passar din hud och använd det dagligen. Kör en peeling och ansiktsmask en gång i veckan (som också passar din hud).
    Jag själv föredrar Marja Entrich produkter, men det finns massor där ute. Det viktigaste är att du hittar någon som passar.
    I början när man börjar med en ny serie så kan man få värre problem medans huden balanseras. Så därför är det viktigt att verkligen börja i tid.
    Sen får vissa problem vid mens eller ägglossning och det är ju svårare att göra något åt Flört 
    Men även viss mat kan orsaka utbrott.

• Andblo

Jag har alltid haft väldiga problem med finnar och hudfärgade pluppar som aldrig försvinner i pannan ( tydligen pormaskar fick jag veta nyligen). Just nu äter jag medicin mot detta men den hjälpte inte till 100%. jag har testat det mesta i produktväg och lagt massor med pengar på behandlingar utan något som helst resultat! Nu har jag börjat tvätta mig med lactacyds intimtvål ( viktigt att det är intim, hittas lättast på stirmarknader nu för tiden) och blandar aloe vera-gel med aloe propolis-creme på morgonen och endast propolis på kvällen. Dessutom så använder jag vanlig honung dom mask typ en gång i veckan. Eftersom jag äter medicin fortfarande så kan jag inte få i god för netoden till 200% ännu, men oj vad fin jag är i hyn nu. Jag har fått en helt annan lyster i ansiktet. Jag är klar med tabletterna om ett par veckor och håller tummarna för att finnarna håller sig på avstånd! Om du skickar en påminnelse om någon mÅnad så kan jag uppdatera dig ned resultat. Tror inte att jag kommer ihåg det själv tyvärr :)

• jullan

Hej Tin!

Jag har också haft samma problem, fram till för ett par år sedan. Mina problem försvann då jag började äta lchf-inspirerad mat. Jag skriver "inspirerad" därför att jag äter mycket frukt och grönsaker och det fett jag äter kommer framförallt från nötter och avokado. MIn fasta övertygelse är att spannmål, snacks och godis och skräpmat var det som skapade mina problem...

Jag rengör huden med mandelolja från apotektet (kostar 59 kr, om jag inte minns fel) och har fått en helt annan lyster i hyn av detta. Jag sköljer först ansiktet, därefter blöter jag en bomullsrondell i vatten och "duttar på" mandelolja (ingen hudkräm behövs). Plockar min ögonbryn hos en hudterapeut som har berömt min hy. Detta har aldrig hänt tidigare trots att jag har använt rengöringar och krämer för tusentals kronor (SIsley, Decleor, Dior, Clarins, Skin Plan...för att nämna några av alla märken jag har testat).

Håller tummarna för att du får bukt med dina problem!!Glad

• Tin

Tack för alla fina tips! Ska börja prova mig fram redan idag. Hur lång tid behöver man ge en produkt/teknik för att se om det fungerar tro? Kan det vara 3 veckor? Ni som läser detta får gärna fortsätta att komma med förslag. Kanske finns det fler som behöver hjälp? Tack igen!

• Tin

Häftigt att få beröm av en hudterapeut att man har fin hy, vilken DRÖM!

• Chicita

Jag började se positiva effekter redan efter 2-3 veckor. Men det var nog inte förrän efter 3-4 månader som jag märkte att huden inte längre förändrades.
    Som sagt så kan det bli värre först innan det blir bättre. Men om du hittar rätt produkter för din hudtyp så borde det bli bättre bara du håller i med behandlingen.
    Att hitta rätt produkter är inte alltid så lätt, många med torr hy tror att dom har fet hy. Så gå till någon som kan sånt här och be dom kolla vad du ska använda för produkter. (och då menar jag inte vilket märke, utan för torr hy, blandhy eller fet hy) 

• MTB

Jag använder Dermalogicas produkter som är väldigt bra. De har en peeling som man kan använda varje dag (om man vill). Men framför allt så tycker jag om deras rengöringscreme och ansiktscreme, jag känner direkt när jag använder någon annan produkt att finnarna börjar poppa upp igen.

• ylvaholn

För mig var det revolutionerande att byta till hudvård med syror i. Nu varvar jag mellan Peter Tomas Roth AHA/BHA acne clearing gel och Glycolic acid 10% gel. Hyn blir len, porerna drar ihop sig och minskar ärr från gamla finnar. Tar lite tid att komma igång då man måste välja huden och man måste ha solskydd, men helt klart värt det för mig i alla fall.

Generellt är det viktigt att ge nya produkter tid som du skriver. Minst 3 veckor rekommenderar jag! 

