• ThereseV

Hjälp med upplägget!

Jag vet att det finns många hjälpsamma personer här som både planerar och har tagit sig igenom sin bröllopsdag, så nu skulle jag behöva ha lite hjälp!
    Vi har lite problem med själva upplägget. Hur vi än gör så kommer ju inte alla bli nöjda men det skulle vara skönt med lite input från andra.

Vi, eller ja, iaf jag, har en väldigt stor släkt så om vi enbart bjuder närmsta familjen (farföräldrar, föräldrar + syskon) så blir vi 60-70 personer, vilket också är vad vi som mest får plats med på en middag i lokalen vi vill vara i. Utöver det så har vi ju en del vänner (båda är aktiva inom idrott så det blir ju en del folk därifrån), jobbarkompisar och övrig släkt (fastrar, kusiner osv) som vi väldigt gärna också vill dela dagen med.  
    När vi räknade ihop alla vi skulle vilja bjuda så var vi nog uppe i 150-200 personer. Även om alla säkerligen inte skulle kunna komma så är det ju ändå väldigt många.

Vi har fungerat på att bjuda alla till kyrkan och bjuda på fika och skåla i lokalen efter, och ha middagen senare på eftermiddagen för enbart familjen. Troligtvis en fest senare på kvällen dit alla är bjudna. Festen är ju ungefär det första vännerna frågar efter när man börjar prata om bröllopet och upplägget och dom verkar bara vara glada över att vi inte skippar den, så än så länge verkar folk vara positiva till upplägget, men jag ser ju helt klart problemen.. 

Hur skulle ni lagt upp det? Vi har bokat tidig vigsel (12.30) och en lokal inom gångavstånd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-08 16:45
    Det finns ju två vägar att gå till att börja med:
    Inse att vi inte får plats och bara bjuda dom närmsta (men kyrkan är fortfarande öppen för alla).
    Eller krångla och ha något udda upplägg...

• Svar på tråden Hjälp med upplägget!
  • ThereseV
    Chicita skrev 2012-11-08 22:48:12 följande:
    Men vad trevligt Skrattande
    Problemlösning som är så roligt. Som att lägga pussel ungefär, det kan vi väl sätta tänderna i Flört

Skulle det kunna gå att ha "middagen" tidigare? Alltså typ direkt efter bröllopet så äter ni med era närmaste och sen får resten komma, och under kvällen har ni lite matigare "plockmat" som man kan mingla runt och äta lite när man känner sig sugen? 
    Då kan dom komma vid en bestämd tid och så börjar ni med tårta och kaffe för dom som anländer då och för dom andra så blir det en avslutning på den senare lunchen.

Jag skulle nog själv känna det som ett naturligare avbrott direkt efter vigseln nämligen då så många ändå har sin fotografering då och man ändå ofta får vänta på nästa del av firandet.

Då kan ju era gäster välja om dom bara vill komma till tårtan och stanna resten av kvällen eller om dom vill vara med i kyrkan också (vilket jag nog tror att de flesta vill, men om man åker långt så kanske man har ett val att komma lite senare och slippa åka redan dagen innan kanske).

Nu spånar jag bara, det är inte alls säkert att det här är något bra alternativ. Men man måste ju börja någonstans Flört
    Det skulle absolut kunna vara ett alternativ! Det som jag funderar lite över är hur det blir för dom som inte ska vara med på middagen när man tar det direkt efter kyrkan. Då känns det lite som att man kör iväg resten=/ 
    Idén med mingelmaten på kvällen gillade jag verkligen! Känns som att det gör det mer till den typen av fest jag skulle vilja ha, snarare än en vanlig fest där alkohol och dans är i fokus:) 

Nu känns det nästan lite som att den tidiga tiden i kyrkan ställer till det lite, eftersom det inte direkt finns någon bra tid för fotograferingen.
    Om man inte kör den direkt efter vigseln och har två olika "välkommen tillbaka-tider" Då får helt enkelt alla vänta, så blir det lite mer rättvist. (självklart får man ju inte bara dumpa alla, utan lösa det på något sätt så det inte blir extremt tråkigt för gästerna i så fall)  Det är ju dock inte heller helt optimalt..efter att ha hängt på det här forumet ett tag så har man ju förstått att paus för fotografering är en riktig "partydödare"... =/
  • Chicita
    ThereseV skrev 2012-11-08 23:27:21 följande:
    Ja ett uppehåll på 2 timmar för fotografering kan vara en stämningsdödare. Men det behöver det inte alltid vara. Glad
    Större delen av era gäster skulle i så fall få ett uppehåll på kanske 4 timmar eller nåt (fotografering + mat för resten) och då hinner dom åka hem och laga mat (de som bor på orten) resten hinner åka och checka in på hotellet eller vandrarhemmet (det får dom antagligen inte göra så tidigt så att dom hinner det innan vigseln) och varva ner och käka något i lugn och ro innan dom ska tillbaka.

