• Chicita

Hjälp med upplägget!

Men vad trevligt Skrattande
    Problemlösning som är så roligt. Som att lägga pussel ungefär, det kan vi väl sätta tänderna i Flört

Skulle det kunna gå att ha "middagen" tidigare? Alltså typ direkt efter bröllopet så äter ni med era närmaste och sen får resten komma, och under kvällen har ni lite matigare "plockmat" som man kan mingla runt och äta lite när man känner sig sugen? 
    Då kan dom komma vid en bestämd tid och så börjar ni med tårta och kaffe för dom som anländer då och för dom andra så blir det en avslutning på den senare lunchen.

Jag skulle nog själv känna det som ett naturligare avbrott direkt efter vigseln nämligen då så många ändå har sin fotografering då och man ändå ofta får vänta på nästa del av firandet.

Då kan ju era gäster välja om dom bara vill komma till tårtan och stanna resten av kvällen eller om dom vill vara med i kyrkan också (vilket jag nog tror att de flesta vill, men om man åker långt så kanske man har ett val att komma lite senare och slippa åka redan dagen innan kanske).

Nu spånar jag bara, det är inte alls säkert att det här är något bra alternativ. Men man måste ju börja någonstans Flört

• Chicita
    ThereseV skrev 2012-11-08 23:27:21 följande:
    Ja ett uppehåll på 2 timmar för fotografering kan vara en stämningsdödare. Men det behöver det inte alltid vara. Glad
    Större delen av era gäster skulle i så fall få ett uppehåll på kanske 4 timmar eller nåt (fotografering + mat för resten) och då hinner dom åka hem och laga mat (de som bor på orten) resten hinner åka och checka in på hotellet eller vandrarhemmet (det får dom antagligen inte göra så tidigt så att dom hinner det innan vigseln) och varva ner och käka något i lugn och ro innan dom ska tillbaka.

Dom närmaste som ska vara med och äta kan kanske få något att roa sig med under tiden ni fotar (och ni kan ju försöka korta ner fototiden så mycket det går). Bara dom kan få komma i skugga och komma åt toaletter, ha någonstans att sitta, något att dricka osv så klarar dom sig en liten stund. Om ni lägger fram gästboken och uppmanar dom att skriva i den under tiden dom väntar så har dom ju lite att sysselsätta sig med även om det inte tar så lång tid per person att skriva i boken.
    Om ni sen har någon som kan hålla lite i kvällen så att ni slipper ha koll på allt (oavsett om det är toastman, värd eller vad ni kallar det) så kanske denne kan hitta på något med gästerna under tiden.
    Förbereda frågor för er att besvara i någon lek (sko-leken) eller annat.

Jag tror inte att ni ska känna det som att ni kör iväg folk.
    Det är många som har en paus mellan vigseln och middagen. Att några av era gäster får vänta längre än andra behöver inte vara en nackdel. Om tiden är så lång att dom hinner göra annat däremellan och alltså kan åka ifrån platsen så känns det mer värt Glad
  • Chicita

Om ni ska ha en bröllopshemsida så kanske ni kan fånga upp en eller flera av dom som hamnar i "eftersläppsgruppen" och be att dom försöker arrangera något för de som skulle vilja gå och äta tillsammans medan dom väntar på er, och sen ha en chat eller typ "klotterplank" på hemsidan där dom som kommer på den samlingen kan prata ihop sig.

Men som du säger, bara ni är tydliga med vad som gäller så ska det nog gå bra Glad 

• Chicita

Det låter lite smidigare. Och det blir inte heller lika stressigt för er.
    För att ha gästerna sitta och vänta på er är ju inte något som gör att ni slappnar av under fotograferingen direkt även om själva vigseln då är avklarad och man är lite mer avslappnad pga det Glad 

• Chicita

Ja jag håller med dig om det... Jag brukar hoppa över att gå tipsrundor och sånt om det är planen för att "underhållas" Flört
    Jag vet att många tycker att det är jättekul dock. Så vi hade lite frågor förberedda och bara för att folk skulle ut och sträcka på benen en stund så slängde våra toastmasters ut frågorna runt huset på kvällen...
    Vi hade den här tipspromenaden:

1. Vilken fot är oftast störst hos en människa?
    1.Höger.
    X. Nej... vänster.  
    2. Nej! Vänta...det är nog höger i alla fall.
    2. Vilket är det största nu levande djuret i världen?
    1. En val.
    X. Två valar.
    2. Ett däggdjur som är lite större än Wales.
    3. Hur böjs verbet "bära"?
    1. Bära — bar — burit
    X. Bära — bar — naken
    2. Bära — bar — pub
    4. Är sterilitet ärftligt?
    1. Ja, självfallet.
    X. Nej, men ibland önskar man att det var så.
    2. Ja, jag har då alltid trott på renlighet!
    5. Pär och Pål skall gräva ett dike. Hur brett är det?
    1. Va? 
    X. Inte bredare än två meter... kanske tre...
    2. …okey, 4m... men sen får det vara bra!
    6. Var tar den där sista strumpan vägen när man tvättar?
    1. Det är en av de konstanta naturlagarna i universum.
    X. Jag tvättar aldrig.
    2. Staffan Westerberg tar dem och gör handdockor av dem.
    7. När har man gått för långt?
    1.Man kan aldrig gå för långt.
    X. Jag orkar aldrig gå längre än 5-6 kilometer.
    2. De som skrivit dessa frågor ligger j*ligt nära gränsen kan jag säga!
    8. Avsluta följande mening: "Jag har aldrig varit..."
    1."...på snusen. Aldrig rökat en cigarr. Halleluja!!"
    X. "...riktigt klok!"
    2. "...glad i sånna här tipsrundor."
    9. Om ett äpple väger lika mycket som tre plommon och en ananas väger lika mycket som två äpplen. Hur många personer räcker då fruktkompotten till?
    1. Va, inga russin?! Då vill inte jag ha.
    X. Är detta en sån där trickfråga?
    2. Hmm... får man helgardera?
    10. 1979 satte Bertil in 5 kronor på banken. Hur mycket har han på kontot idag?
    1. 8:20 med en ränta på 2,5%
    X. Hade han satt in det på sparkapitalkonto hade han haft 13:25!
    2. 2:85 (Räknat med inflation och fasta avgifter.)
     11. Ponera att du skall ut och resa. Var hamnar ditt bagage?
    1. Dit jag reser.
    X. Så långt bort från resmålet som möjligt.
    2. I Arjeplog. Om jag däremot skall till Arjeplog hamnar det i Finspång.
    12. Vad är kolera?
    1. Sjukdom av mindre trevligt slag.
    X. Tidpunkt i historien då fossila bränslen var vanliga.
    2. Hudkräm för nötboskap.
    13. En dam från Västerås sätter sig på ett tåg mot Stockholm kl. 13:00.Tåget far med en konstant hastighet av 120 km/h och sträckan är 15 mil. När kommer hon fram?
    1. Hmmm... om tåget åkt med 150 km/h hade det blivit 1 timme. Men nu kör de bara... hmmm... tja, så där 1,5 timme?
    X. 1 timme och 15 minuter. Det vet jag med säkerhet. Jag har åkt där så många gånger så!
    2.  2 timmar och 15 minuter. Jag har också åkt den sträckan många gånger och vi får alltid vänta en timme i Bålsta!!

Det ska finnas facit till den, men jag hittade det inte just nu. Och många frågor har ju faktiskt inget riktigt svar Flört 
    Det blev en bra bensträckare och isbrytare och folk satt i blandade grupper och pratade sen och skrattade åt vissa frågor  
Svar på tråden Hjälp med upplägget!