• ThereseV

Hjälp med upplägget!

Jag vet att det finns många hjälpsamma personer här som både planerar och har tagit sig igenom sin bröllopsdag, så nu skulle jag behöva ha lite hjälp!
    Vi har lite problem med själva upplägget. Hur vi än gör så kommer ju inte alla bli nöjda men det skulle vara skönt med lite input från andra.

Vi, eller ja, iaf jag, har en väldigt stor släkt så om vi enbart bjuder närmsta familjen (farföräldrar, föräldrar + syskon) så blir vi 60-70 personer, vilket också är vad vi som mest får plats med på en middag i lokalen vi vill vara i. Utöver det så har vi ju en del vänner (båda är aktiva inom idrott så det blir ju en del folk därifrån), jobbarkompisar och övrig släkt (fastrar, kusiner osv) som vi väldigt gärna också vill dela dagen med.  
    När vi räknade ihop alla vi skulle vilja bjuda så var vi nog uppe i 150-200 personer. Även om alla säkerligen inte skulle kunna komma så är det ju ändå väldigt många.

Vi har fungerat på att bjuda alla till kyrkan och bjuda på fika och skåla i lokalen efter, och ha middagen senare på eftermiddagen för enbart familjen. Troligtvis en fest senare på kvällen dit alla är bjudna. Festen är ju ungefär det första vännerna frågar efter när man börjar prata om bröllopet och upplägget och dom verkar bara vara glada över att vi inte skippar den, så än så länge verkar folk vara positiva till upplägget, men jag ser ju helt klart problemen.. 

Hur skulle ni lagt upp det? Vi har bokat tidig vigsel (12.30) och en lokal inom gångavstånd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-08 16:45
    Det finns ju två vägar att gå till att börja med:
    Inse att vi inte får plats och bara bjuda dom närmsta (men kyrkan är fortfarande öppen för alla).
    Eller krångla och ha något udda upplägg...

• Svar på tråden Hjälp med upplägget!
  • Tin

Det är alltid knepigt med var man ska dra gränsen vid sådana här tillfällen. Det handlar nog mycket om vad man själv anser vara viktigast. Vi gifter oss i sommar och personligen prioriterar vi ett intimt bröllop med absolut närmsta släkt och vänner som vi har kontakt med på dags/veckobasis. Eftersom det är dessa människor som står oss närmast så vill vi skämma bort dem extra mycket på vår speciella dag med välkomstdrink, trerätters, gottebord, bra musik som alla gillar att dansa till, ja du förstår konceptet :D

Som jag sa är det en smaksak vad man prioriterar så är man på det klara med det man tycker är viktigast kan man utgå från det sen. Hoppas det är till någon hjälp :)

• ThereseV

Det är jättesvårt det där hur man ska dra gränsen. Jag har tex min släkt utspridda över hela sverige (förutom i närheten av där jag bor) så om vi skulle bjuda dom vi umgås med på dags/veckobasis så skulle det bara bli vänner, jobbarkompisar och en del av hans släkt, vilket ju skulle bli jättefel då jag har bra kontakt med min släkt, trots att vi inte ses, eller hörs av, så ofta. 
    Skulle vi däremot ha ett bröllop enbart för närmsta familjen så skulle vi stänga ut väldigt många som vi just träffar flera gånger i veckan, vilket också skulle kännas jättefel. Väldigt svårt det där..
    Det enda som jag känner att jag vill vara väldigt hård med är att dra gränsen likadant rakt igenom (tex antingen alla kusiner eller ingen kusin, osv) 

• daniiel

Eftersom ni har vigseln så pass tidigt, så hinner ni ju faktiskt med en hel del under dagen. Jag tror dock att det kanske kan bli lite väl mkt med fika, middag och fest på samma dag. Kanske.

Skulle alla då vara inbjudna på fikat? Enbart närmsta familjen på middag? Alla på festen eller bara vännerna på festen? Jag tänker vad övriga skulle göra medan ni äter middag, bor dom på samma ort som bröllopet och kan åka hem och äta middag?

• MTB

kanske en picnic för alla istället?

• ThereseV

Ja, det var lite därför som vi tog den tidiga tide, så vi skulle ha möjlighet att göra något för att kunna inkludera alla. 
    Hur det skulle läggas upp är inte helt spikat, utan mest i brainstormingstadiet..men ja, antagligen att alla är bjudna på fikat och festen, och sedan bara närmsta under middagen.
    Dom flesta bor på samma ort. Det är min släkt som bor långt bort, så det beror på hur stor del av den man ska bjuda.. Bjuder vi kusiner, fastrar osv så skulle ju dom behöva hitta någonstans att äta under tiden vi äter (vilket iofs inte behöver vara ett jättestor problem då vi är rätt centralt i gbg)

Frågan är ju bara hur värt det eller konstigt det känns att få en inbjudan till bröllop med fika + fest på kvällen. Å andra sidan så finns det ju dom som enbart har "fikabröllop"..så, jag vet inte.

Problemet blir ju lite att hur vi än gör så blir dagen ganska uppstyckad och det kommer ju bli viss väntetid för alla. Någon gång efter vigseln så måste vi ju dessutom fotas..
    Blir lite avundsjuk på alla som har en rätt liten släkt och vänkrets, alla på samma ort..det låter ju så oroligt mycket enklare :P    

• ThereseV

Picnic känns tyvärr inte alls som oss, plus att jag inte vågar lita på att den svenska sommaren samarbetar med oss=/

• daniiel

Ni skulle inte kunna tänka er ett kvällsbröllop istället då? Då kan ni äta middag med närmsta familjen före vigseln, sedan ha vigseln då som alla är inbjudna till och efter det en fest för alla. Då blir det ju inte lika uppstyckat under dagen. Fotas kan ni ju göra i lugn och ro före middagen då. Middagen behöver ni ju inte äta i bröllopskläderna kanske, utan ha ett ombyte till en fin vit festklänning tex. Nåja, bara en tanke..