Dom närmaste som ska vara med och äta kan kanske få något att roa sig med under tiden ni fotar (och ni kan ju försöka korta ner fototiden så mycket det går). Bara dom kan få komma i skugga och komma åt toaletter, ha någonstans att sitta, något att dricka osv så klarar dom sig en liten stund. Om ni lägger fram gästboken och uppmanar dom att skriva i den under tiden dom väntar så har dom ju lite att sysselsätta sig med även om det inte tar så lång tid per person att skriva i boken.
    Om ni sen har någon som kan hålla lite i kvällen så att ni slipper ha koll på allt (oavsett om det är toastman, värd eller vad ni kallar det) så kanske denne kan hitta på något med gästerna under tiden.
    Förbereda frågor för er att besvara i någon lek (sko-leken) eller annat.

Jag tror inte att ni ska känna det som att ni kör iväg folk.
    Det är många som har en paus mellan vigseln och middagen. Att några av era gäster får vänta längre än andra behöver inte vara en nackdel. Om tiden är så lång att dom hinner göra annat däremellan och alltså kan åka ifrån platsen så känns det mer värt Glad
  • amelian

Vi har gjort som så att vi har vigsel och middag med lite fest för släkten och de närmsta vännerna, några som vi umgås mycket med och några barndomsvänner totalt 29 personer allt som allt. Hade restan av våra vänner haft möjlighet att komma till kyrkan hade de självklart varit välkomna, men vi gifter oss 60 mil från där vi bor.

Vi vill ju självklart fira med vänner och bekanta också, därför har vi helgen innan vi gifter oss en fest hemma där vi bjudit ca 70 personer av våra vänner och bekanta att komma förbi på glögg, lussekatter och pepparkakor en stund under kvällen. 

• ThereseV

Hm, så sant :) Dom som ska vänta längst får ju faktiskt såpass mycket tid på sig att dom hinner göra något och dom som väntar på middagen är släkt som träffas alltför sällen =dom borde ha fullt upp med att vara sociala och umgås med varandra. Lokalen har vi ju hela dagen så man kan ju fixa iordning så dom som vill kan vara där (minus rummet där middagen är), mingla runt, tugga på något och så någon lättsam inte alltför uppstyrd aktivitet.

Skönt att kunna få lite andra vinklar och åsikter om sina planer, så man vet att man inte är helt ute och cyklar:P Man fastnar lätt i ett tankesätt och tar sig inte riktigt ur det:P  

• ThereseV
    amelian skrev 2012-11-08 23:51:24 följande:
    Vi har gjort som så att vi har vigsel och middag med lite fest för släkten och de närmsta vännerna, några som vi umgås mycket med och några barndomsvänner totalt 29 personer allt som allt. Hade restan av våra vänner haft möjlighet att komma till kyrkan hade de självklart varit välkomna, men vi gifter oss 60 mil från där vi bor.

Vi vill ju självklart fira med vänner och bekanta också, därför har vi helgen innan vi gifter oss en fest hemma där vi bjudit ca 70 personer av våra vänner och bekanta att komma förbi på glögg, lussekatter och pepparkakor en stund under kvällen. 
    Hade varit smidigt att kunna hålla det så litet.. bara mina syskon/bonussyskon med barn och respektive blir strax under 20 personer... så hur vi än gör så blir det rätt stort och det blir svår(och dyrt) att dela upp det i alla umgängesgrupper...=/
  • frida o björn

Jag har varit bjuden på en vigsel som var kl 15 och sen "eftersläpp" på kvällen vid kl 21. Det kändes trevligt att bli bjuden till det istället för ingenting, förstår ju att de inte hade möjlighet att bjuda alla på middagen. Fast vi blev glada för inbjudan valde vi att tacka nej då vi inte hade någonstans att vara de timmarna emellan. Vi hade inte möjlighet att åka hem emellan. Så det får man kanske räkna med då.