• NeutronStar
    MTB skrev 2012-11-05 06:27:13 följande:
    Jag använder Dermalogicas produkter som är väldigt bra. De har en peeling som man kan använda varje dag (om man vill). Men framför allt så tycker jag om deras rengöringscreme och ansiktscreme, jag känner direkt när jag använder någon annan produkt att finnarna börjar poppa upp igen.
    Håller med här, så fort jag började använda Dermalogica blev det en galen skillnad, min hy har aldrig mått så bra! Och kan tilläggas att jag har problemhy med eksem och finnar och dyl. Men nu är den helt felfri. =)
  • VictoriaE

Vet inte om det har hjalper, men har haft problem med acne hela mitt liv (och da menar jag ansikte, hals, rygg, armar... ja, ni hajar). Bestamde mig for nagon manad sedan att sluta med vete da jag fatt veta att jag ar allergisk mot bl.a. vete. Borjade i samma veva att dricka mycket vatten (kanske var lite samre pa det an jag borde ha varit forrut), och marker nu att mitt ansikte har blivit nastan helt rent- har ett par pormaskar, och en finne, men om man jamfor med bara ett par manader sedan, sa kanner jag mig glad :)

• Pixilina

En tvål som hjälpte mig enorm är Reporia, en hård tvål som kostar under 20KR, sjuk jag vet, men den funkar verkligen. Finns att köpa på ex ica maxi :) Lycka till med ditt problem.

• sissi001
    Tin skrev 2012-11-04 10:47:10 följande:
    Hej! Hur gjorde ni för att få bra hy inför bröllopet? Jag gifter mig i sommar och jag har i hela mitt vuxna liv haft långa perioder med utslag och finnar i ansiktet och vill inte råka ut för det inför bröllopet.Tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få! :)

ärr efter finnar har jag haft problem med, cicatrix ärgel  fungerar bra mot röda ärr, börja använd den ett par månader innan bröllopet. Kolla här om ärrgelen
    lycka til!
  • Vichy

Jag har alltid haft känslig hy som ha både upplevts so torr och fet emellan åt. Fick veta i senare tonåren att jag var allergisk mot parfymer och kemikalier som finns i shampo, tvål och smink mm. 
    Så för mig funkar bara märken som Clinique och NuSkin..

Gå till en speciallist eller till en speicalbutik som Kicks och berätta om din hy, så kan de hjälpa dig hitta rätt!

(Personligen så tror jag väl det är bäst för alla att eg använda rena produker som NuSkin, men det är ju så ofantligt dyrt och är svårare att få tag på...) 

• Fjärilen

Jag har haft atopiskt eksem hela mitt liv och nu på de sista 10 åren så har det satt sig i ansiktet och speciellt på mina ögonlock.

Jag har provat allt och till sist så hittade jag Clinique's All About Eyes Rich och Moisture Surge Extended thirst Reliief.

Varje morgon och kväll så börjar jag med essex och sedan så  smörjer jag in aniktet med Moistre Surge och området runt ögonen med All about Eyes.

Min hud har blivit precis så där vacker och lyst full som på makeup reklamer. Eksemet har försvunnit och jag har inga finnar.

Kan starkt rekommendera, värt varenda krona.

• ThereseV

Jag har alltid haft katastrofhy.. Jag har flagnat, rodnat, haft massa finnar, pormaskar och fet hy samtidigt. Nu använder jag produkter för väldigt känslig och torr hy och det har blivit otroligt mycket bättre. Jag försöker också att dricka mycket, äta rätt och sova eftersom min hy reagerar snabbt när jag slarvar med det.
    Det gäller nog att testa sig fram, men inte ge upp för snabbt. 

• Pixilina
    ThereseV skrev 2012-11-29 09:03:23 följande:
    Jag har alltid haft katastrofhy.. Jag har flagnat, rodnat, haft massa finnar, pormaskar och fet hy samtidigt. Nu använder jag produkter för väldigt känslig och torr hy och det har blivit otroligt mycket bättre. Jag försöker också att dricka mycket, äta rätt och sova eftersom min hy reagerar snabbt när jag slarvar med det.
    Det gäller nog att testa sig fram, men inte ge upp för snabbt. 
    Från vilket märke använder du dina produkter?
  • IdaN86
    Tin skrev 2012-11-04 10:47:10 följande:

Beroende på hur lång tid du har kvar skulle jag rekomendera Silica och att ta p-piller jasmin om du har denna möjligheten. Efter cifrka 3 månader strålade min hy. Självklart är rengöring viktigt med, jag tycker själv att clinque produkter är guld. Gå för en konsultation och be dem prova ut vilka pridukter du ska ha! Lycka till!!
  • ThereseV
    Pixilina skrev 2012-11-30 11:30:49 följande:
    Från vilket märke använder du dina produkter?
    A-Derma, från apoteket. Jag fick prover på dom så jag kunde testa innan jag köpte :) Det är ju väldigt individuellt vad som funkar.
  • amelian

Jag använder Clinique's produkter för rengöring och sen använder jag SkinTech Vit-E som är en E-vitaminkräm. Den är helt fantastisk, min hy ser perfekt ut. Lite svår att få tag i dock, men det är lätt värt det extra besväret att åka till en hudteraput och köpa den istället för på Åhlens.

Svar på tråden Fin hy?