Ja, eller försöka hitta något alternativ så att ni kan bjuda med alla på middagen... en enkel och billig buffé? Ni måste väl dock hitta en annan lokal då..

För det är klart, att måste man åka långt, så blir det nog inte lika lockande om man inte är medbjuden på middag också kanske.

Hm. Jaadu... på något sätt går det ju dock att lösa :)

• ungbrud 20121215

Hej.
    Jag förstår ditt problem då vi kom fram till en liknande situation när vi skrev ett första utdrag till gästlistan.
    Vi gifter oss om ca 1 månad och vi har valt att bjuda alla till kyrkan, ca 150 pers. och sedan ha en brudskål och tårta med alla, i en annan lokal än festlokalen,  då vi bara behöver den lokalen i ca 2 timmar så kostar de oss endast 500 kr och det tyckte vi de va värt. Sedan åker vi med de gäster som är bjudna på middagen till festlokalen och äter. på festen sedan så är de fortfarande bara dom 80 som är bjudna till middagen som ska vara med. Kanske finns nått församlingshem ni kan va i nån timme bara?
    Vi har inte fått några dåliga kommentarer om upplägget och folk är bara glada över att få komma över huvudtaget. anledningen till att vi valde att ha en brudskål med alla är för att det är mitt i vintern och det är inte säkert att vi har möjlighet att prata med alla utanför kyrkan, men vi tyckte ändå att de va viktigt att alla känner sig uppskattade.

Hoppas att de hjälper att veta att ni inte är ensamma om att sitta i den situation ni gör. Det går att lösa och folk förstår att det är dyrt med middag för alla.

kram

• ThereseV

daniiel. - vi var lite inne på kvällsbröllop med middag innan, men det kändes inte riktigt som att det blev samma sak med middagen. Det hade varit konstigt att sitta där i bröllopsklänning innan vi är gifta och äta, och har man något annat på sig så känns det som att det skulle kännas som att äta en middag ihop utan koppling till bröllopet, men annars så är det ju planeringsmässig det mest optimala.

Ja, just nu är det ju platsbristen som är det största problemet. Alla får ju plats i själva villan, men inte alla i samma rum samtidigt, vilket ju är ett krav för middagen. Det som är så bra är att lokalen och kyrka ligger jättenära varandra och samtidigt centralt vilket kändes som ett krav när vi har gäster som inte är hemma här. Att hitta en annan lokal känns väldigt svårt. Men ja, då får vi ju kanske helt enkelt acceptera att alla inte får plats..     

Sen är ju frågan om de tlir någon skillnad beroende på hur man lägger upp det i inbjudan. Skulle man åka långt om man var bjuden på bröllop som innebar vigsel och fika enbart, för alla? En del har ju inte mer än så och det är ju ändå själva vigseln som är det viktiga, tycker jag iaf. Att det sedan är en fest på kvällen kan ju då ses som en bonus. Lägger man däremot upp det som att det är vigsel med lika fika, sedan får gästen klara sig bäst hen vill under tiden vi äter med "vip-gästerna" och sedan komma tillbaka till festen så låter det ju inte precis så roligt..

Ungbrud 20121215 - Skönt ändå att höra att fler sitter i samma situation som oss. Lokalen kommer vi ha hela dagen ändå, och för fika och mingel fungerar den för alla eftersom vi inte måste mosa in oss alla i samma rum samtidigt. Plus att OM det är fint väder så går det att duka upp utomhus. Annars hade församlingshem varit ett väldigt bra alternativ:)   

Det vanligaste är nog att man har rätt förstånde gäster. Folk i allmänhet tycker ju att det är kul att bli bjudna på bröllop och trots allt man läser här så är det nog ganska få som blir bittra och dissar ett upplägg totalt, om det inte är jätteknasigt. Men man vill ju samtidigt inte att dom ska "pinas" för att dom vill vara snälla och inte kritisera..

Tack för alla tipsen, jag uppskattar dom verkligen, även om alla kanske inte passa oss:) 

• Chicita

Men vad trevligt Skrattande
    Problemlösning som är så roligt. Som att lägga pussel ungefär, det kan vi väl sätta tänderna i Flört

Skulle det kunna gå att ha "middagen" tidigare? Alltså typ direkt efter bröllopet så äter ni med era närmaste och sen får resten komma, och under kvällen har ni lite matigare "plockmat" som man kan mingla runt och äta lite när man känner sig sugen? 
    Då kan dom komma vid en bestämd tid och så börjar ni med tårta och kaffe för dom som anländer då och för dom andra så blir det en avslutning på den senare lunchen.

Jag skulle nog själv känna det som ett naturligare avbrott direkt efter vigseln nämligen då så många ändå har sin fotografering då och man ändå ofta får vänta på nästa del av firandet.

Då kan ju era gäster välja om dom bara vill komma till tårtan och stanna resten av kvällen eller om dom vill vara med i kyrkan också (vilket jag nog tror att de flesta vill, men om man åker långt så kanske man har ett val att komma lite senare och slippa åka redan dagen innan kanske).

Nu spånar jag bara, det är inte alls säkert att det här är något bra alternativ. Men man måste ju börja någonstans Flört

Svar på tråden Hjälp med upplägget!