Min syster var på ett bröllop där de hade middag för bara de närmaste efter vigseln, sen fick alla komma senare, men det blev inte så lyckat för syrran då de var i en ort där de inte kände någon. Kändes lite konstigt att vara så uppklädd till vigseln och sen sitta och vänta flera timmar på sitt hotellrum. När man är så uppklädd vill man kanske inte ge sig ut och upptäcka en ny stad heller...

Om gästerna som får några timmars väntetid kan ha en lokal där de kan umgås under tiden då är det ju en annan sak, det blir ju trevligare.

När min syster gifte sig kände de så många så de valde att ha fika direkt efter vigseln för alla, sen blev det middag och fest på ett annat ställe för de som var bjudna på det. Det kändes väldigt trevligt och blev lyckat! Tycker jag nog är ett bättre koncept.

• ThereseV
    frida o björn skrev 2012-11-09 10:54:37 följande:
    Jag har varit bjuden på en vigsel som var kl 15 och sen "eftersläpp" på kvällen vid kl 21. Det kändes trevligt att bli bjuden till det istället för ingenting, förstår ju att de inte hade möjlighet att bjuda alla på middagen. Fast vi blev glada för inbjudan valde vi att tacka nej då vi inte hade någonstans att vara de timmarna emellan. Vi hade inte möjlighet att åka hem emellan. Så det får man kanske räkna med då.

Min syster var på ett bröllop där de hade middag för bara de närmaste efter vigseln, sen fick alla komma senare, men det blev inte så lyckat för syrran då de var i en ort där de inte kände någon. Kändes lite konstigt att vara så uppklädd till vigseln och sen sitta och vänta flera timmar på sitt hotellrum. När man är så uppklädd vill man kanske inte ge sig ut och upptäcka en ny stad heller...

Om gästerna som får några timmars väntetid kan ha en lokal där de kan umgås under tiden då är det ju en annan sak, det blir ju trevligare.

När min syster gifte sig kände de så många så de valde att ha fika direkt efter vigseln för alla, sen blev det middag och fest på ett annat ställe för de som var bjudna på det. Det kändes väldigt trevligt och blev lyckat! Tycker jag nog är ett bättre koncept.
    Det där problemet är jag väldigt medveten om. Som tur är så är nästan alla som i så fall blir bjudna till vigsel + fest från den här staden, så för dom blir det inte riktigt samma sak. Plus att vi inte kommer ha så hög klädkod att jag tror folk känner sig obekväma om dom väljer att vara kvar på stan och tex äta. (Till själva kyrkan måste man ju dessutom inte vara extremt uppklädd, festklänningen kan man ju dra på sig till kvällen) 
    Det är om vi bjuder min övriga släkt, men då har jag full förståelse om någon tackar nej. Jag har, efter att ha funderat lite, kommit fram till att det nog är bättre att bjuda dom vi vill ha där och så är det upp till dom att avgöra om det är värt att gå än att välja bort dom för att dom "nog inte vill komma ändå". 

Vi har valt kyrka och festlokal centralt och nära varandra, där det finns boende, matställen och annat att hitta på i närheten just för att underlätta för gästerna. Vi kommer tipsa om ställen att äta på och saker att göra, men vi kommer nog inte att fixa en speciell lokal och hitta på något enbrt för dem. Det är ändå relativt få personer det handlar om, där alla är släkt med varandra. 

Tyvärr är jag nog inte jättepepp på att hålla festen enbart för våra far-/morföräldrar, föräldrar och syskon.. Dom äldre kommer ju ändå inte orka vara kvar och det skulle kännas lite konstigt att bara ha föräldrar och syskon där..Jag umgås väldigt gärna med dom, men då blir det nog ingen fest på samma sätt.. 
  • yavanna81

Nu har jag inte läst tråden så noga så med reservation för att någon redan sagt detta:

Kunde ni inte be någon av de som står er nära och som inte kommer att vara bjuden på middagen att fixa något gemensamt för alla som är i den situationen. Företrädesvis något som involverar att man äter, förslagsvis ute. Det behöver ju inte vara så svårt, det gäller mest att få ut informationen, räkna hur många som kommer och boka bord. Då kan ju de som vill haka på det gemensamma och de som inte vill låter bli.

Nackdelen är ju att folk kanske inte känner för att betala för att äta ute utöver allt annat som bröllop innebär av kostnader. Samt att det kanske inte tar så mycket tid att äta för dem som det gör för er iom att ni ocks ska fotas och därför blir det ändå dötid.

• frida o björn

Då blir det säkert bra, när de är släkt med varandra! Låter som en bra idé att de äter tillsammans någonstans.
    Förstår mycket väl att det känns roligare att bjuda alla till festen! Ni är ju tydliga med upplägget för dagen så då är det ju upp till de inbjudna om de vill tacka ja eller nej till det. Känns ju roligt att få bjuda in alla man vill ha där som sagt. Det blir nog jättebra! Glad

• ThereseV

Ja, det kan ju vara en bra idé att ge alla som inte ska på middagen en möjlighet att prata ihop sig innan. Jag vill nog däremot inte planera ihop något själv eftersom det är så svårt att lägga sig på en bra nivå och jag vill inte att gästerna ska känna sig "ivägtvingade". Planerar man middag på ett lite finare ställe är det kanske för dyrt (vissa har ju behövt betala resa och boende) och om man väljer något enklare så tycker kanske många att det känns trist när dom ändå är här på bröllop.. 

Som tur är så tror jag inte att dom som väljer att åka över halva sverige tycker att det blir för dyrt att få ordna middagen själva (om dom själva får välja vart om ska äta). Middagen i sig behöver inte kosta skjortan, dom ska ändå äta ett antal gånger under tiden dom är borta (en gång mer eller mindre..) Dom vet att vi inte förväntar oss dyra presenter och vi lägger klädkoden på en sådan nivå att ingen kommer vara tvingade att köpa nya kläder. 
    Hade man varit rik hade man ju allra helst velat haft bröllopet någonstans där alla fick plats, där man hade kunnat ordna med boende till alla osv..men nu är man ju tyvärr inte det..

Ja, huvudsaken känns som att man är tydlig med hur man har tänkt sig, så att det inte kommer som någon chock för gästerna när dom väl är där. Dom som verkligen inte gillar upplägget kommer ju tacka nej och så länge alla är glada och nöjda och får ut det dom förväntat sig av dagen så kommer ju alla (förhoppningsvis) ha kul :) 

• Chicita

Om ni ska ha en bröllopshemsida så kanske ni kan fånga upp en eller flera av dom som hamnar i "eftersläppsgruppen" och be att dom försöker arrangera något för de som skulle vilja gå och äta tillsammans medan dom väntar på er, och sen ha en chat eller typ "klotterplank" på hemsidan där dom som kommer på den samlingen kan prata ihop sig.

Men som du säger, bara ni är tydliga med vad som gäller så ska det nog gå bra Glad 

• ThereseV
    Chicita skrev 2012-11-09 19:49:39 följande:
    Smart! Det får vi kolla upp!

Nu har vi bokat om tiden i kyrkan till kl 2 och tar fotograferingen innan vigseln istället. Då kan vi gå direkt till festlokalen och äta med familjen. Det blir med andra ord ingen väntetid för familjen och "enbart"  4 timmar för alla andra. Det känns inte helt omöjligt att dra ihop något under den tiden, för de som vill, och det är lagomt med tid att fixa mat utan att stressa. Vi skippar alltså fikat direkt efter och kan istället ha lite fika/mingelmat på kvällen som du (chicita) föreslog.
    Hoppas att det här blir smidigare och att jag inte fortsätter att vela och ändra haha:P   
  • Chicita

Det låter lite smidigare. Och det blir inte heller lika stressigt för er.
    För att ha gästerna sitta och vänta på er är ju inte något som gör att ni slappnar av under fotograferingen direkt även om själva vigseln då är avklarad och man är lite mer avslappnad pga det Glad 

• ThereseV

Ja precis! Risken är väldigt stor att jag skulle ha gått och haft dåligt samvete över att vi"dumpat" gästerna där, även om vi hade planerat saker för dom (jag tycker ofta att tipsrundor och diverse andra aktiviteter är rätt tråkiga..) 
    Nu behöver jag bara nojja över hälften av gästerna, men det slipper synas på korten ;D  

• Chicita

Ja jag håller med dig om det... Jag brukar hoppa över att gå tipsrundor och sånt om det är planen för att "underhållas" Flört
    Jag vet att många tycker att det är jättekul dock. Så vi hade lite frågor förberedda och bara för att folk skulle ut och sträcka på benen en stund så slängde våra toastmasters ut frågorna runt huset på kvällen...
    Vi hade den här tipspromenaden:

1. Vilken fot är oftast störst hos en människa?
    1.Höger.
    X. Nej... vänster.  
    2. Nej! Vänta...det är nog höger i alla fall.
    2. Vilket är det största nu levande djuret i världen?
    1. En val.
    X. Två valar.
    2. Ett däggdjur som är lite större än Wales.
    3. Hur böjs verbet "bära"?
    1. Bära — bar — burit
    X. Bära — bar — naken
    2. Bära — bar — pub
    4. Är sterilitet ärftligt?
    1. Ja, självfallet.
    X. Nej, men ibland önskar man att det var så.
    2. Ja, jag har då alltid trott på renlighet!
    5. Pär och Pål skall gräva ett dike. Hur brett är det?
    1. Va? 
    X. Inte bredare än två meter... kanske tre...
    2. …okey, 4m... men sen får det vara bra!
    6. Var tar den där sista strumpan vägen när man tvättar?
    1. Det är en av de konstanta naturlagarna i universum.
    X. Jag tvättar aldrig.
    2. Staffan Westerberg tar dem och gör handdockor av dem.
    7. När har man gått för långt?
    1.Man kan aldrig gå för långt.
    X. Jag orkar aldrig gå längre än 5-6 kilometer.
    2. De som skrivit dessa frågor ligger j*ligt nära gränsen kan jag säga!
    8. Avsluta följande mening: "Jag har aldrig varit..."
    1."...på snusen. Aldrig rökat en cigarr. Halleluja!!"
    X. "...riktigt klok!"
    2. "...glad i sånna här tipsrundor."
    9. Om ett äpple väger lika mycket som tre plommon och en ananas väger lika mycket som två äpplen. Hur många personer räcker då fruktkompotten till?
    1. Va, inga russin?! Då vill inte jag ha.
    X. Är detta en sån där trickfråga?
    2. Hmm... får man helgardera?
    10. 1979 satte Bertil in 5 kronor på banken. Hur mycket har han på kontot idag?
    1. 8:20 med en ränta på 2,5%
    X. Hade han satt in det på sparkapitalkonto hade han haft 13:25!
    2. 2:85 (Räknat med inflation och fasta avgifter.)
     11. Ponera att du skall ut och resa. Var hamnar ditt bagage?
    1. Dit jag reser.
    X. Så långt bort från resmålet som möjligt.
    2. I Arjeplog. Om jag däremot skall till Arjeplog hamnar det i Finspång.
    12. Vad är kolera?
    1. Sjukdom av mindre trevligt slag.
    X. Tidpunkt i historien då fossila bränslen var vanliga.
    2. Hudkräm för nötboskap.
    13. En dam från Västerås sätter sig på ett tåg mot Stockholm kl. 13:00.Tåget far med en konstant hastighet av 120 km/h och sträckan är 15 mil. När kommer hon fram?
    1. Hmmm... om tåget åkt med 150 km/h hade det blivit 1 timme. Men nu kör de bara... hmmm... tja, så där 1,5 timme?
    X. 1 timme och 15 minuter. Det vet jag med säkerhet. Jag har åkt där så många gånger så!
    2.  2 timmar och 15 minuter. Jag har också åkt den sträckan många gånger och vi får alltid vänta en timme i Bålsta!!

Det ska finnas facit till den, men jag hittade det inte just nu. Och många frågor har ju faktiskt inget riktigt svar Flört 
    Det blev en bra bensträckare och isbrytare och folk satt i blandade grupper och pratade sen och skrattade åt vissa frågor  
  • ThereseV

Hehe, ja något sånt här känns ju roligare i så fall:) Den ska jag absolut komma ihåg, om man inte knåpar ihop något liknande fast gör frågorna lite personligare, för någon form av tipspromenad kommer det ju troligtvis bli :)

Svar på tråden Hjälp med upplägget!